AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
843

Temp-mätaren krånglar - E34

Hej!
Tempmätaren på min 518 E34 har krånglat länge, fladdrat fram o tillbaks, men ibland stått still på normal temperatur. Nu har den däremot ändrat sig och kryper långsamt upp från kall (blått) till alldeles för varm (rött) på dom första 10 minuterna man kör. Vad kan det vara för fel? Har sökt bland gamla inlägg och förstått det som att det kan vara en givare nånstans som krånglar. Men hur fixa till det? Kan det vara så att motorn blir jättevarm, eller ska man inte lita på visaren alls? Motorn känns inte varm, men jag vet inte riktigt var man skall känna för att kuna säga säkert? Nån som har tips?
Luft i systemet? Då kan mätaren hoppa så som din gör....
Ajajaj. I går kväll skulle jag köra till en kompis, ca 10 min resa. När jag kom fram rök det ordentligt om bilen, och mätaren gick upp på rött. Tydligen kan man lita på visaren...Men det konstiga var att värmen in till kupen försvann, så det kom bara kallluft inne i bilen. Vad kan det vara för fel? Olja finns d gott om, kan det va för lite kylarvätska? Nån med tips? Jag behöver fixa bilen snabbt!
Bj
143
Bjarne
525i -91
Låter som om du har luft i systemet eftersom värmen försvann och tempen vandrar.
En slang från kylaren hade lossnat. Ska ner o skruva dit den nu, och se om det fungerar bra sen. Hur kan man göra för att avlufta systemet? Är det lätt att göra själv?
Har skruvat dit slangen, men den blir fortfarande varm. Kan nån förklara hur man gör när man luftar? Ska man skruva bort pluggen uppe på kylaren där det står ab^luftung eller nåt antar jag, men ska motorna vara igång, o isåfall på tomgång eller ska man varva. jag har använt sökfunktionen och letat på Gör-det-själv sidan men inte hittat nån bra förklaring. Kan nån ge en bra beskrivning?
ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
Kort när du luftar så ska motorn vara varm (så termostaten öppnar) sedan öppna pluggen, ha motorn igång, värmen på fullt (fläkt på lågfart och dörr eller rutor öppna så värmeventilerna öppnar för fullt.. Det räcker inte alltid att man står på tomgång utan man kan behöva ge lite gas. Låt det lufta tills det slutar bubbla (tills det kommer bara vatten), stäng skruven sedan. Se till att ha tillräckligt med vatten i expansionskärlet och håll koll på motortempen.

Det kan även vara vettigt att man ställer bilen lite i uppförslut så luftnippeln verkligen blir högsta punkten.

Hoppas du förstår

---
Always Diesel
Japp, jag förstår. Nu har jag fyllt på kylarvätska och luftat den, och nu verkar den funka! Har bara kört drygt en mil men den höll sig på normal temp. hela tiden. Tack för hjälpen!
Nej! Slangen lossnar igen! Finns det nåt bra knep att få dit den så den sitter? När den är kall är det väldigt svårt att få den ordentligt, men senast jag satte dit den var den varm. Ändå har den lossnat igen! Tips någon???
Det är alltså den slangen som sitter uppe på kylaren vid expansionskärlet och går till motorn som lossnar.
Åkte ner till verkstan med bilen igår. Idag kom domen. Får byta hela kylaren eftersom slangfästet är traisgt. 3 170 spänn för material och arbete tyckte jag lät ok. Är det ett bra pris? Trist att behöva betala så mycket bara för att få dit en lös slang, men nu är det ju inte vilken slang som helst så man får väl ta smällen...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.