|
|
|
|---|---|
|
Har precis kommit hem från bensinmacken där jag hjälpte min mor med att byta olja, luftfilter osv på hennes 318i -95 med M43motorn. När jag tömt all olja och skulle ge mig an oljefiltret så uppstod ett problem, jag kunde inte få bort det gamla oljefiltret helt enkelt. Så det var inget annat att göra en att hälla i den nya oljan och åka vidare med det gamla oljefiltret, vilket själklart tog emot men det var inget annat man kunde göra. Nu till frågan... hur gör jag? Verkar som att man behöver ett speciellt verktyg för att få upp kanistern (eller vad det nu heter) där oljefiltert sitter. Kan man sedan byta oljefiltret utan att tappa ur all olja igen. Skulle vara smidigt om man bara kunde få upp burken och kasta ut det gamla filtret och i med det nya. Bild på "oljefilterburken": Länk Mvh, Erik - BMW CS #05162 Min bil: Länk | |
|
Eller så ringer man sin bror och frågar lite snällt.... :) /Johan -Mår dåligt utan M20- www.e30klubben.com |
|
|
Upp! Min bror gav ett inte så givande svar, tacksam om någon vet. Har försökt men inte lyckats få upp plastlocket. (trode det skulle vara en vanlig burk med skruv ovanpå) Mvh, Erik - BMW CS #05162 Min bil: Länk |
|
|
Gör så här: 1: Leta reda på en telefon 2: bläddra lite i gulasidorna tills du hittar din närmaste BMW återförsäljare 3: andvänd telefonen och slå numret och be och få prata med verkstaden 4: fråga killen som svara om hur man byter oljefilter på en M43 5: Har inte killen bråkat med sin fru kvällen innan så lär han berätta för dig hur man gör... 6: Lycka till... -------------- Min E30: Länk |
|
| Går det inte med en vanlig oljefilternyckel av nåt slag? (har aldrig gjort det, bara sett bilden...) | |
|
Sorry, man jag trodde att ett forum var till för att man ska fråga om olika saker, och förhoppningsvis få ett vettigt svar :)... Tänkte bara att någon kanske visste något om detta underliga plastlock som jag aldrig sett innan och inte vill lossna. Jag vet hur man byter filtret, men det där sat*ns plastlocket vill inte lossna. Vertyg??? Mvh, Erik - BMW CS #05162 Min bil: Länk |
|
|
w9816: Jo jag tänkte på det (fast jag har ingen... än). Men det är ju gängor på locket, fast det är det kanske på en oljefilternyckel också... eller? Mvh, Erik - BMW CS #05162 Min bil: Länk |
|
|
Jag vet att även volvo och audi har denna lösning, dock vet jag inte om det är samma dimension på plastlocket. Det kan vara samma dimension. Biltema har två olika storlekar på verktyg (typ 30 kr/st) som är avsett för dylika filterhus. Länk Om det är rätt storlekar på dem för BMW:s filterlock, vet jag dock inte. Mät ditt filterlock och kolla sedan med biltema! Enligt BMW, skall man INTE använda vanliga filterverktyg på plastlocket, det är risk för att det spricker! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag e lite nyfiken på det lilla "hålet" högst upp på locket samt prickarna runt om. Kan det vara så att det är något som gått sönder och ramlat bort därifrån ? På E36:a sitter ett likandant lock men med en stor mutterskalle på toppen som man använder för att lätt få bort locket. Fattas den är det nog bara att försöka klämma ner en rörtång eller liknande, får du bara loss den lite så går resten rätt lätt. Den e ju ganska välsmord :-)) // CB. Länk Länk |
|
|
Oj då såg att det var E36 det gällde. Skirver om. På M50:an så ... Länk Länk |
|
|
Johan B: Tack så jätte mycket för hjälpen. Ska ta mig ut till bilen och mäta sedan ta en tur till Biltema dom närmaste dagarna. Mvh, Erik - BMW CS #05162 Min bil: Länk |
|
|
Näe, så långt har jag ju inte till Biltema att jag behöver flera dagar för att ta mig dit :) Det går lite för fort ibland... Mvh, Erik - BMW CS #05162 Min bil: Länk |
|
|
Släng i ny olja oxå, annars så får du all skit tillbaka i filtret igen... /Niklas |
|
|
Tryggevesson: jo men jag tyckte att det gått ett tag nu och du verkar ju inte få några direkt vettiga svar om hur du ska göra så min lösning kanske inte är så dum ändå... -------------- Min E30: Länk |
|
|
ElNiko: Jo jag tänkte byta oljan en gång till för att vara på säkra sidan. deejaywasp: Jo, Johan B kom med ett tips på verktyg från Biltema för att få upp plastlocket, sen om dom har ett som passar får vi se. Annars blir det till att ta till din metod :) Mvh, Erik - BMW CS #05162 Min bil: Länk |
|
|
Hade inget bättre för mig, så här är några länkar jag letade upp: Länk Länk Länk Verkar som om Biltemas 20-321 kunde passa. |
|
|
Håller med om att Audi-verktyget kanske passar! Enligt Biltema är det 74mm i diameter, men enligt denna länk har audi 76mm diameter (liksom BMW:s filterlock)! Länk Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
w9816: Tack så hemsk mycket, ska åka till Biltema imorgon och inhandla en sådan "burköppnare" så får vi se hur det går. Mvh, Erik - BMW CS #05162 Min bil: Länk |
|
|
Johan B: 3mm hit eller dit :) det ska nog gå på nåt sätt. Tror att alla (Audi, BMW osv) har samma mått på sina lock (undantag traktorerna då). Vore konstigt annars tycker jag att det bara ska skilja 1/2/3mm, hoppas att det står fel på några av sidorna bara. Som sagt vi får se imorrn om det går eller ej. Kollade på PDF-filen du länkade till. Verkar som det är samma typ av oljefilterlock i Porsche GT3/Turbo som mor har i sin 318... alltid nåt att skryta med :-D Mvh, Erik - BMW CS #05162 Min bil: Länk |
|
|
Tryggvesson: Hur gick det, passade verktyget? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Oops, glömde rapportera... Men det gick utmärkt. Vertyget från Biltema passade, locket vad bara lite för högt så man fick inte riktigt ner vertyget ända ner, men det går ändå. Mvh, Erik - BMW CS #05162 Min bil: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.