AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.939

Utan bakaxel, lyftpunkt?

Sida 1 av 2
Visa användare
374
Schrimp
E30 318is 16V -91 M-tech

BMW CS #05485
Ja, om jag nu ska plocka ner bakaxel, diff etc, vad ska jag då använda mig av för lyftpunkter? Nu sitter ju pallbockarna ut i kanterna på bakaxeln. Finns det något lämpligt ställe man bör ställa bockarna..?

Reservhjulsbaljan kanske hehe? ;)

---
.. vassast på ön ;)
Länk
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Tänker jag fel när jag säger att du kan sätta dom på silentblocken?

--------------
Min E30: Länk
Good to know
Finns ingen bakaxel på E30. Det är delad bakaxel. (2st)
Den bästa uppallningspunkten är mig veteligen vid den undre tvärgående balken som går tvärsöver de bakre domkraftsfästena.
Belastar man den så borde silentblocken tryckas uppåt.

Då hänger den ej farligt i bussningarna. lyfter man istället hela bakänden i tex klumpen så hänger ju hela bakändens tyngd då i silentblocken vilka då pressas ut ur sina fästen. (bra att ha i åtanke vid nästa lyft)
Visa användare
374
Schrimp
E30 318is 16V -91 M-tech

BMW CS #05485
Ursäktar, formulerade mig nog lite illa, menade givetvis den balken ni pratar om; den tvärgående. Det är den jag har använt mig av nu, men om jag ska "ta bort" den, då måste ju "silentblock-fästena" också bort.. så min fråga lyder då vart jag ska sätta pallbockarna när s-blocken och den tvärgående balken är väck..?

Har inte bilen tillgänglig här just nu så jag kan inte gå ut o kika närmare :/

---
.. vassast på ön ;)
Länk
Good to know
Men om du skall ta bort klumpen/diffen så behöver du ej ta bort balken..det räcker gott med att skruva bort endast klumpen samt drivaxlarna. Likaså om du tänkt byta silentblocken så behöver du ej heller då ta bort tvärbalken..Om du tex skall byta silentblocken så flytta då istället pallbockarna från balken till tröskelkanterna intill domkraftsfästena bak...
Visa användare
374
Schrimp
E30 318is 16V -91 M-tech

BMW CS #05485
Är det inte lättare att byta s-blocken om man tar ner tvärbalken då? när man nu inte har specialverktyget..

---
.. vassast på ön ;)
Länk
Good to know
Det blir nog bara merarbete..du har väl M-Tech kjolpaketet vilket innebär att du måste lossa trösklarna för att komma åt ett par insexskruvar som sitter vid domkraftsfästena (på insidan)av tröskeln. Tror det är lättare att byta silentblocken med balken på plats. Glöm ej att skruva ut de andra stora insexbultarna under baksätet en på varje sida. Gummibussningarna skruvar du sedan ut med hjälp av passnde hylsor och en tillräckligt lång gängad stång med muttrar på.
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Ställ pallbockar under tröskellådan. Lägg gärna en träbit eller dylikt mellan tröskellådan och pallbocken. Då du fördelar vikten samt förhindrar att bilen sticker för dig. Eller lägg en krafftig planka/regel typ 2x4 under bilen samt palbockar...
Klart att det är lättare att byta bussningarna när man har av balken...om du har lite tid på dig gå igenom alla bussningar, och om du annvänder bilen lite aktivt..så kanske du ska ta dig en funderare på justerbara excenterbult..och förstärka bärarmarna?
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Sistnämda alt är bra om bilen är rost skadad...
Visa användare
374
Schrimp
E30 318is 16V -91 M-tech

BMW CS #05485
Good to know:
Näe, det går att komma åt dom där skruvarna som du tänker på, det är ett "jack" i kjolen där om jag inte minns fel..

Pelle Persson:
Bilen är väl mer skitig än rostig under får jag faktiskt "skryta" med.. ;) ändå var den nytvättad när jag rullade in den.. Men, ska plocka ner och måla om lite delar som bärarmar etc för sakens skull :) Den ska ändå bara stå där över vintern, så jag kan lika gärna plocka ner den och lära mig hur grejerna sitter/funkar..

Använder inte bilen så aktivt, ingen banbil, men det kommer väl bli ett varv eller två på Knutstorp nästa år iaf.. men jag överlever med det som finns på den nu, vissa bussningar ska bytas, men många av dom verkar bra..

---
.. vassast på ön ;)
Länk
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Även om du inte ligger och kör mycket på bana, så är det inget fel att göra något åt dom kassa hjulvinklarna som bmw har på sina äldre modeller. Om du annvänder excenter bultar, så har du en viss möjlighet att justera bort det värsta (om bilen är sänkt) och därmed spara däck!

Alltid kul att ha lite puts på grejorna...även på undersidan :-)
Ett tips är att du lämnar i väg bärarmar, bakvagns balk odyl på blästring och be dom lägga någon epoxy lack på det. Jag fick det gjort på min e28a. Kostade 300:- och då var där med lite från framvagnen oxå.

Om du vill styva upp bakvagnen lite så fyll bussningarna med rutlim (fixar en glasmästare) bättre en std och det lever inte runt i bilen som helstummt kommer att göra.
Visa användare
374
Schrimp
E30 318is 16V -91 M-tech

BMW CS #05485
Hm, hade ju förvisso tänkt slänga på en 60/40 alt. 60/60 sats på den till våren.. så de där bultarna låter inte så dumt..
Var det inte det som det var massa svetsning etc med? tror jag såg en sida för längesen där dom hade lyckats ändra vinklarna på en E30.. tror det var en M3'a.. eller är detta ett betydligt enklare ingrepp? kanske t.o.m. kan slänga på en 60/60 sats på den menar du? :)

Blästring etc, det borde väl en hederlig lackerare klara av? dina 300 kr var kanske inte helt "på pappret" heller? ;)

---
.. vassast på ön ;)
Länk
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Nej det var det inte...och jag lämnade delarna till en bläster firma som normalt fixar med större järn konstruktioner...billackare är inte så glada för att blästra.

Ska du "kasta" på en sådan kraftig sänkning så rekomenderar jag verkligen att du fixar med excenterbultar..så du kan få något så när rätt på hjulvinklarna i bakvagnen igen. Det är inte mycket svets jobb som ska till. bara 8 st stålbrickor som ska tigas eller migas på plats. M3an och din is har samma infästningar till bärarmarna så det blir en likvärdig lösning som på dom bilderna.

Jag vet inte riktigt hur vinklarna ändrar sig i framvagnen i e30 med en sådan sänkning. Men ev kan man få koll på dom igen med excenter bussningar?
Visa användare
374
Schrimp
E30 318is 16V -91 M-tech

BMW CS #05485
hm, nån som kanske minns vilken sida jag tänker på? har inte kvar länken :/

Kommer man få svetsa i framvagnen också vid sänkningen eller finns det möjlighet att bara byta till andra bussningar?

---
.. vassast på ön ;)
Länk
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Här kommer lite länkar du kan ha nytta av...även lite ang förstärkning av bärarmar osv.

Länk Länk
Länk
lite bilder från silverstams cup bil
Länk (som man har stulit lite ideer från)
Lite mer avancerad bakvagn, hittar du bilder till här
Länk

Här finns även lite vettig läsning på e30m3performance..mycket(allt?) kan du rakt översätta till din e30 (utom drivlinan)
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Du behöver inte svetsa om något i framvagnen (om du inte vill förstärka) det finns bussningar till det.
Art nr stämmer ej på dom excenter bultarna som är på sidan....jag vet att man ska plocka från e39 något...Jag har art nr liggande här någonstanns...återkommer med dom när jag hittar det.
Men du blir tvingad att få till fräst 8st stålbrickor...antingen får du en mek verkstad att fräsa till dom eller får du höra dig för efter någon som går på verkstad....(billigare)
Visa användare
374
Schrimp
E30 318is 16V -91 M-tech

BMW CS #05485
Har en gammal jobbarkompis som kan fixa till 3mm stålplåt, borde väl räcka som "bricka"? Han är en klippa på att svetsa också, så han får väl fixa min ljuddämpare och bakparti i ett där till våren.. :)

Mången tack för informationen/länkarna..!

Plockade ner högersidan där bak idag, fjäder, stötdämpare, bromsdelar och krängningshämmare etc.. tänkte plockat ner hela bärarmen, men jag körde fast litegrann då jag inte fick klurat ut hur jag tog bort handbromswiren? fick bort den lilla mekanismen från själva wiren, men "röret" som wiren går i, som sitter i navdelen, den satt fast vad jag kunde utröna?
Såg inte ut som den var gängad, och den brickliknande delen "inne i" bromsen (som satt med två bultar) satt även den fast.. måste jag riva ner tanken och avgassystemet för att lossa en liten wire så jag kan ta ner länkarm etc? verkar inte klokt isf..

Det som sitter kvar nu är iaf drivaxeln och "bromswireskyddet".. :/

---
.. vassast på ön ;)
Länk
Visa användare
374
Schrimp
E30 318is 16V -91 M-tech

BMW CS #05485
Har kollat lite noggrannare på dessa två länkar:
Länk
Länk

.. där den sistnämnda har gjort en lite annorlunda konstruktion, fästena på balken är flyttade längre bak? Den första verkar ha modifierat originalfästena? Anledning?

Så vitt jag förstår så ska jag alltså "bara" behöva få dit de små "listerna" som håller själva brickan till excenterbulten? som syns på den första länken.. i övrigt verkar det ju vara originalfästen?

---
.. vassast på ön ;)
Länk
Visa användare
374
Schrimp
E30 318is 16V -91 M-tech

BMW CS #05485
För att göra det hela lite mer överskådligt så kan jag väl på samma gång fråga hur man får bort bromsskölden bak, det borde ju ge samma resultat som jag sökte gällande wiren..

---
.. vassast på ön ;)
Länk
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
listen eller stålbrickan är en 5mm tjock järnbit som man fräser ett 2,5-3mm djupt spår i. När du har bultarna i hand så får du ut måtten på brickan ganska enkelt. Den igentliga modifieringen av orginal infästningen är igentligen att man svetsar fast stålbrickan och tar upp det ovala hålet i orginal infästningen. Ganska enkel lösning...som funkar bra!

Vajern med skydd ska bara dras ut, kan sitta rätt bra. Man får knacka med en mejsel eller vrida med en tång...och lite rost lösningsmedel över natten hjälper till att lösa rosten.
Bromsskölden får du bort genom. 1 att dela den i 2 bitar och när du monterar dit den igen så får man svetsa ihp den. 2 du demonterar navet. Sista alt är bäst men kräver kanske lite mera jobb?

Visa användare
374
Schrimp
E30 318is 16V -91 M-tech

BMW CS #05485
Haha, okej, får nog bli till att plocka ner navet då. ;) Även om det ger lite jobb.. får ju ändå plocka ner det om jag ska ha ner allt..

Ska se över skyddet där också, kan nog vara som du säger.. borde gå att knacka i sidled försiktigt på fästet samt haft på lite släppmedel innan..

Hm, du nämnde "ovala hålet i original infästningen".. är det nåt man bör ha i åtanke då man ska lossa delarna, så man inte förstör nån inställning? (som egentligen borde vara obefintlig då E30 sägs vara ojusterbar bak..)

---
.. vassast på ön ;)
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.