AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.700

vanligt med tickande på 2.5L 24v motorerna? (m50?)

har en kompis som har en 525touring -93 med vanos osv, den är välservad och har gått ca 18.000mil, när han startar den kall eller den har stått ett tag , tickar den i ca 3-4 sekunder innan den blir helt tyst, när den blivit helt tyst går en klockrent, har även hört och sett detta symptom på fler 24v motorer.

är det nåt vanligt fel?, han undrade om man kunde byta till nån tjockare olja, eller om det funkade med tex slick50(litar inte så mtk på sånt där) eller liknande?.

nån som har nåra ideer?

/mvh jocke

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Det tar några sekunder innan lyftarna får olja på sig, en tjockare olja hjälper inte nämnvärt, ett skönhetsfel bara tyvärr.

Undvik tillsatser, de kan sätta igen filtret!

Använder han en helsyntet nu?

Mvh
den körs på castrol magnatech tror jag.

som ajg trodde, relativt ofarligt, men rätt irriterande..

nåja, ska prata med han, som sagt, tror inte heller spec mkt på tillsatser direkt.

/mvh jocke

- www.raceinorr.com -
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Har faktiskt hört att många får ljudligare motor med Magnatec, undras varför?

Bytte han nyligen?

Mvh
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Magnatec tog ju fram för att minska tickandet i motorer med slitna kammar och lyftare... eller är jag ute och kör volvo?

4Cyl. - Inte för att man vill, utan för att man måste!
320-325
jo det sägs så men när jag gick tillbaka från magnetic till valvoline helsynt så blev min m20b25 lite tystare
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Ett tips kan vara esterförstärkta helsyntetoljor. Körde med Motul Synergie 5W/40 i min 525i ett tag, då var lyftarna knäpptysta i alla lägen.
Har snackat med han, han ska testa byta till en lite tjockare olja.

men det är så lite så han var egentligen inte bekymmrad, bmw sa att ochså att det är ett relativt vanligt fel, och den slutar juh ticka efter 1-3 sec, och då är det ingen fara alls menade dom.

så bara ha täta oljebyten och kanske sätta i Omega (vad det nu hette) tillsatsen, den ska juh vara jävlarns bra.

/mvh jocke

- www.raceinorr.com -
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Det är nog så att det kommer ta någon sekund längre tid med skrammel om han byter till en tjockare olja med sämre kallstartsegenskaper (t.ex. 10W-xx, 15W-xx, 20W-xx).

Testa en syntetisk 5W-50 med API SJ eller SL/xx-klassning, den är väldigt stabil i höga temperaturer och samtidigt helt ok kallstartsegenskaper!

Mvh
Visa användare
967
Carpimp
Saleen S281sc
Min bror provade med Castrol Magnatech, mest eftersom den funkade så otroligt bra i min BMW. Men hans tickade mer med den oljan. Så han bytte till oljan som BMW rekomenderade. Alltså, Castrol SLX... En alldeles utmärkt bra olja. Den är helt tyst, och blev mycket trevligare i gången t o m. Så mitt råd, byt till Castrols SLX som BMW själva säger att det ska vara.

MVH Morgan.

Sixten
Jag kan bara hålla talaren som pratade om esterförstärkta oljor,
har själv kört på Motul de sista 5 åren,bättre olja finns inte!!!!!

Dessutom skyddar den motorn bättre, en normal helsynt.olja tål ett tryck på ca.300kg/cm2 innan den ger sig, esterförstärkta oljor tål ca. 2500kg/cm2. Det som du förstår ganska stor skillnad.
vars får man tag i sån olja måntro?.

/mvh jocke

- www.raceinorr.com -
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Redlineoil bl.a. använder sig av polyolester, använder deras MTL i växellådan och är mycket nöjd! Har inte prövat motoroljorna men de borde vara lika bra, men de är ganska dyra...

Säljs på Mekonomen.

Mvh
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
I princip alla syntetiska oljor (och mineraloljor) har estertillsatser (finns en del olika typer av estrar som har lite olika egenskaper), då de är en av de verksamma beståndsdelarna i additivpaketen som tillsätts basoljorna.

Sixten, hur har man mätt detta?
Vilka estrar är tillsatta och i vilken mängd?

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Nu blev det hightech...
Jag blev rekommenderad att prova s.k. esterförstärkta oljor av min BMW-verkstad och de visste om Valvoline och Motul. Jag provade Motul och det är nog den bästa oljan jag haft avseende oljeförbrukning och "tystheten" i motorn. Men vilken estervariant och i vilken mängd det har jag inte en susning om...
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Vart får man tag på Motul?

Mvh
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Vet inte riktigt vad de har för återförsäljare, jag köpte mitt hos en lokal bildelsaffär. Men om du bor i trakterna runt Växjö så är det Effect som säljer Motul.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Bor i Stockholm, 08 vettu!

Mvh
Visa användare
34
vader
530i Touring-93
tjena
tänkte bara tillägga att en frisk vanos SKALL ticka lite enligt min BMW mek.

tobbe
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.