|
|
|
|---|---|
@-li |
Halloj! Ge mig lite förslag på vad man kan hitta på för kul med en z3 2,8 ... har bytt ljuddämpare, har open air filter och faktiskt provkört utan kat men utan att märka nån skillnad alls. Hört att chipp- trim inte ger så mycker alltså ca 5 hästar stämmer detta? Har varken lust eller råd att kosta på mig en kompressor eller turbo vad kan man göra för att få lite mer ... alltså det skulle räcka med att komma upp till typ 220 hästar .(fr.org 193?!) Vill ju inte vara sämre än kompisens tt q... Eller är det lika bra att ge sig o byta till m modellen??? Har varit i kontakt med mr. Qvarnström via mail för typ 3 år sen när jag köpte pärlan men kommer inte ihåg vad han sa om effekten på min motor typ med jwr chippet ca: 10-12 ?? Kom med förslag om nån orkar, vad kan man göra ? Det man inte kommer ihåg har inte hänt?! |
Daytona |
På bmw:s 2,8L motor utlovade han ca:15hästar tror jag mig ha läst här nånstans på forumet. Annars kan du ju byta insug och chippa. Sportdämpare har du ju och filter också. Sätt på racekattar istället och sedan mappa med allt detta så ska du ju få ut en del effekt. |
|
Race kat tycker jag också du ska testa. Hos Motor Nord får du 15 hk med chiptrimning, kostar 3950 riksdaler, får du ut 10 på hjulen får du nog vara glad. Inte så dåligt ändå. //Thorssa |
|
|
Tjenare. Testa o mappa den. Tex med Unichip. /Edvard BMW CS # 4503 |
|
@-li |
Hmmm ... Det verkar vara alldeles för dåligt med trimmning utav bmw motorerna då de redan ä "hyfsad trimmad fr. början om man säger... Jag får ta & prova chippning till våren så får vi se vad som händer . Ps. var kan jag läsa lite om mappning??? Finns det nån bra sida med rekomenderade chipp mm ? Det man inte kommer ihåg har inte hänt?! |
|
Vet en som bromsat sin 2.8 liters före och efter chippning med seriöst chip. 2hk gav det. Vassare kammar, friare andning in i motorn och ut samt att bilen mappas efter detta kanske vore ett rimligt alternativ. |
|
| Chipstrimning ger i praktiken ingen märkbar effekt på bilar med vanlig sugmotor. De antal hästkrafter som uppges som ökning är oftast totala ökningen över hela effektkurvan. Ex anges 15 hk innebär det i praktiken att man kanske får ett par ectra hästkrafter på toppen av kurvan vilket innebär att du inte märker någonting. | |
|
Var också inne på tanken om ett nytt chip när jag köpte min bil, men har kommit till insikt att varför? Det ger ju ändå inte så mycket och jag hänger ändå av de flesta "Svensson" bilar som står och stressar mig i vänsterfilerna vid rödljus! För det mesta så är det inte vilken bil man har utan vem som kör! Nog för att min bil väger typ 1,5 ton och har fyrhjulsdrift men det är rätt bra skjut i den ändå vill jag lova. Det är det här som är tjusningen med BMW:s raka 6:or, den bara fullständigt skriker efter varv och det är på höga varv som det enormt roliga finns! P.S. Klart det skulle vara roligt med M5:ans 3,8l 6:a under huven! |
|
@-li |
Har hört att bilen drar lite mindre soppa oxå... Vet nån hur det blir med avgas utsläpp mm.... måste man byta tillbax till org. chipp när det ä dags för bes. ?? Det man inte kommer ihåg har inte hänt?! |
Daytona |
Nej du måste inte byta till originalchipp vid besiktning. Om du enbart ska chippa bilden så ger det inte mycket effekt kan jag och flera andra tala om för dig. Men om du monterar på vassare kammar, racekattar, byter insug, sportfilter, sportsystem, chipp och sedan mappar så kommer det ge en skillnad. Med bara chipp så lär det inte bli nån effektökning alls. MIN EX:Länk |
|
Daytona: Varför ska han chippa om han ändå skall mappa? Är ju egentligen samma sak bara att man vid mappning ställer in tändning och bränsle efter de modifikationer man gjort. @-li: Om du "fixar" alla de saker som Daytona räknade upp så kommer du nog att komma upp i de 220hk som du önskade. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.