AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
3.525

Byta bakre högtalare E36 touring

Skulle byta bakre högtalarna i min 328 touring E36 häromdagen. Trodde jag. Plockade ner för att titta på de gamla elementen, och hur jag än mätte och undersökte så kom jag fram till att dessa är 4,5 tum eller liknande. En enligt mig hyffsat udda storlek på element. Nån som hittat något vettigt att byta med? Original nokia-elementen är rätt o-kul..

// Joakim - AutoPower.se
Länk
Li
60
Libell
323i M Touring -96
Jag undrar precis samma sak...
Är det ingen som vet?
Robsarve
Hmm enligt Pioneer så skall det vara standard 4". Går det att kapa kann man få in en adapterskivà?

tycker Erik
Li
60
Libell
323i M Touring -96
Jo, men plastnätet som täcker den är nog för liten för att man ska få in 5,25 ändå tyvärr =/
Jag skulle ha modifierat till 6.5" direkt. Det är inte så himla svårt, och det är värt det alla gånger... Så ut och modda ;) Annars är det bara att köpa 4.5" Dom är otroligt tråkiga när det gäller basåtergivning..
Li
60
Libell
323i M Touring -96
Jag ska kolla närmare på det på tisdag eller onsdag... ser det ut som om man kan få i 5.25or eller större på något vis så får det blir så. Och då dokumenterar jag arbetet, och slänge upp det här :)
Visa användare
59
-Foffe-
328i Touring - 96
Med tankte på att det utrymmet bakom den lilla 4tummaren i taket är lika med 0 så skulle jag inte slänga allt för mycket pengar på att göra något där!

Schysst framsystem och sen använda bakhögtalarna till lite rearfill (alltså dela av allt vad bas heter) och varför inte ha en 8" bas bakom varje hjulhus istället =O)

Men kul att de finns fler som har lite ljudplaner för sin touring !!!
Någon som har hittat en huvudenhet som passar bra in i inredningen??

- Kristoffer Med K -
Nakamichi CD300 tycker jag är som gjord för min inredning..
Visa användare
59
-Foffe-
328i Touring - 96
Groovery jo jag vet att du gillar din Nakamichi spelare.
Men jag funderar lite på någon av sonys el panasonics blackpanel spelare där man kan ställa in färgerna själv. men prislappen är lite tuff på den.

Hur går det med era bakhögtalarbyten?? får ni nått ljud i taket?

- Kristoffer Med K -
An
25
Andreas Sundén
320iM Touring -97
Tänkte dra ytterliggare liv i denna diksussion
har precis köpt första bmw'n och ville såklart ha lite bätrte ljud
Hann inte kolla helt idag, men knäpp storlek med 4 1/2" element bak
har ett par 5 1/4 alpine kit som jag gärna kastat in, ska se vad det går att göra.
Det fanns iaf plats på djupet för dessa elementen.

Jädrar go bil att köra iaf!!!

Visa användare
59
-Foffe-
328i Touring - 96
Men tror inte ett par 5 1/4 får tillräckligt med luft att jobba i...
Det är vad dom som vet säger iaf.

Men är nyfiken på om du får dit dom och hur det låter!!!
Fo
49
Forza
328i Touring -97
Hej!

Har precis köpt en E36 Touring och är också intresserad av att höra hur det har gått. Förre ägaren körde bara med framsystem och efter lite "mixande" med kablar fick jag igång bakhögtalarna igår. Basåtergivningen var inte den bästa precis som Groovey har skrivit...

Hur har det gått Libell och Andreas Sundén? Låter det OK enligt er tänker jag nog också satsa på andra högtalare bak.

Mvh

Robert

Forza. Bygg en kickpanel.. Jag ska sälja mina 6.5" kickpaneler.. Dom är väl inte dom snyggaste.

Lägg till mig på msn. Livinloud_87@hotmail.com

Hare bra
An
25
Andreas Sundén
320iM Touring -97
Idag har jag hivat i mitt alpine kit därbak, jag våldade dit 5,25 i standard hålen utan större modifiering.
Tätade med gummilist i "chassit" och på baksidan av högtalaren, sen tog jag andra skruv och smällde dit.
lludet blev klart bättre men jag kör dock utan delningsfilter( om det nu inte finns något inbyggt?) men jag tror orginal steget är aningens klent för att driva mina alpine som har märkeffekt på 50wrms

Någon som har haft loss steget? vad behöver man lossa för att komma åt?

Visa användare
59
-Foffe-
328i Touring - 96
Andreas:
Kör du med den vanliga originalstereon så är väll slutsteg inbyggt i den?!
tror det bara är HK stereon som har separat slutsteg, men vad vet jag.
Isåfall är ju alternativet ny stereo el smyga in ett litet slutsteg mellan orignalstereon och högtalarna.

An
25
Andreas Sundén
320iM Touring -97
Jo det är klart det är, mosfet 4*45w(4*12w) men det sitter ett steg bak till vänster i skuffen, har jag sett, har inte haft tid att lossa för att komma åt det bara...
Har lurat på ett dls 3 kanals steg och sätta dit en liten baslåda senare, för bas finns det verkligen inte att hämta i dessa högtalare....

ch
164
chris76
328 T-97
vad har ni för framhögtalare då?-------e de 5.25 org?
ser bara att det e en idiotisk placering på dom
pb
10
pblantz
BMW 330 iXa Touring -01
Jag monterade i JBL 6"5 GTO 6526e från Länk dom funkar bra

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.