AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
43.469

Radar varnare,fungerar det?

Sida 6 av 8
Du har sett för mycket film eller gått på för många diskon...)
Skämt åsido. Det sitter alltid nån form av kollimator, ett slags linssystem, framför laserdioden som ger önskad bredd eller spridning på "strålen", och omvänt på detektorn som tar emot den reflekterade signalen.
Tänk dig själv att "träffa" en bil i rörelse på 100-200m eller mera med en liten prick.

FP
ar
4
aristofanes
Sparar till BMW
gorth!
PÅ www.guysoflidar.com kan du läsa "allt" om laser o radar i en uSA-miljö.

Min fråga är om någon vet vilka radarband som i verkligheten används i Sverige.
Th
71
ThomasN
320i E90 2009
"Min kompis" :-) laservarnare skulle ta alla band (Pro-Laser, LTI, Laser-Lite) men det hjälpte inte, jag, nej jag menar min kompis, åkte dit ändå..
Th
71
ThomasN
320i E90 2009
vad är egentligen VG2 för något? Min kompis laser/radar varnare har en funktion där man kan stänga av eller på VG2, vad är vitsen med det?
ar
4
aristofanes
Sparar till BMW
Thomas,
Den radarvarnare din kompis har måste ha en krets som "transformerar ner" radarfrekvensen till något mer hanterligt i radarmottagaren. Den kretsen sänder fungerar som en svag sändare och därförkan man ha en mottagre utanför bilen som upptäcker att det finns en radarvarnare i bilen. En sådan detektor kan användas av polisen, ett vanligt fabrikat är VG2.

VG2 är alltså en detektor för att upptäcka radarvarnare, vad jag vet används den inte i Sverige. Alla radarvarnare av bättre sort lär vara VG2-säkrade för övrigt.
Paap Reeder
På vilket sätt åkte du på mätningen?

Handlaser - inget hjälper om tjänstemannen kan "skjuta rätt".
Kameraskåp?
Radarbuss?
... annat?

MVH /// Paap R
Th
71
ThomasN
320i E90 2009
Åkte dit på handlaser. Men min laservarnare pep inte alls? Det var et som var konstigt..

Kameraskåpen varnar den för direkt. Eftersom bussarna använder rader borde den ta dem med, men har aldrig kört förbi något.

Var lite skraj att de skulle börja kolla igenom bilen, men det gick bra.

Undra hur det skulle gå om man händade att man haft laserstörare och att det kan gjort att de mätt för mycket? Man åker ju på böter för störaren då, men kanske klarar körkortet?

Visa användare
79
Thörner
320D -99
Hej kära BMW kompisar!

Sitter i USA och har upptäckt att laser/radar varnare är billigt billigt här! =o)
Eftersom jag varit här i över 7 månader och gråter av längtan efter min bil (det är inget skämt, bilen får mina ögon att tåras och det som jag saknar mest hemma) Givetvis vill jag köpa enj present till den och läst denna tråden med spänning!

Läser att polisen sagt att cobra inte funkar i Sverige... Kollat på en cobra till bra pris (Länk och vänder mig nu till er cobra användare; FUNKAR de? Och tror ni modellen jag spanat in är bra!

Tack på förhand!!!

¤Säffle Rebellen¤

*If Gud dosn´t drive BMW, then why is the sky blue and white?*
fa
249
faktor
BMW 750iA -97
Jag har en Cobra och kan säga att den fungerar inte på handlaser.
Jag har tom stannat så att jag såg polisen som körde med handlaser, alla inställningar i min cobra var påslagna. Men inte det minsta lilla pip från cobran.
Däremot så varnar den utmärkt för kamrorna. Men jag hade även sett att den tog handlasern.

//Faktor
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Jag har haft ett par Cobror och de har funkat fint på Polisens hanlaser, räddat mig några gånger.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
fa
249
faktor
BMW 750iA -97
Det verkar i sådana fall vara fel på min och många andras cobror.
Skönt att det finns någon som fungerar här i landet.

//Faktor
Min cobra varnar för kamror men mig veterligen så har jag aldrig blivit skjuten med laserpistol. Men skulle det vara så att den eventuellt inte varnar för handlasern så gör den ju ingen större nytta. Kameraskåpen är det ju faktiskt varningsskyltar före...

Nån som har något tips på vad man ska ha för märke/modell då?
Visa användare
79
Thörner
320D -99
Gärna intresserad av märke och modell också som funka på handlaser! För det är väl ändå handlasern som är värst? Plåtpoliser är nog lite trevligare om du åker för fort förbi än en äkta polis.... =oS

¤Säffle Rebellen¤

*If Gud dosn´t drive BMW, why is then the sky blue and white?*
Det är inte säkert att det är nåt "fel" på varnarna. Många skrönor florerar på detta område. Det är STOR skillnad på ett kameraskåp som arbetar med kontinuerlig radarmätning med en relativt bred strålningslob som dessutom reflekteras mot de flesta objekt, det blir som en osynlg "dimma" runt omkring osv. Lätt att detektera och lätt att få relativt tidig varning (dock inte alltid).
En lasermätare bygger på en helt annan teknik, en optisk metod (infraröd laser) i jämförelse med radar som är en radiosignal med hög frekvens. Mätningen sker en osynlig infraröd laserståle som inte reflekteras så bra mot alla material, och som stoppas direkt av ett ogenomskinligt objekt, till skillnad mot en radiosignal som "läcker" runt hörnet osv. Jämför vanligt synligt ljus från en strålkastare, när det inte är dis eller dimma så ser du inte lampan om det är nånting imellan.
En viktig faktor som förklarar att en laserdetektor ibland kan missa är att mätningen sker snabbt, och det finns bara signal att detektera så länge sheriffen håller knappen intryckt.
Många blandar dessutom ihop begreppen och köper en radardetektor i tron att den även klarar en laser, eller så tror dom att den fina laserdetektorn även klarar kameraskåpen, varianterna är många.

FP
Visa användare
79
Thörner
320D -99
Jag har då siktat in mig på en laser och radar varnare i ett... Är ju bra om den även varnar för skåpen, även om du vet att de kommer sitta skåp framöver på en sträcka är det alltid trevligt att veta vilket hör eller bakom vilken kurva eller svacka de befinner sig. Har viss förståelse för att lasern inte är lika lätt att upptacka och att det beror på olika faktorer, då som att sheriffen måste hålla knappen intryck för att varnaren ens ska få en chans att veta det kommer komma något längre fram...

¤Säffle Rebellen¤

Jepp, det är riktigt. Det finns flera olika tillverkare av kombinerade detektorer, och det finns flera frekvensband för radardetektorerna, X-band, K-band osv, minns inte just nu vilken frekvens skåpen i Sverige kör på. Det får inte finnas för stora kurvor eller hinder i mellan om man skall får nån detektion och varning, helst skall det vara fri sikt.
Vid laserpistoler måste man ha tur och lyckas få nån strösignal från mätning framför, om man kommer som första bil så är mätningen redan klar när det piper i varnaren.

FP
Visa användare
79
Thörner
320D -99
Men ni som har en, tycker ni den är VÄRD att inneha, alltså är det värt att köpa en?

¤Säffle Rebellen¤

fa
249
faktor
BMW 750iA -97
Jag har "Cobra XRS 9600 11-Band Radar/Laser Detector with IntelliShield False Signal Rejection". Som jag nämnde så har jag även parkerat ca 200 meter framför laserpistolen utan att få den minsta varning. Detta trots att polisen har använt pistolen ett flertal ggr då jag stått still för att få bekräftat om min laservarnare fungerar på handlasern.
Men som sagt var. Kameraspåpen (k-band) fungerar ypperligt, man får varning i god tid. men handlaser har jag aldrig fått någon varning på.

//Faktor
XRS 9600 är ett gott exempel på en produkt som är så nertyngd av "bells and whistles" att det nästan går varvet runt...) Dvs alla argument och påståenden, teknikaliteter och förkortningar mm som nämns på produktsidan gör att man kan misstänka att allt kanske inte står rätt till. Inget unikt för just denna produkt men här tar man verkligen i en hel del för att sälja sig osv. Man blir trött...)
Om vi börjar med 11 band så måste ju detta vara betydligt bättre än en produkt som kan detektera t.ex 7 band eller? I realiteten finns laser (inget frekvensband alls) och två (2) olika frekvensband inom radarområdet att detektera (3 band i vissa länder). Man kunde lika gärna dragit till med 15 band, jag sätter en peng på att man nästa år har en modell med kanske 19 band, det måste ju vara ännu bättre, allt för att sälja..
360° detektering av laser hade kanske varit bra om varnaren placerades på en pinne mitt på taket på bilen, men inte många brukar placera den där.. Inne i kupén kan man givetvis aldrig få fritt fält 360° runt. Förhoppningsvis kommer mätningen oftast framifrån i körriktningen, någon gång mäter man även bakifrån, det blir till att köra utan passagerare, nackstöd mm i kupén..
Att få detektion på reflexer sidledes är nästan rent teoretiskt, man skall ha en enorm tur om detta skall "lyckas" och man skall se till att alltid ha bilar framför på lagom avstånd som sheriffen lyser på osv. De flesta inser hur väl detta funkar i praktiken.
Att ha massor av lysdioder, displayer med kompass osv är kanske trevligt men det är ju en säker och fungerande varanare man vill ha, ett enkelt pip räcker.
Den bör ju även sitta helt dold, bäst är att bara ha en detektor i grillen osv, dvs den typ av varnare som fanns förr. Som bekant är sherifferna tjuriga med dessa prylar och det kostar böter plus förverkning av apparaten = dyrt rent totalekonomiskt.
Jag tror säkert att t.ex XRS 9600 är väl så bra som många andra varnare men man måste inse begränsningarna med denna och alla liknande produkter. Jag vågar påstå att när/om varnaren piper för lasermätning så är det i 9 fall av 10 redan försent och uppmätt. Man blir stoppad, får böter för fortkörning, böter för varnaren, förverkad varnare... inte skoj alls eller hur?
Säkert kommer någon användare in och förklarar hur bra deras varnare fungerar och hur negativ jag är.. jag vill bara förklara hur verkligheten kan vara, av egen och andras erfarenheter.

FP
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
den här fungera bra Länk

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.