|
Sida 4 av 8
|
|
|---|---|
|
Lite lustigt det PJ säger. K-bandsradar har är ju till för kortare räckvidder än X-bands radar. Man kan ju undra varför dom nya skåpen sänder med högre effekt? Rör sig ju iofs om enstaka watt i uteffekt på sånna här radarapplikationer, men ändå. ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
| Frågan kvarstår om en radarVARNARE är en bra investering med tanke på skåpen? | |
|
Bra eller inte är svårt att bedömma. Surt om man lägger ner mycket pengar och får den beslagtagen. Jag skulle satsa på en relativt billig modell som inte utlovas ha superkänslighet osv, man tröttnar snabbt på alla falsklarm osv från dörröppnare mm. När man påstår sig sälja varnare med 14 band osv så är det rena bondfångeriet, det finns endast 2-3 frekvensband som används för radarmätning, och även på dessa varnare är det en relativt bredbandig mikrovågsdetektor det handlar om, ingen rymdteknologi alls faktiskt. Mixtus: Du behöver inte ifrågasätta...) Jag har inte sagt att radarskåp inte går att detektera, laser däremot är tämligen meningslöst eftersom man i praktiken knappast kan göra så mycket när det väl varnar. Tekniskt sett är det inte några jätteavancerade utrustningar, det som är lite störande enligt mig är när man rider lite på folks okunskap och osäkerhet vad gäller såna utrustningar. Att hålla hastigheten är svårt för de flesta (inkl mig...) och då är det lätt att sjunka in i marknadsföringen av diverse varnare som påstås ha den ena fantastiska egenskapen värre än den andra.. FP |
|
| folke: laserstöraren funkar stör ut laserpistolen,har testat. | |
|
Det stämmer bra. Men sherifferna blir lite sura bara, resten vet vi...) Varnare är mera intressant. FP |
|
|
Mycket talar för att jag kommer att testa en varnare. Tack för all info. Folke: Jag ifrågasätter inte. Jag frågar. |
|
|
Har haft ett par styckna ;) såväl gamla som nya med +10 bands detektorer.. Jag föredrar dem gamla! dem har räddat mig 2-3 ggr har inte fått en bot på evigheter ;) men glöm att använda dem i och nära storstäder! det är hopplöst särskilt i sthlm 99% falskt alarm. så länge du nyttjar dem på landsvägarna där laser männen står så kommer du få nytta av dem, se dock till att du inte bromsar för hårt för dem bakom dig kan bli ett större problem! Du kan hitta det mesta på kanarieöarna ;) samtliga indier säljer dem. men dem har gått ut ur mode och kan vara lite svårare att få tag på nyare varor! har själv haft Cobra och Beltronics båda har varit bra. allt hokus pokus med röst och digital display är helt meningslösa, pipandet och gyro dioder är lika effektiva om inte ännu tydligare! kan fås för ~500 kr. sedan finns det med all krimskrams för 3000 kr oxo ;) Min rekomendation stick till GranCanaria på en tjaskig charter resa och pruta utav bara h...e för försäljarna där vill nog bli av med sina lager matterial, som sagt dem har ett par år på nacken ;) Populariteten har avtagit, dem nådde en topp under IT boomen men sen har intresset svalnat. kul att någon frågar ;) //Rop |
|
| Jag har hört ryktas om att det effektivaste sättet att undvika fortkörningsböter är att inte köra snabbare än aktuell hastighetsbegränsning.... Därav inte sagt att jag lever som jag lär... ;) | |
|
Har en rocky monuting. Vad betyder dess saker? Vad är vad, och vad innebär dom ? när de blinkar till ? X Led + tone = X band Detection = ?? K/Ka Led + tone = K/Ka band Detec. = ?? P + X, K/Ka , S1, S2, S3 = Blinkar med ton = ?? P Blinkar med ton = ?? X,K Ka Band = ?? VG-2 = ?? |
|
|
RTFM! Förmodligen inget bra när man snabbt som tusan behöver koncentrera sig på trafiken och ta ner hastigheten osv...) FP |
|
|
Dom funkar mycket bra på dom nya kameraskåpen:-) Ypperligt bra till och med. Den skriker på K-bandet (Har jag hört säjas:-) Min bil Länk |
|
|
Läs det här Länk MVH.MICKI Länk |
|
|
GPS-mottagaren från AD-teknik är uppe i ett par andra trådar redan, den funkar bra och är fullt legal, motsvarande funktion går att få i många navigatorer också. Här ovan handlar det mera om radarvarnare och dess vara eller icke vara...) FP |
|
|
Radarvarnare har fördelan att meddela om kameran är aktiv eller inte. GPS-modellen är laglig då den visar att det finns en kamera på en viss plats, då har det samma effekt som att man sänker hastigheten när man ser en kamera. När radarvarnaren inte skriker innan ett kameraskåp så är det bara att gasa....... |
|
|
Några smärre irritationsmoment med radardetektor är: Piper för en mängd annat än just fartkameror, man tappar förtroendet och blir mest irriterad. Sherifferna blir om möjligt ännu mera irriterade om de upptäcker varnaren, man får dryga böter och blir ytterliggare irriterad. Snart är alla nya kameraskåp i drift, då piper detektorn alltid, även när man kör under skyltad hastighet, klart irriterande eller hur? Med en GPS-enhet undviks mycket av ovanstående, man får en förvarning om man närmar sig kameraskåpen och håller för hög hastighet, annars inte. FP |
|
|
Jo, radarvarnaren är inte rolig i städerna. Det piper hela tiden, men när man är ute och kör på landsvägen så är det inga problem. Vissa "falsk" pip uppträder då och då, men inget problem. Hur det blir med nya kameraskåpen vet jag inte, men enligt artiklar så kommer inte alla att vara aktiva konstant då polisen inte har administrativ personal som kan hantera alla ärenden. |
|
|
Jepp, stämmer, men piper även i närheten av hamnar, flyplatser, vissa radiolänkar mm. Användningen av mikrovågsutrustning är på ökande. Ang. nya skåpen, vitsen med dessa så är väl att registreringen är automatisk och i princip kan de mäta alltid och ärenden tas omhand efterhand osv. Förhoppningsvis blir inte ärendena för många, då får vi alla lida för dessa. FP |
|
zupra1 |
Vet att det är en gammal tråd men kunde inte hålla mig. En vän har införskaffat en Cobra 9930... och kan väl säga att den tar - NÄSTAN ALLT. Vi har provat den grundligt och... överallt. Visst - radar... laser... skåp... fasta trafikkontroller mm mm varnar den för i väldigt god tid... man t om hinner bromsa in å tända en cigg - så länge som poliserna placerar sig DUMT dvs - inte så ofta men det händer... dom har också lärt sig. Så, visst, den funkar. Då är det inte den allra bästa mod som finns på marknaden - finns mycket bättre... läs mera här: Länk Dessutom så varnar den med en ganska god marginal så fort den känner av lasrar mm... dvs... med lätthet på över 600 meter innan vid rak körbana och fri sikt- på motorvägen mellan 1000-1200 m innan vid samma förhållande. En av sträckorna som vi testade på var mellan Malmö och Halmstad ( 2 bilar )och visst... rak å fin - fri sikt så varnade den t om mellan 1000-1200m innan. Dessutom så var det normal trafik på motorvägen så den kände av så fort farbror blå riktade in lasern på vår bil framför oss eller bilarna framför oss. ( Polisen skjuter från 20m - 400m... fram eller bakifrån ). Denna mod skall placeras i framrutan då den tar både fram och bak - påstår dom. Citymode finns också... dvs... man slipper bli varnad för "automatiska dörröppnare" - med klickljud. Tekniken går framåt! Spectre I Alert, VG2 Alert, VG2 Undetectable, Spectre I Undetectable... KU Band Detection mm mm. En grym liten krabat. Vad allt detta betyder kan ni läsa om på länken! Nu till den bistra/ dystra sanningen och verkligheten: Ändå är man inte helt skyddad från lasern!!! Som sagt, är man ensam på vägen och inte har någon framför sig så kan det vara klippt ändå... dvs... när den börjar varna - så är/ kan det redan vara klippt. Allting beror på hur polisen stationerar sig... dvs... direkt efter en kurva på motorvägen/ landsvägen där polisens laser har 380-400m fri sikt på första bilen som dyker upp direkt efter kurvan = KÖRT! Förespråkar inte fortkörning på något sätt men... det är en extra säkerhet om man har en bil framför sig som också kör lite för fort - dvs - en kanin... för då känner den av om polisens laser studsar mot den först = man hinner sakta ner. Men som sagt... allting beror på hur poliserna är placerade!!! Så, blev jag själv så imponerad av den så till den vida grad att jag själv köper något liknande? Både ja och nej. Köper man en - så får man ändå vara försiktig om man inte har bilar framför sig... då är det lättare att hålla hastigheten och man sparar in +2500 kr på att inte köpa. Men det är inte alltid lätt att hålla hastigheten som vi alla vet. Visst... det kan betala sig att köpa en också. Många har sparat in en massa stålar pga varnaren och t om körkortet. Har jag 2500kr som bara ligger å skräpar... ja... då köper jag en. Men då måste man också köpa till en en "laserstörare" juuu... dvs kombinera den med en Blinder M40 X-Treme Laser Jammer... å då är vi nästan uppe i en fjärdedel av vad min bil är värd. ;) Good luck! |
|
Superlativerna flödar verkligen i vanlig ordning på de amerikanska säljsidorna. Som alltid är det upp till var och en att spendera sina pengar på prylar och riskera att få dom beslagtagna inkl dryga böter. Och man måste köpa en blinder också när man har en detektor... jag tar det som ett skämt. Obs att laserstrålar uppför sig som vanligt ljus, dvs rätlinjigt, även om det rör sig om IR-laser som inte syns för blotta ögat. Alla har väl sett synliga laserstrålar hoppas jag. Att en detektor inne i bilen inte kan "se" 360 grader runt horisonten för att t.ex detektera bakåt förstår de flesta. Om inte annat så har man ju ibland folk i baksätet som inte är genomskinliga. Det är ett missförstånd att tro att laserstrålarna studsar mot framförliggande bil för att sen ge sig iväg vidare till bakomliggande bilar osv. Enda chansen att få en detektion är konstapeln missar för ett kort ögonblick och låter laserstrålen smita förbi osv. Jag kan hålla med om en sak i inlägget, en multidetektor med många superlativer och som detekterar många flera "band" än vad som finns för trafikövervakning, tar verkligen "nästan allt". Det piper och lyser för så mycket strålkällor i vardagen så man tröttnar snabbt, det kallar iaf jag knappast för tekniska framsteg. FP |
|
zupra1 |
Nä... jag vet... en laser studsar inte mot bilen... bara som jag skrev. Men, vi såg många exempel på när farbror blå "viftade" med lasern på bilar framför oss och då reagerade den blixtsnabbt - vilket gjorde att vi faktiskt hann sakta ner = insparade pengar - kanske. Men som sagt - bara om man har någon framför sig som blir "skjuten" med lasern. I alla andra fall är det kört. Dvs... är du först ut över ett backkrön med lite högre fart än tillåtet och ingen bil framför dig där polisen har fri sikt - KÖRT! Kan ju tillägga att dom inte alltid placerar sig på ultimata ställen men det är ingen garanti heller på att man kan klara sig. Sedan att jag skrev att man måste ha en laserstörare också var ju bara lite ironiskt...menar... min bil är värd kanske 35-40 papp... och då skall man lägga ut en himla massa pengar på laserstörare/ radarvarnare / laseravskärmare mm mm... ja... på grejer som inte funkar till 100%, ja du, det är det inte värt. Böterna är inte nådiga om dom ser din " utrustning " när man kanske stiger ut för att tanka, eller om det dyker upp en polisbil bredvid en vid ett rödljus osv. Nä... har tänkt om lite. Det är bättre å lägga pengarna på kromade dörrknappar och hålla 60 på mätaren. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.