AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
43.462

Radar varnare,fungerar det?

Sida 3 av 8
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
laserstöraren har räddat körkortet 2gånger,inga problems att plocka undan störaren.
Sp
258
Speedy
325i Cab -08
Karar "Rocky Mountain Radar" (RMR-DLS315) av de nya kamera skåpen. Vilket band ligger de på?

Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Men Folke, vad är det du säger egentligen? Den variant som Christer använder (Whistler 1740) och den andra (Rocky Mountain, eller vad den hette) är alltså helt värdelösa som VARNARE menar du? Att mätningen redan är gjord när varningen kommer. Skall jag förstå dig så?
Paap Reeder
.. har dom lagt in triggerkablar i vägbanan på de nya kamerorna?

MVH /// Paap R
Som varnare för lasermätning lär det vara svårt att hinna bromsa, man får liksom ingen "förvarning", när det piper så är det redan mätt och klart. Som varnare för radar kan man under mycket gynnsamma förhållanden får en "early warning" om det är konstant sändande radar och lång raksträcka osv så man hinner bromsa osv. En snabbt uppdykande mätning vid kurva, backkrön osv är knepigare. Man kan teoretiskt dra upp känsligheten på varnare för laser och radar så högt att man kan, i bästa fall, få in signalerna väldigt tidigt men man blir snabbt trött på pipandet från alla störkällor. Under alla förhållande så måste t.ex lasermätning alltid innebära fri sikt och ett ganska kort avstånd mellan operatören och mätobjektet, konstapeln skickar bara signal när han ser objektet i siktet. De gödslar inte ut laserstrålar för varnare att pipa på i pauserna mellan mätningarna.

FP
Visa användare
139
Hemsö Danne
BMW 325 -87
Visst är det så att om dom tar en för fortkörning måste dom ha klockat en vid ett visst avstånd..200m? annars slipper man undan
Man slipper aldrig undan om man mäts och registreras... Vem skulle kunna påvisa om det var 187 eller 238 meter t.ex? Däremot väljs mätplatsen så att det blir "lämpligt" mätavstånd, dvs att man hinner mäta och peka ut rätt bil, vinka in osv.
Det finns säkert lämpliga avstånd i konstaplarnas manual för lasermätning osv, tekniskt sett funkar det nog mellan kanske 50 och 500m men det är väl ganska omöjligt att i efterhand påvisa hur mycket det var vid mätningen osv? Eller har jag missuppfattat frågan?

FP
sw
570
swunge
BMW 320i Touring -03/2
BMW 525i Sedan -88/7
BMW 327 Turbo -88
BMW 323i -86
Man hinner bromsa när du ser att de skjuter på en.. bara man gör det tillräckligt snabbt.. altså TVÄRNITA!
jag har klarat mig så 2 ggr.

Pistolen skickar 5 signaler.. Och sedan tas ett medelvärde av de 5 signalerna. Är marginalerna alldeles för stora så får dem inget "stabilt" mätvärde, altså ej godkänt för bötfällande! (har jag fått det förklarat av en konstapel)

Men räkna med att bli stannad.. Första gången det inträffade så låg jag i ca 195 km/h (mätarfart) såg dem på ca 400 meter och nitade ner till 110 km/h.

Blev givetvis stannad och fick förklara den "första" mätpunkten. 186 km/h på deras laserpistol. Bara att förklara snällt och vänligt att hastigheten var 110 km/h ;)

jag garanterar ingenting.. men det har funkat för mig.
Altså.. laservarnare borde fungera vid indikation. TVÄRNITA!
Men.. detta kan ju leda till väldigt jobbiga konsekvenser.. tex. bil bakom ej hinner reagera och kör rakt in i en.. mm mm.
Så fort displayen visar siffror t.ex 097 så är mätningen klar, det går på ett ögonblick, bildligt talat. Sheriffen ser aldrig några 5 olika mätvärden, allt sker automatiskt och snabbt. Be att få testa!
Testa även vid nåt lämpligt tillfälle att köra mot mätande laser, kolla vad din mätare visar när varnaren piper, dra av några km för felvisning och stanna och få hastigheten redovisad.
Visst kan man ha tur att se poliser och bilar på kanske 400m, i bästa fall även om man kör 195km/h men du ser ju knappast vad de gör. Har du varnare och den piper så är det mätt och klart, enda anledningen till ytterliggare mätning är helt beroende på om sheriffen vill mäta ytterliggare en gång av nån anledning.
Min erfarenhet av praktiska tester...)

FP
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Det stämmer som "folke" säger. Själva mätningen tar mindre än en tiondels sekund. Hinner man bromsa när man ser polisen och klarar sig på det viset beror det sannolikt på att man bromsar innan polisen hunnit sikta in sig.

En bra laservarnare larmar på upp till 2 km avstånd till mätplatsen. Den larmar inte enbart när DIN bil träffas utan även när framförvarande bilar träffas.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Håller faktiskt inte med Folke helt, då jag själv har provskjutit med laserpistol flera gånger under olika förhållanden. Och det är faktiskt inte alls ovanligt att det kan ta flera sekunder innan laserpistolen låser på fordonet, från det man trycker in avtryckaren tills ett värde presenteras i displayen. Under den tiden så skickas laserstrålar ut vilket en laservarnare i första fordonet eller de som kommer efter kan reagera och varna på.

Det behöver inte vara uppenbart dåliga mätförhållanden heller med nederbörd eller så, det kan räcka med att avståndet är lite längre men fortfarande innanför de lovliga 400 m, att bilen har en ogynnsam form för laserns reflektioner, att den har starka halv/hel/extra-lysen som står lite högt och stör lasern, att plismannen inte omedelbart rent fysiskt kan hålla lasern helt still och riktad mot fordonet.

Vid dessa situationer eller kombinationer av dem så kan man få extra tid på sig innan lasern lyckats låsa och då kan man hinna reagera och sänka farten till den lagliga innan polimannen hinner få ett mätvärde. Jag har dessutom själv både vid skarpa skjutningar mot mig, och vid dessa tester hunnit att bromsa ned trots att jag varit första bil.

Men, det är också helt sant att om det är bra läge för polismannen och hans laser, så går ofta mätningen väldigt fort från avtryck till låst värde. Så fort att man ofta inte hinner reagera innan det är för sent. Men det gäller inte alltid och det är alltså inte ovanligt att det kan ta så lång tid att man faktiskt hinner reagera och klarar sig.

MVH Tony
Summarum:
Man skall ha en himla tur och komma i riktigt guldläge för att hinna reagera, samtidigt som mätningen skall pågå under en bra stund och kanske upprepade ggr, vilket inte är det normala.
Teoretiskt (obs) kan man vid en lång raksträcka utan några hinder osv detektera en laser som är igång. Hur många 2km-raksträckor med mätande laser osv ställs man inför, ärligt? Är det bilar imellan, svängd väg, byggnader, träd/buskar osv så faller givetvis detta. Betänk att en infraröd laser uppför sig som synligt ljus, håll handen framför så blir det stopp osv.
Att diffraktioner eller "ströljus" från en laser på så långt avstånd skulle vara nåt pålitligt varningssystem är nog önsketänkande, tyvärr.
Som nämnt flera gånger tidigare, teoretiskt kan man driva upp känslighet osv på både radar och laserdetektorer så att de piper tidigt, men man tröttnar snabbt på falsklarmen, det skall vara praktiskt använbart också...)

FP
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Reflektion på de nya skåpen:
De nya skåpen skickar ut så stark radarsignal så att man nästan undrar om de har någon annan sidouppgift än att bevaka hastigheten på våra vägar.
Med Cobra varnaren inpluggad så kommer den första varningen redan på ca 800 m på K-bandet mot 200-400 på den gamla modellen på skåp som körde på X-bandet. Mao. mkt. god tid att se över sin hastighet.
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
De har jag märkt också vilket långt avstånd den varnar på långt innan man ser kameran,de dräller av de nya skåpen mellan Vadstena å Askersund.
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Nu börjar det bli intressant och det finns anledning att återkomma till min tidigare fråga. Det låter alltså som att det finns anledning att ifrågasätta Folkes tidigare resonemang, i vart fall när det gäller skåpen.

WAN och PJ: har ni varnare eller störare, och i så fall vilka fabrikat?

(Förresten så åkte jag för ett par veckor sedan mellan Vadstena och Askersund - håller med, det var rena rama tortyren.)
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Sorry WAN, missade ditt tidigare inlägg. Ser nu att du har en laserstörare o radarvarnare som heter Rocky Mountain modell DLS 315.
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Cobra 9200 och 9210 (också tidigare i denna tråd ;).
Har även sett att de säljer en modell i USA som är lite utöver det vanliga.. Länk
sw
570
swunge
BMW 320i Touring -03/2
BMW 525i Sedan -88/7
BMW 327 Turbo -88
BMW 323i -86
PJ: Den var läcker! hmm.. undrar om den är lika bra som de senaste rockymoutain.. (14-bands) eller om det nu behövs.
sw
570
swunge
BMW 320i Touring -03/2
BMW 525i Sedan -88/7
BMW 327 Turbo -88
BMW 323i -86
Länk <--

Hallå.. han skriver "Klarar allt som de äldre modeller gjorde men nu även KU-bandet och tekniken som används tex i polisens nya kameraskåp."

Är det bara snack då eller?
Eller vad räknas till det "nya" skåpet?Länk <-- denna?

Pj! Menar du KU bandet? eller är det K?
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Här kan man se hur en mätning går till. Precis som Folke säger så ska man ha en förbannad tur om man hinner bromsa. poliserna är ju inte dumma och ställer sig dåligt så som på filmen på sidan. Länk

Även avståndet för mätningen visas.

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.