AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
43.464

Radar varnare,fungerar det?

Sida 2 av 8
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Straffsatsen på upp till 6 månaders fängelse är enbart satt för att polisen skall få göra husransakan i din bil utan åklagarbeslut, om jag har förstått det hela rätt.

Men både innehav, användning och försäljning/distribution är förbjudet i Sverige när det gäller radar/laservarnare och dito störare.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Länk
Visa användare
382
Micki
740ia-95
Den apparaten kostar runt 50 Euro i Teneriffa.Jag tror att den är en gammal modell,men kanse är helt OK?!

MVH.MICKI Länk
Visa användare
382
Micki
740ia-95
Jag Hej Niklas,

Det är nog bäst om du ringer till din närmsta trafikpolisenhet och frågar.

Med vänliga hälsningar

Dan Mobility AB
Marcus Dikvall
Sales Team

Tel.: 08-445 50 70
Fax: 08-445 50 80
E-mail: mdi@danmobility.se
Internet: www.danmobility.se

Kom ihåg att du kan handla dygnet runt på www.danmobility.se!

-----Oprindelig meddelelse-----
Fra: Bircsalibia@hotmail.com [mailto:Bircsalibia@hotmail.com]
Sendt: 13. februar 2004 23:45
Til: Dan Mobility AB
Emne: Laservarnare (#213303882234443)

TrackNo.: #213303882234443
Kundnummer:

Namn: Niklas Feodorow
Adress: Hygges v.12

Postnr. & Ort: 433 48 Partille
Land: Sverige

Telefonnummer:
Faxnummer:
Mobilnr.:
E-mail: Bircsalibia@hotmail.com

-------------------------------------------------------------
Jag undrar att den laservarnare är laglig i Sverige Varunr.: 24300

Tacksam för svaret.Häls. Niklas

-------------------------------------------------------------
Skickat: 13-02-2004 23:44
tänkte ta lite fakta,för alla skriver olika saker.Jag frågade dem som säljer här i Sverige Länk svarar efter några dagar,som står ovan.Jag ringde Polisen,dem svarade så här:Det är olagligt att använda här i Sverige,om dem hittar den i bilen så beslagtar dem den och eventuelt man kan få böte också.Förresten den modellen fungerar inte ens i Sverige,sade dem.Så alla Cobra användare LYCKA TILL.

MVH.MICKI Länk
Njuren
HAHAHAHHA Mr.bear!

BMW - i nöd och lust
fa
249
faktor
BMW 750iA -97
Lyfter en halvgammal tråd.
Ni som har en laser/radarvarnare, vart sätter ni dom? (jag har skaffat en Cobra 7000)
Jag har själv en 750i och som jag ser det så är det mest diskret att sätta den uppe vid backspegeln, men att eventuellt ta bort den som hastigast är lite knöligare.
På instrumentpanelen så är det lätt att ta bort den, men mer synlig för eventuella civila poliser som är ute och rullar.

Hur har ni löst det hela???
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
jag har en laserstörare minn sitter på instrumentpanelen längst till vänster o med kardborrband så den är lätt att ta bort.
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag har en Whistler 1740 som jag köpt på Powerbörsen för snart ett år sen för 1000:-, och den ger utslag både på radar (kameraskåp som är aktiva) och laser. Eftersom jag har ett nyttoparkeringstillstånd i framrutans vänstra hörn, har jag gömt varnaren bakom det.

BMW CS #5206
se
661
seb_540
328i M F30
fimpade min gamla radarvarnare då den tjöt i tid och otid, tror den reagerade på automatiska dörrar bla. En schysst laserstörare som man integrerar osynligt i tex strålkastarna eller som fake-PDC tror jag mer på, Länk
fa
249
faktor
BMW 750iA -97
@ wan
Laserstörare? inte laservarnare?
Vad är det för modell i sådana fall?

Jo, har funderat på vänster sida av instrumentpanelen också. Det är en förhållandevis bra placering då den är ganska dåld samt lätt att ta bort. Men samtidigt så förlorar man funktionen med 360 graders detektering, fast å andra sidan så om man blir skjuten i baken så är det kört i alla fall.

Men det är mycket intressant och se hur ni andra har löst det hela.
Laserstörare är inte av intresse, då jag är helt övertygad om att polisen i detta fall kommer att skruva ned bilen i molekyler tills dom hittar denna apparat. Dom är inte födda igår.....

Visst kör jag överlag lite för fort, men inte på ett dumdristigt sätt där andra mäniskor riskerar att skadas. Jag är ute mycket på landsväg, så kombination av uppmärksamhet samt lite tekniska hjälpmedel borde minimera risken av att behöva betala massa böter.
WA
2.343
WAN
Nej de är en laserstörare o radarvarnare,den heter Rocky Mountain modell DLS 315.
WA
2.343
WAN
Finns på blocket,Länk
Åq
47
Åque
525tdsA Touring-96
520i Touring-97 (sambons)
Fungerar kameraskåpen med radar? Har för mig att i Finland fungerar dom men induktionsslingor (eller vad d nu heter) i vägen som känner av bilen. Fast det kanske är olika i Finland och Sverige.

Av två onda ting ska man alltid välja det värre! Då får man bonuspoäng!
Hastigheten i skåpen mäts med radar. Induktionsslingor kan man ha som komplement t.ex för att aktivera radarn på "lämpligt" avstånd så att det blir omöjligt att hinna detektera, reagera och bromsa i förväg osv.
Laserstörare i bilen är som redan skrivits till att bjuda in till att bli stannad och "muddrad" tills grejorna plockas fram. Konstaplarna ger inte upp förrän allt är klart, grejorna förverkade och som tack får man en fet böteslapp. Inte så bra...(
Att en laserdetektor (oavsett vilken riktning den jobbar i) skulle innebära nåt "skydd" är en seg skröna som tycks leva ännu. När den piper är resultatet redan klart i mätarens display, resultatet blir i värsta fall nästan värre än med störaren. Man får fartböter, detektorn förverkad och böter för innehavet.
Negativ syn på det hela? Inte alls, bara torra fakta och egna erfarenheter och många bekanta inom "branchen".

FP
WA
2.343
WAN
nej nej den här är så liten så de är bara å gömman innan för kallsingarna,å för att kolla i bilen så behöver de ha till stånd av åklagare typ husransakningorder!
Missförstånd. Straffsatsen är satt så "lågt" så att husrannsakan inte behövs om jag är riktigt informerad. Tror inte du någonsin kan hävda detta ändå vid t.ex en fordonskontroll, var går gränsen, vid dörrtröskeln eller? Jag tror konstaplarna har full rätt att begära provkörning och diverse annat om de anser sig behöva. Dessutom tror jag inte allvarligt att du hinner göra bilen spårlöst ren från att du får order att köra åt sidan tills du står still. Iofs skulle det nog se rätt roligt ut med de akrobatiska övningarna osv...)

FP
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Skälig misstanke gäller för att kunna kräva att få genomsöka bilen, eller för all del även lägenheten.

Laservarnare/störare och radarvarnare/störare kan ge upp till två års fängelse, och ska vad jag vet alltså vara av samma straffsats som "ringa narkotikainnehav" vilket alltså om allt som skrivits i pressen om detta tidigare gör att skälig misstanke räcker för husrannsakan eller för att få söka i bilen.

Rätta mig om jag har fel.

Dr Tinnitus
Åque:

Du har rätt, i Finland har vi slingor i vägbanan. Därför kan man ju köra 200km/h förbi dem, bara man byter fil:)

Kameraskåpen i Finland är ett stort skämt. Endast ca var 10 är "beväpnad" med kamera.
Åq
47
Åque
525tdsA Touring-96
520i Touring-97 (sambons)
visst är det ett skämt, men i int skrattar ja så mycke för d då man kör på d sträckor som är utrustade med plåtpoliser.

Stämmer det att om det finns två bilar på bilden, räcknas den som ogiltig?

Av två onda ting ska man alltid välja det värre! Då får man bonuspoäng!
Vart 10:e skåp bestyckat? Det var mycke... här i SE är det kanske var 30:e som är bestyckat, i "bästa" fall. Och då kör den upp "filmen" på kort tid, en eller ett par timmar kanske som max. Fast ny teknik är som bekant på gång...(

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.