|
|
|
|---|---|
| Kan man ha dubbla sim-kort på samma abonnemang(ett i mobil och ett i bilen)? | |
| Tror inte det... rent tekniskt skulle man kunna det, men varje SIM-kort identifieras av IMSI (International Mobile Subscriber Identity) som används för att identifiera en abonnent... och jag tror inte att GSM klarar av att hantera en abonnent som kan ha två olika identiteter... Vad skulle t.ex hända om du fick ett inkommande samtal när du har båda telefonerna (sim-korten) igång...? | |
|
Man kan beställa ett tvilligkort av sin abonemangsleveratör. Hör med deras kundtjänst för exakt beskrivning om hur det fungerar. Jag har för mej att man aktiverar den telefon man ska använda för tillfället med en kod. Kolla upp om du ska ha 3 eller 5volts kort. Äldre telefoner brukar behöva 5volt. Felix Icq#133904233 |
|
|
Ja det kan du ha om du inte har kontantkort. Telia: 40kr/ månad tvillingkort. Alternativt DOFabb, ditt ordinarie telefonnummer paralellkopplas med ett extrakort(separat telefonnummer en räkning och abbavgift) Tele2/ comviq. IQ-par kostar 100 el om det var 200kr i engångsavgift. du får ett tvillingkort med ett separat nummer. Europolitan, två kort samma nummer vet inte vad det kostar. Ring din teleoperatörs kundtjänst kan dom hjälpa dig. I princip fungerar extrakortet såhär, när det ringer på ditt ordinarie "handy" och den är avslagen så ringer det istället i bilen. Du kan tex använda din fastmonterade tfn i bilen på en plats medans din "handy" befinner sig på en annan plats. Ganska fiffigt faktiskt. Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
|
Asken -- Intressant, jag kände inte till det trots att jag jobbar med Telecom (dock ej hos någon operatör). På Telia/DoF är det ju så då att man har två abonnemang som är sammankopplade och genom att det är olika nummer så löser man problemet med IMSI. Sedan låter det ju som om numren är korsvis vidarekopplade till varandra så att svarar man inte på den ena så ringer den andra. Hur Europolitan gör kan jag inte riktigt komma på, men det måste vara någon funktion (i MSC/VLR) som gör att om den ena telfonen är ansluten så kan den andra inte koppla upp sig. Låter som en enkel och smart lösning av något man hade kunnat krångla till monumentalt... |
|
| Toppen! Tack för alla svar. Jag har mailat min operatör, men svaren kommer snabbare på BMW Power... | |
|
Jag har ett Europolitan tvillingkort och dom har samma nummer, kan ringa ut samtidigt men bara en åt gången kan ta emot samtal. CHS |
|
| Ett litet tips, iaf om du har Comviq/Tele2-abonnemang: Om du har din vanliga telefon på, slår på den fast monterade och sedan slår av den, måste du stänga av och sätta på din vanliga telefon igen. Tvillingkortet tar nämligen över när du sätter på det och sedan känner huvudkortet inte automatiskt av när det slås av. Fast det var ju skönt att vara oanträffbar i 2 veckor innan man fattade detta... | |
|
Stente: Jag har Comviq och har aldrig gjort som du säger.När jag stänger av bilen så kommer samtalen automatiskt till mobilen som har huvudkortet. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.