|
|
|
|---|---|
|
Köpte min BMW i helgen med ett litet hål i kylaren. Tänkte att det var bara och byta har nu gjort det. Luftat enligt alla regler. Temp givaren står på mitten som den ska. Och värme kommer i bilen. Körde 15min efter kylar bytet och kollade sedan vatte nivån och den var samma som förut, kramade slangen nere till vänster för att se om det var någe luft där det var det inte. Men den var kall???? Alla andra var varma? Är detta normalt? Bilen är en 318is-93 Tacksam för svar. | |
|
Kylaren funkar bra med andra ord? =) Mvh |
|
|
slangen är ju kall bara för att kylaren kylt vattnet ! Annars hade ju inte kylaren uppfyllt funktionen ! |
|
|
Termostaten är inte trasig då? |
|
|
Det kommer ju varmt vatten ur motorn in i kylaren . Kylaren kyler ner vattnet som blir kallt , sedan går in i motorn igen genom den nedersta slangen som är kall ! Du har nog inget problem med kylningen, eftersom den ligger bra i temp mm ! |
|
|
Ok tack för hjälpen känner mig lite dumm nu efteråt? Men jag tyckte vattnet var så jäkla kallt i den undre slangen. Och så visste jag inte varför den gamla kylaren gick sönder. Tack för hjälpen! |
|
| Om nedre slangen är kall betyder det till 99% att termostaten inte öppnat. Finns ingen kylare som lämnar kallt vatten, nedkylt, men definitivt inte kallt. På ett normalt fungerande kylssytem är ALLA slangar varma när motorn nått driftstemperatur. | |
|
Ja det var väll det jag tänkte. Hur länge måste man köra för att den ska öppna? Och om man har fel på kylar locket och termostaten inte öppnar, kan man spränga kylaren då? |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Bäckis har helt rätt, slangarna är lika varma när termostaten öppnat.= full cirkulation i systemet. Det kan ta tid för den att öppna, det snabbaste sättet är att köra bilen varm och sedan låta den stå på tomgång ocg varva motorn lite då och då., när det är så här låga temperaturer ute så öppnar sällan termostaten när man ligger och kör mera än tillfälligt då och då vid behov. ///MVH Hasso Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.