|
|
|
|---|---|
|
Hej , lyfte idag på gummimattan bak (förarsdan bak) , och fick en chock det var fullt med vatten där ..... Jag lyfte då upp mattan och kollade under och vad jag vet så ska det ligga något mera där , typ en platta med skummgummi eller uppsugningssvamp där....Den är borta på min bil ska jag fixa en ny sådan och lägga dit när jag torkat upp allt vatten eller vad ska man göra för att "slippa" sjö därbak... Har kollat golvet och allt "verkar" tätt där , ska iofs tillägga att vi har lagat lite rost í golvet därbak... så det är tätt där ... Kan det komma in från någonannanstans ???? Billy B-10 | |
|
inte helt omöjligt att det är från takluckan. Det ligger en avrinningsslang i båda A stolparna samt i C-stolparna som går ner i tröskel lådan. Inte helt omöjligt att det är den i c-stolpen på förarsidan som är skadad. Annars så brukar tätningslisten i luckan vara en klassiker när man får en insjö i bilen. |
|
|
OK , avrinningsslangarna från takluckan är de svåra att se ?? Listen i bakluckan "verkar" frisk , men man vet ju aldrig... Är den svår att byta ? Billy B-10 |
|
|
Listen till bakluckan är inga problem att byta...den är dock limmad. Men jag tänkte på takluckan (var lite otydlig?) Avrinningslangarna är inget kul att komma åt :-( Löper från ramen till takluckan, under inner taket, in i A respektiv C stolpe och ner i tröskellådan. Men plocka av baksätet och be någon vattna bilen medan du själv kollar var vattnet kommer in i bilen. kan även vara att det kommer in via bakrutan eller bagageluckan. Det är inte helt ovanligt med rosten hittar in under listen till rutorna sen kan man få problem med vatten i bilen. |
|
|
OK , listen till takluckan....menade du hmmm tror jag her en nästan ny liggandes här hemma får nog ta och byta imorgon.. Billy B-10 |
|
|
Hittar du läckan så är det bra och du har tur! Jag vet av erfarenhet att den typen av läckor kan var näst intill omöjliga att hitta, många gånger ligger läckan långt ifrån den plats där vattnet samlas och det kan rinna utmed profiler från de platser där man minst anar.... Hittar du läckan så är det ju bra och täta den då med en ny list eller något sådant... annars är det bara att borra ett par 8 mm hål så att vattnet rinner ut när det kommer dit och rostskydda ordentligt... |
|
|
Jaaa , det lutar nog åt några eller något hål.....tror jag,,, Billy B-10 |
|
|
Hade samma problem på en E30, hade parkerat i en backe en natt med fronten nedåt. På E30 går avrinningarna från A stolpen ned i tröskalrna och de i C stolpen ut bakom stötfångaren via bakluckan. På morgonen efter en regning natt hade jag 9 liter vatten i bilen, fick riva ut hela hela inredningen med mattan och all isolering och torka i farsans bastu. Felet var att avrinningen från tröskellådorna och ut var igentäpta på undersidan. När lådorna fyllts till ungerfär hälften så började det läcka in i kupen genom några befintliga hål på insidan. Felet avhjälptes med att peta upp avrinningshålen på undersidan med en skruvmejsel samt att jag tog bort några gummipluggar på undersidan av tröskellådan så att jag fick ut allt vatten. På insidan av stötfångaren i bagaget ansluter avrinningsslangen till en "backventil" (plasthölje med en gummiflärp), där kan det också läcka så att man får sjöar i förvaringsfacken. avhjälps med att anslutningen tätas med silicon eller liknande. Många sena timmar senare var bilen torr. Lycka till. Jag älskar att köra! |
|
|
Har nyligen haft samma problem med min. Jag rev ur hela inredningen för att kolla var det kom ifrån. Jag hade ganska mycket vatten i bagaget och det var därifrån det kom. Om du tittar längst in i bagaget ser du ett rektangulärt litet hål (på golvet) på vänster resp. höger sida. Dessa hål leder rakt in i kupén. Jag hade läckage runt vänster bakljus (otät list) samt en sprucken bagagelist. Läckte även in vid fästet till antennen. Vid byte och tätning och en vecka i garage med värmefläkt är problemet nu helt borta. Har du vatten på passagerarsidan också ? /Martin Min bil: Länk |
|
|
Nej , inget vatten alls på passagerarsidan bak , bara på förarsidan bak , och det var massor.....!!! Dessa hål du skrev om sitter de på golvet eller i väggen ??? Billy B-10 |
|
Paap Reeder |
Hej! På E 28 sitter det 1 st plåtlock på varje ställe rakt under fötterna vid resp stol. Dessa lock ligger precis i hjulsprutet från framhjulen. Är de inte hermetiskt täta....blir det blött. Tyvärr såg jag samma konstruktion på min E 32. MVH /// Paap R |
|
billy: De sitter på väggen mot baksätets ryggstöd längst ner mot golvet. Längst ut i hörnen mot hjulhusen, sett ifrån bagaget. Får du vatten i bagaget så rinner det rätt in under baksätet. Förstår du var jag menar ? :-) /Martin Min bil: Länk |
|
|
Martin - Tack jag ska kolla det imorgon.....!! När jag ska tvätta bilen... Misstänker nämligen att det kan vara från bagaget iaf det läcker fast jag inte trodde det !! Paap Reeder - Det loch du pratar om är heltätt på min det vet vi efter att ha lagat rost där bla.... Återkommer imorgon med rapport.....tack för tipsen grabbar.... Billy B-10 |
|
|
OK.... har nu tvättat bilen och kollat innifrån bagaget , när det spolades vatten vid baklysen och bakluckan...... Det läcker lite från bakluckelisten , och kanske lite från ena bakljuset... Så det blir väl till att byta bakluckans list....först.. Någon som gjort det och vet vad en sådan kostar , samt om det är svårt ??? /billy. Billy B-10 |
|
|
tror listen gick på 350kr från bmw, när jag köpte den för något år sedan. priserna på e28-delar brukar inte ändra sig spec. mycket.. använd något riktigt kraftigt karosserilim! och inget vattenbaserat :P E28 M535i TwinTurbo |
|
|
Hittade idag en sjö av vatten på förarsidan på min e28!, Men det ser ut som om det kommit in via otäta lister i framrutan. Har nu rivit ur hela inredningen och den får stå och torka. Dock fanns inget vatten på passagerarsidan. Mest vatten var det framför förarstolen och en mindre mängd bakom den. //Fredde |
|
|
Uppdatering: Läckagen är identifierade och var följande: Innerskärm/ domkraftsfäste förarsida läckage Värmepaket läckage Baklucka/list läckage |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.