AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.228

Konstigt ljud som uppstår vid fullt rattutslag på e-34

Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Jag har upptäckt ett svagt ljud som uppstår när jag har fullt rattutslag tex när man står stilla. Vrider man tillbaka ratten litegranna så försvinner det. Hör även ett lite gnekande ljud när man svängar..låter som någon rem som ligger och gnekar. Någon som har tips om vad det kan vara?

Med vänliga hälsningar
Daniel

///BMWPOWER to the people !
Servon väser ju lite i ändlägena, detta är helt normalt.

FP
Gr
624
Greger
535 -89
518i -87
helt normalt....måste vara servon som reducerar....
hoho

att det väser när du har fullt rattutslag
beror på att servor pumpen inte orkar pumpa
för att du har nått ändläget,håll inte kvar för länge för då kan pumpen haverera. (det är som att ta en cykelpump och hålla för hålet och sen försöka
pumpa typ .... kommer inte på nån bättre jämförelse

Knarrandet kan vara fjäderbenslagringen eller
krängningshämmarstaget sk knarrstag,

Det som inte går med våld
Går oftast med mera våld
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Tack mycket tack för alla tips!

Det är väl inte direkt knarrande utan mera som någon form av gummiljud som låter ibland då man svängar med ganska små rattutslag. Svårt att förklara ljud med text :)

Med vänliga hälsningar
Daniel

///BMWPOWER to the people !
Foppa,

det kan vara låg vätskenivå i servon med, kanske dags att fylla på.....?

Simon
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Jaha..då har det börjat igen! Fast denna gång på min 325a.
Tänkte att jag kan lika gärna fortsätta på denna tråd så slipper jag skapa en ny i 3-serie forumet.
Vad är detta för gnekande (pipande/gnekande kanske man kan säga) ljud? Det är inte väsande ljudet jag menar i ändlägena. Hur blir jag kvitt ljudet?

Kollat servoremmen?

Henrik
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Hur? Vart? Hur gör jag..vart sitter den?
Ursäkta om jag verkar dum. =) (det här är lite som de internetkunderna jag supportar på jobbet som är nybörjare...då säger dom likadant "ursäkta att jag är så dum o inte förstår nåt"

/D
Drivrem från vevaxelns remskiva till servopumpen.
Driver även generatorn.
Servopump och generator sitter på vänster sida i färdriktningen(pumpen under generatorn)under luftburken.

Henrik
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Vad är det jag ska kolla på remmen? Om den ser slak ut?
Jag kan tillägga att ljudet låter som det kommer innifrån bilen någonstans vid ratten.

/D
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Jag förstår vad du menar för ljud, jag hade det på min ett tag, sen tändes airbaglampan och vid diagnos så var det ngt fel i kretsen i ratten. Har ännu inte fixat men troligen så är det ngt kontaktbleck som skaver och glappade.
Nu är ljudet borta men det kanske kommer tillbaka när det blir kallt igen.
Ljudet hördes ej utanför bilen utan bara i men jag trodde först att det var ngn fjäder eller nåt som gått för det lät högt.
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Låter på ett ungefär som gummi som ligger och skaver mot en våt yta. Det är inget metalliskt ljud. Jag har märkt att ljudet blivit högre nu den senaste veckan.

/D
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Ja så lät min också
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Har också ett lite knirrande, svagt, när jag kör i låga farter. Låter som det kommer ifrån ratten. Hörs absolut iget på utsidan av bilen. Ganska irriterande ljud på en så tyst och knakfri bil i övrigt.
Ingen som har/haft detta problem och blivit av med det?
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Jag har fortfarande kvar mitt "gnällljud" i min 325 men vet ej hur jag ska bli av med det. Känns inte som man vill pilla med airbagen själv.

///Foppa
ma
597
magican
E36 328 Coupe
Jag skicka in lite krypfett i glipan bakom ratten, vart tyst rätt länge, måste dock upprepa behandlingen igen nu. Bästa vore väl att byta ut vad de nu är som låter, ngn släpring antar jag.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.