AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
549

Bra förklaring till varierande effekt ur 3.5l-motorn

323E21terror
Jag undrar varför det skiljer en del och finns så många olika uppgifter angående vridmoment och effekt från 3.5 liters motorn. Jag vet att E28 535 hade 218hk i vissa modeller men oftast stöter man ju på 204hk varianten. Beror det på skillnader mellan reningen av avgaserna i respektive land, katalysator eller inte. E34an har ofta
211hk, medan vissa har 208hk varför? Jag vet att även vridmomentet skiljer mellan alla motorer, i vissa står det 310Nm, andra har 305Nm, samt 300Nm? Läste att den gamla 635an i 218hk utförandet levererade hela 313Nm, vad beror det på?, samma motor i E28-535 med 218hk varianten gav 310Nm. Detta är lustigt, har det med utväxlingen att göra kanske?

farten är min drog
De uppgifter som står i broschyrer är effekt & vridmoment direkt på vevaxeln. Att sen det (oftast) är lite lägre värden på drivhjulen beror på energiförluster i transmissionen t.ex. värmeförluster. Själva utväxlingen förändrar inte värdena på effekt & vridmoment.

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Effektuppgifter (siffror från Bmw) mäts väl alltid på vevaxeln. Ingen biltillverkare skriver väl effekten utifrån drivhhjulen heller ?
Nu har ju jag inte säkra fakta kring detta som "terror" undrar om men som sagt, katalysator och icke borde väl ha påverkat effekten...

Mvh
Anders S.
Wi
222
Wille
330xd/t -02
Ett förtydligande.
Vridmoment anges inte på bakhjulen. Om det vore så så skulle utväxling påverka markant. Effekten mellan växlarna från motor till bakhjul är ganska konstant bortsett från förluster i lådan(olika växlar). Vridmomentet till hjulen förändras konstant efter utväxling bortsett från förluster i lådan. Lådan ger olika förluster beroende på växel , lite men dock skillnad. Ofta är högsta växeln direkt , med minsta friktion. Troligen ger min Isuzu Trooper mer drivhjulsvrid än min BMW.

W
Mi
243
Mikaell
540iA Touring -94
Transmissionsförlusterna från vevaxeln till bakhjulen är betydligt stärre än skillnaden mellan 218 och 214, så detta är det inte.
De olika effektuppgifterna E28 535 har att göra med om bilen är svensksåld eller tysklandssåld.
Den svenska har 204 hkr.
Den tyska har 218 hkr
Ovanstående har att göra med avgasreningen.

Beträffande E34:an är jag ej säker på vad de olika upgifterna beror på, men en gissning är att det är samma fenomen som på E28:an

Vad jag vet finns det inget bilmärke som mäter på drivhjulen.

Wille:

Du har rätt och jag har fel. Det klart att vridmoment förändras av olika utväxling. Skäms på mig, maskiningenjör som man är....
Jag måste skärpa mig.

Bengt-Magnus W
Har man haft olika krav på avgasrening i Sverige och Tyskland? Jag trodde europamodellerna var ungefär lika.. Däremot vet jag att M30 motorn har haft olika versioner av Bosch insprutningssystem med olika effekt som resultat.
Det senaste motronic gav 211 hk och 305 Nm i Sverige i alla fall.

Kartoffeln und Sauerkraut -Jawohl!!
323E21terror
Alltså det här blev man ju inte klokare av direkt, men i min kärra så står vridmomentet angivet till 305Nm medans effekten anges till 208hk.

farten är min drog
Hello Nasty
Det är lite som skiljer dessa motorer, Visst på E28 så har du avgasrening sen har du även anna info i stybox, plus att det ska sitta en annan kamaxel i 218hk dvs. utlandsmodellen.

Tar vi E34 så är det mycket som skiljer större ventiler annan kamaxel nytt styrsystem annan utformning på kanalerna i toppen osv. så det är därför den ger lite mer hk.

MVH/Henrik

Kör tills det rasar
323E21terror
Tackar Hello Nasty, du gav mig den informationen som jag verkligen sökte. Har du någon aning om vad som skiljer de olika kamaxlarna från varandra? gradtal?

farten är min drog
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.