|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Hasso: vet du vilka märken hållar bmw´s specar ? Min 528i Touring Länk |
|
|
"som" håller ska det ju vara :) Min 528i Touring Länk |
|
|
Jaa , låter som en bra idé .... Testa med "riktiga" däck...och ryck i bussningar osv.... Så ser du vad som kanske är fel... MEN.. vad jag vet så brukar dessa bussningar i länkarmarna slitas , eftersom den är ganska tung.... Billy B-10 |
|
| Håller med Hasso, testa några riktiga däck. Jag är själv gammal gummigubbe och hade regummeringar på min 540 -93. Jag provade att balansera bort det men som väntat var det bara att byta däck. Sen försvann vibrationerna. Ovala samt "skeva" däck med stomfel har en förmåga att ge obalans i lägre farter medans "normal" obalans oftast inträder mellan 90-120km/h. | |
| tackar för tipsen ... ska testa med andra hjul, bara ja hittar nån som har nåra.. återkommer !! | |
|
Har haft samma problem.. iof på e30, men just runt 30-50 km/h.. och då var det bultarna till kardan som var lösa!!(mot v-lådan) Mvh Jocke www.frid.cc |
|
| Ska på tis ställa in framvagnen... ska under o rycka i varenda bussning o lager som finns.. nåt ska jag väl hitta. | |
|
jaha, så har jag ju ryckt i varenda stag o bussning i hela fram o bakvagnen, men kan inte hitta nåt glapp nånstans faktist. förvånad över hur stumt det kan vara... Men den satans obalansen är kvar. Kan det bero på däcken o fälgarna ändå ?? bilen är otroligt vinglig i över 110 .. men även på låg fart som runt 50 så känns bilen darrig... tycker mig även känna nåt glapp i framvagnen när jag åker över vägbulorna, inte varje gång, men ibland ?? fälgarna är lättmetall av okänt märke, 16 " o däcken är ju sprillans Mc ripper.. regummerat, kanske inte det bästa jag vet.. men dom satt ju på så... |
|
| Undrar ja, om de inte är Casterstagen ändå ... drog och bände med kofoten i dom, men kunde inte se nåt glapp... kan de va så att de inte märks förräns dom belastas hårt ?? | |
|
Jag hade också problem med vibrationer och ljud mellan 30-50km/h på min nyinköpta 528i -00. Det visade sig bero på att bilen stått still hos bilfirman ett halvår eller så, dvs bilens tyngd hade tryckt på samma del av däcket hela tiden. Däcken är halvslitna Continental ContiSport 235/45-17. Hursomhelst, när vi åkte hem med bilen (köpt i Tyskland), så försvann det successivt ju längre vi körde. Om det är detta fel, så bör du märka relativt snabbt att problemen avtar. Hoppas det hjälper så du slipper spendera några pengar. Mvh Stefan M |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Länk Orundhet och hjulplattor är inte samma sak. Orundheten beror på kvaliteten vid tillverkningen, enda sättet är att "svarva" bort gummi från däcket i så fall. Regumerade däck funkar någotlunda i normala dimensioner till svenssonbilar. Men få hundra ska fritt med regumerade däck då har man tur. ///MVH Hasso Länk |
| ja däcken e ju sprillans för i år, dom satt på när jag köpte bilen, så stått stilla har den ju inte gjort.... | |
|
Kolla så det inte är centreringsringar du behöver! Fälgens nav skall sitta tight på den fläns som bromsskivan har. Det skall inte vara något utrymme mellan fälgens navhål och flänsen. Då hamnar hjulet ocentrerat på navet och då får du vibrationer! Om det är det, måste du ha en liten plast eller metallring som fyller ut mellanrummet. Finns att köpa via nästan alla däckverkstäder. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hmm mycket intr tråd följer med spänning vad det kan bero på har nämeligen exat samma probl med min 540 93a även med nya premium däck.. |
|
| Johan B ! De där ska ja kolla å de snaraste .... i be back !! | |
Conan99 |
Hej BMW 540! Jag har samma problem som du. Med mina vinterdäck på så vobblade bilen lite, obalans runt 40-45 km/h. Tyckte det verkade lite skumt i så låga hastigheter. Det har blivit bättre när jag bytte till sommardäck. Får väl ändå gå igenom alla armar etc. Conan99 |
|
Har samma problem, bilen "ormar" sig i 40-50 km/h men blir något bättre vid högre hastigheter. Jag har kassa caster och länkarm i framvagnen och ska byta nästa vecka, jag hoppas bilen blir stabil då, |
|
|
Hur är det med centrerings ringar om man kör en e34 på fälgar från en e28? behöver man det då? min kärra beter sig oxå på lite sammasätt men det kommer tillbaka vid 90 och är borta igen vid 120. det drar även lite åt höger medan den gick rakt och fint utan vib på mina orig sommar fälgar. /Ian |
|
| BMW540, fick du någon ordning på vibrationerna mellan 40-50km/h, och vad var det för fel. Har precis samma symtom som du, värre när det är kallt och bättre när det är varmt! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.