AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.115

Obalans runt 40-50 Km/h

Sida 1 av 2
Har lite obalans i bilen när man kommer upp i , säg 30-55 Km/h sen klingar det av lite.. På bilen sitter det 16" lättmetallfälgar med regummerade vinterdäck , däcken är sprillans , men fälgarna är nog nåra år..
hur stor betydelse har däck o fälgar på min modell (540 -93 ) ??
vad finns annars som kan ådstakomma denna obalans ? kardan ? krängningshämmare ?? kanske nån standardgrejj man kan kolla ?? ideer gärna...
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Hade du samma problem problem innan du monterade vinterdäcken?
Är fälgarna original BMW?
Känns det i ratten, framvagnen eller bakvagnen?
Minskar eller ökar vibrationerna vid gaspådrag?

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
däcken satt på.. när jag köpte bilen så jag har aldrig kört den med nåt annat på. Vad det är för märke vet jag inte, men de är inte bmw original allfall. oblanansen är inte i ratten utan mer i hela bilen, möjligen mer åt bakdelen kanske ? det är som om hela bilen är i obalans, det försvinner när jag närmar mig 60 knyck.. Har nyss balanserat om hjulen för jag trodde att felet satt där.. men verkar inte så ???
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Kollade däckfirman som balanserade om däcken verkligen var runda? Jag antar att de hade av hjulen från bilen och att alla däcken balanserades.

Har man fälgar för E39 på en E34 måste man ha centreringsringar på navet, annars hamnar inte fälgen rätt. Vissa piratfälgar utrustas alltid med centreringringar, och då måste de givitvis vara i rätt storlek. Alltså kolla så att fälgarna stämmer.

Det kan vara kardanen som ger vibrationerna, minskar eller ökar de vid gaspådrag?
Obalans, utlitet stödlager, eller böjd kardan kan då vara felen.

Erik

___
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Däcken förmodligen ovala, inte helt ovanligt på regumerade och asiatiska däck. Går ej att balensera bort orundhet.
BMW specar 1 mm i orundhet som max, och det är inte många däcksfabrikat som håller sig inom den specen.

///MVH Hasso
Länk
ja va de är för fälgar som sitter på vet jag ju inte.. eller vart dom suttit tidigare ?? kan ju vara att däcken inte är så bra. regummerade är ju inte samma som nya direkt.
ska skaffa 18 " tum till sommaren tänkte jag... nåt att tänka på där ??

helst skulle man ju ha haft andra hjul att testa med nu, o se om oblanansen försvinner.. hur kan jag kolla kardanen ?
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Börja med att prova däcken, sedan kan du ta kardan.
Känner du inte någon som du kan låna hjul av, kan du lägga på reserven. Det låter som om det är bak du ska prova, eftersom det inte känns i ratten.

Vad är det för fabrikat på däcken?

Erik

___
hm... måste kolla va de är för märke, återkommer snart :-)
Det sitter Mac ripper däck på . 205/55 16" Regummerade däck, men dom är sprillans nya , satt på när jag köpte bilen..

vill ju poängtera att obalansen är inte stor, men den finns där.. speciellt i just 30-50 km/h .. inga skak i ratten alls, mer som vibrationer i hela bakvagnen... eller hela bilen... fan !! svårt att beskriva..
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Om jag var du, skulle jag kolla med andra hjul snarast. Är det däcken som är dåliga, borde du kunna få andra eftersom de är så nya. Ju längre du väntar och kör med dem, ju svårare blir det.

Erik

___
Har EXAKT samma symptom som du BMW540 men mellan 80-90k/hm...lämnade in bilen och det visade sig att bakre nedre länkarmslagringen är dåligt och måste bytas ut- pris 900:- + ca 1300:- för arbetet...återkommer med resultat på tisdag (skall in då)

Bakmiki !! rapportera sen ... om hur bilen går efter rep ...
det gör jag absolut
bakmiki/bmw540 ---> Jag hade samma fenomen på min alpina (e-34) i somras , bytte de bakåtriktade bärarmarna fram på min kostade 897 kr/st , och bilen blev som ny att köra !!!
Tom det konstiga "metalliska" skramlande ljud jag hade som hördes när man tex körde över ett större gupp försvann.....
Så jag är helnöjd nu......

Billy B-10
Förresten , körde för 2 år sedan på nya regummerade mac ripper på min Citroen jag hade då , utan bekymmer !!!
Vad jag vet så ska de vara svenskreggummerade...

Billy B-10
hm, ja jag får lyfta upp bilen o bända lite i alla bussningar helt enkelt. o se vad jag kan hitta. Nya stöddämpare fram ska monteras på tors.. Monroe , så se hur det blir med såna på åxå...
Ja , nu e nya dämpare på plats i fram, verkstan som gjorde jobbet sa att fjädrarna ser kapade ut ett varv. Nån har väl gjort en sniksänkning av bilen... Hur påverkar det gången i bilen ??? nån som vet kanske...

Har fortfarande oblalans i bilen, inte mkt men det finns där..
Det känns bäst i runt 40-50 knyck... hur beter sig kärran om stödlagret är slut ??
bmw540---> Jag tror fortfarande på de bakåtriktade länkarmarna fram...
hade ju som bekant samma fenomen på min e-34....

Kollade mekanikern upp dessa länkarmar ??

Billy B-10
Nä, ja sa inte till om att kolla nåt annat än att byta dämparna , hmm.. ok.. är det nåt man kan kika på själv ? nåra bussningar i dom som blir slut eller hur funkar dom ??
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Innan du slänger ut en massa pengar i onödan, prova ett par andra hjul , regumerade däck med BMWs krav på orundhet finns inte. Låna av någon annan som har ordentliga hjul så du inte kostar på nått som inte behövs istället för riktiga däck.

///MVH Hasso
Länk
japps.. de får bli steg ett, testa med bmw hjul.. o rycka lite i alla bussningar som finns under bilen...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.