AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.587

Nos i M3 -94

Sida 2 av 2
Visa användare
967
Carpimp
Saleen S281sc
Cane: kan det vara VENOM du menar? För det kan då i alla fall sakerna du nämnde.

MVH Morgan.

cane
venom, japp så hette den. Har ingen personlig erfarenhet av den satsen, men funktionerna verkar riktigt vettiga faktiskt. Skulle nog slå till själv om inte gas priset var så högt... känner tyvärr ingen ambulansförare som man kan låna gas av ;)
wa
10
wabbe80
320i 93coupe
hÅLLER MED BMW528M DE BLIR EN DYR AFFÄR...KÖP EN BIL MED LIKA MNGA HÄSTAR SOOM EN CHIPPAD M3...DE ÄR BÄTTRE
bmw490hk
Hej niklas tycker detta låter som en vettig ide har skälv nos i min bil detta satt redan i när jag importerade den från Tyskland.
Har ej haft några problem 2500 mil senare.

Min bil är en M3 94a
Jag har precis köpt mig en M3'a från -96 och ska trycka i ett NX tvåstegs kit. 35/50/75 x2 Hk ska det kunna leverera. Enligt "Stylingkompaniet" så ska det inte vara några problem alls att mosa på 150Hk i en 3.2 liters M-maskin. Då han själv hade samma setup som jag så tömde han 64 tuber!!! Och när han sedan rev hela motorn och gick igenom den fanns det inga tecken på slitage.

Vågar man köra på detta. Jag köpte Nx systemet av en kompis för 6.000kr + gas. Så vill jag inte ha kvar det så måste man ju kunna sälja det för minst samma peng.

Mikael Melander
mikael@m-tec.se
www.m-tec.se
Mikael.
Ta det från en som använt mer gas än vad många förbrukar under en livstid.
Folk snackar om mer än det vet/har erfarenhet av.

Med "moderna" tiders säkerhets system så e gas nära nog så tillförlitligt så det ur det perspektivet e tråkigt.(En annan började vela med detta redan på 80 talet med de gamla phantom systemen bla persåkers sålde)
En enkel Hobbs switch ifrån GIK lr lokale VVS:aren funkar alldeles utmärkt,och e vällan tillsammans med en fullgas switch första anhalt i ett system.
Efter det kan det kompletteras hur långt som helst.

Däri ligger åxå gasens nackdel i min mening.
Nere i verkstan ser jag allt för ofta de som installerat systemen "snabbt" med påföljd att kanske framför allt kopplingar(såväl mekaniska som elektriska) milt sagt lämnar en del övrigt att önska.
El dito SKALL enl min mening lödas,förses med krympslang och avlastas för att hänga med en stund.Loctites flytande gängtätning i SPARSAMMA mängder funkar bra till mekaniska dito.
Att ha i minne e tex att de lite större gas solenoiderna drar runt 16 amp vid tillslag.

Samma sak med när folk skjuter i gas.
För den novise anser iaf jag att de e rent vansinne att hitta knappen innan 3000 rpm.
Att man när man blir varm i kläderna kan tänja den gränsen ganska avsevärt e en annan historia,men allt som oftast e det så att människor i sin helhet e ute efter "instant gratification".

Samma gäller bestyckning.
Gas går stöchiometriskt vid ca 9:1(kontra NA lr turbo som hamnar på 14,56-14,7 liter beroende på var på klotet man befinner sig),och de flesta bestycknings rek ifrån fabrikant gör att man hamnar runt 6:1 för att fabrikanten inte har ngn större lust att drunkna i stämningar ifrån folk med brända kolvar osv.

När man "tunar" ett gas system så sker det totalt motsatt från när man gör det normalt.
Dvs att man bestämmer en effektmängd man vill ha ut med bränslemunstycket å jagar AF med gas munstycket-åxå ngt många missar.

Retard i sin tur varierar med gasmängd,och även om de flesta moderna motorer är försedda med knacksensor så skall man ha klart för sig att gasen skapar en HELT annan förbränningskaraktär och att det kan hända att KS,en inte hinner med.
Upp till 60-75 kameler extra ur en puffra som M maskinerna e dock inga probs.
Därefter e det retard i ngn form som gäller.

På överkurs plan kan jag nämna att det även med större mängder gas e så att när man börjar närma sig "färdigt" stadie så har man mindre retard än vad folk tror om det hela e väljusterat.Naturligtvis e retardmängden åxå i allra högsta grad en funktion av vad OEM mappen ger för grundmotorn varvid retardbehovet varierar.
Kan fö nämna att texas baserade Venom har vad vi kan kalla ett varierat rykte.
NOS har väl tappat lite i kvalitets säkring sedan Vasaznian sålde det till Holley,men det håller än...
Nitrous Express med Brian Dennehy(stavning?) har skördat stora framgångar på marknaden under de år de varit aktiva.helt klart.
Andra system e Nitrous Works,Zex mfl.De har de gemensamt att de alla fungerar.
vad beträffar reservdelar så e väl NOS att föredra då de är såpass etablerade som de ändå är.
kilroy
Det förvånar mig att Niklas BMW M3 funderar på ett lustgas kit...det var ju du som körde en i stort sett standard M3:a 0-100 km/h på 4,9 sekunder om jag inte minns fel...dryga sekunden snabbare än BMW´s egna testförare klarar av under perfekta förhållanden...
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Melander: Jaså, så du har köpt en M bil igen..gott, fan, hade inte du köpt en merza cab eller? Är den Emil´s röda 3.2:a du köpt eller en annan??? Den gick ju iaf som fan tyckte jag.

Grattis till M3:an iaf. Själv ska jag nog sälja min.

MVH: Henrik

///M3
M3_LOVER:

Jo det är Emils gammla M3a. Bytte den mot min SL320 cab som jag hade ett tag.
Den flyttar på sig det gör den men det ska nog bli bättre.
Körde 201 m på 8.893 på Moholms strippen.

Blackrace i Mariestad 4/9 & 9/10 -2004

Mikael Melander
mikael@m-tec.se
www.m-tec.se
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.