AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.586

Nos i M3 -94

Sida 1 av 2
Ni
346
Niklas BMW M3
M3 coupé -94
325 cab -94
Funderar på att köpa ett lustgas kit till M3:an...ett sånt som ger 50hk/75hk/100hk....ni vet nog vilket jag menar...
jag undrar om motorn håller för det eller om man måste byta ut några motordelar...

Niklas Olsson, BMW M3-94
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Börja med det lägsta typ 50hk så räcker flaskan längre...

Mvh
2Fast.....
2furious....?

:)
Ni
861
Nike_Boy
520d Xdrive G30 - 2017
Ska köpa M-bil till sommarn (e34 el. e36) är det tänkt och har oxå planer på att montera Nos, hur håller det om man kör 50 eller 75hk? Någon skillnad på att sätta i M3 eller M5 och vad kostar ett system?

///
Nicke

Niklas BMW M3 - Förlåt att jag snodde din tråd lite....
Jag skulle inte ha installerat NOS om jag hade haft en M3, den motorn är redan ordentligt trimmad. Jag skulle inte utsätta den för ytterligare påfrestningar

>Nike_Boy ett system kostar ungefär 10 k + installation om man inte gör det själv

Mvh
Hawar
cane
Personligen tror jag att lustgas är det snällaste man kan använda för att trimma. Det extra slitaget ett högre effektuttag ger kommer ju bara när man använder det, instället för tex en konstant överladdad motor. Dessutom är det extra syre som tillförs via lustgasen alltid kallt, och vi vet ju alla att värme är den största fienden när det gäller spikning. Skulle dock inte satsa på det billigaste NOS systemet. Det finns ett häftigare system från en annan lustgas sats tillverkare som har en dator som övervakar det hela och förhindrar att lustgas sprutas in om det skulle göra att motorn går magert. Den datorn kan också användas för att ställa mellan vilka varvtal lustgas sprutas, sparrar gas + undviker hjulspinn. Vad det är för märke? Fasen, minns inte... prova o sök, tror det varit uppe förr.
Mycket möjligt att det är det snällaste,

Det betyder inte att man utsätter bilen för ytterligare påfrestningar. Gränserna är redan uttändja för M3 och M5

BMW528M

M motorerna är långt ifrån sin max gräns (ja kanske m3 e46)

Kan tex peter hammarström eller jocke sahlin turbo konvertera m3:or utan att behöva förstärka block så kan man väll inte säga att dom e på sin max gräns.

Monterar man lustgas på en 3,0 lr 3,2 så bör man dra ner tändningen någon grad om man ska ladda på 75-100 hk.
Troligt vis så kommer man behöva byta koppling ovaset vilken nossel man använder pga av det ökade vridet.

Jag skulle inte påstå att M-motorerna är "LÅNGT" ifrån sin maxgräns. KNAPPAST

Bara för att de ovanstående har turbokonverterat sina motorer. Hur långt tror du att deras motorer går, jämfört med en otrimmad ??
Ja dom är betydligt längre ifrån sin max gräns en vad du säger...gränserna var redan uttändja lr var var det..?

Nä vist dom rullar inte flera 1000 mil om året, men dom kör säkert runt 1000 per år, dom rullar ju faktist inte bara på strippen... det krävs mycket efekt innan motorn kommer va övertrimmad och behöva förstärkning.
Men kollar vi på peter hammarström så körde han i princip enbart med turbokonverteringen dom första åren med sin m3:a och då rullade den säkert 1500-2000 mil utan förstärkningar lr modifieringar i motor med en efekt på närmare500 hk.

1500 mil ? Det tycker du är mycket för en motor som ska hålla 30 000 mil eller ? Då ser vi väldigt olika på hur länge en motor ska hålla.

Offtopic MNS_M3 - varför skriver du att du har en Mini Cooper 04 ? Årsmodellerna avskaffades för flera år sedan.
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
En del anser ju t.o.m att man inte ska chippa en M motorn p.g.a. sin optimerad effekt från fabrik..jag tror nog att dom håller...MEN däremot så tror jag nog att en M motor MÅSTE skötas extra noga..med oljebyten och köra lungt när det är kallt..

Gör man inte det så smäller dom ganska fort skulle jag tro..

Sköter man de så nog faan kan man trimma dom också..
Kan man trimma ex ford cosworth motorerna så...

///M3
Vill du hålla på att trimma och så då rekomenderar jag att du skaffar en M30 motor. Den är perfekt får sånna andemål... Visst säker går att trimma en M-Motor men tänk på konstnader om det skulle gå sönder i jämförelse med en M30 motor.... Det är inte bara att köpa en NOS och sätta på i din M-motor tänkt på att hela bilen kommer att vete sig helt olycka på så korta intervallen så hela styrboxen måste omprogramera för att det ska fungerar bra det hela... Personlingen skulle inte hålla på att trimma min M-motor de är så pass känsliga att en sån påfrestellse kan sluta illa men visst om jag hade mycket pengar då skulle jag våga lite mer angående trimming.....

M.V.H
Mauricio

* BMW528M *
1500 mil kanske inte är så mycket om man jämför med hur långt dom rullar under sin livslängd men fortfarande så finns det marginaler å ta på för trimmning på M- motorerna, oavsätt hur långt man kör per år.
Kan säga att min bil hadde gått i genomsnitt 800 mil per år när jag köpte den och det är hälften av vad ovanstående bmw körs per år och dom är trimade, så det är väll inget konstigt med att man kör mellan 500-2000mil per år. Verje person kör väll sin bil efter behov och kännsla..?

Ja offtopics ang års modellerna.
PÅ mitt köpe kontrakt så står det "Års typ 04" så vad ska jag annars kalladen 03/09..?
04 kallar bmw sverige den för så då ÄR det en 04 även fast "års modellerna" är borttagna

MNS_M3 Bara för att BMW Sverige kallar den så, så är det fortfarande inte en 04. Det är många fabrikanter som inte riktigt fattat att man får använda sig av årsmodellerna. Utan är bilen tillverkad och såld 03, ja DÅ är det en 03:a och INTE 04, även om man gärna vill tro det
* BMW528M *
Ja ja...
Det är vad DU tycker å det e okej för mig men jag har fortfarande en "års typ" 04!
Som du sa så finns det ju inga årsmodeller längre så jag tror inte att jag har en årsmodell 04 å har aldrig trott det, för dom finns ju som sakt inte längre... men vart vill du komma igentligen...???

Vill inte komma någonstans, utan jag stör mig på att bilhandlarna fortfarande inte fattar att årsmodellerna är avskaffade.
okej!
Men om man ska va riktig petig så är det inte årsmodell 04 dom har sagt att jag har köpt utan års typ 04.
Årstypen har dom ju för att veta vad dom säljer alt vad jag köper, bilarna förändras och uppdateras ju i mellan åt.
Skillnaden är inte stor mellan års modell och typ modell men den finns i alla fall!

//Martin

M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Årsmodellerna avskaffade???
Jaså, så en M3:a från 03 kommer inte från 03 alltså??

///M3
Det är precis det är som poängen, en M3 från 03 ska absolut vara tillverkad 03 för att få kallas 03. Alltså om den säljs ny i november 2002, så har bilhandlarna mage att sälja den som en 03, vilket är fel
Dunlopracer
lustgas är rätt:)
ett nos sytem kostar ca 10tusen hos j&j perfomance i norrköping
ett nx system från streetcar får du ge ca 9tusen för i nx sytemet får du med nosslar för 50,75och 100hk
från nos måste du köpa till om du vill ha flera ska du ladda över 75hk så tänk på att toppakningen kan resa :/ plus en del annat

Nos liten blå flaska löser oftast stora problem
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.