AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.133

Rimligt pris 525 TDS -97 26000 mil

Sida 1 av 2
Torda
vad skulle man kunna ge för en sådan. Skaplig utrustning med skinn, farthållare, multiratt, antispinn mm. Motorn är bytt väldigt nyligen och ersatt av en riktig utbytesmotor med ny turbo. Bilen är alltid servad på BMW-verkstad sedan den importerades -97, då den gått 3000 mil, med fullständig dokumentation.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
~11-130.000?

Mvh
M.
307
M.Nilsson
120dM E87 -07
525tds E39 Touring -98
Är det en touring eller inte?

"Riktiga män luktar diesel"
Torda
det är en sedan, i skapligt skick. Bilen har ju i alla fall rullat 26000 mil och det finns naturligtvis ett visst slitage, men det är däremot inga större saker som sticker ut.
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Här är bättre Länk
GTO:80 Jag skulle inte köpa den bilen utan en mkt god förklaring på historik och moms... Kollade precis av vad en 99: 530D touring gick för i Tyskland... alltså en verklig avslutad affär... 159000..så 145000 besiktiga o hemtagen o klar verkar myskobilligt. Varför skulle någon frisk tysk sälja till en svensk ca 20-30000 billigare än till en tysk om bilen har ett marknadsvärde i tyskland runt 150-160000... Något fel är det... någonstans...

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Vad begär han/hon för 525TDS:n?

En 530d har klart modernare motor!

Länk

Länk

I kronor kostar de ~110.000, att ta hem den ligger på ~11-14000 beroende på resesätt.

Servicebok som ser bra ut + rätt känsla för bilen o säljaren är A-O!

Ring o kolla om de pratar engelska!

Mvh
Otto,

jag har kollat på just 530dAT åt en av min brors kompisar. 145KSEK för en 99:a kanske är billigt i Sverige visst, dock börjar priserna på 530 kombi diesel e39 runt 110KSEK och uppåt på bilar under 20 000 mil....

/Simon
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Länk

Länk

Det du ska kolla är att du köper bilen med moms i tyskland, den svenska momsen är högre!

Ju fler papper på reparationer etc. säljaren kan visa, desto bättre!

Mvh
Var har du kollat, jag kollar inte begärt pris på gratisannons sijten Mobile .de där i princip alla bilar säljes ex moms som väldigt många använder som "guide", använd istället en auktions börs där du kan kolla verkliga avslut och reella bud.. Hälften av de anonnser som går ut på mobile är fejkade... Ringde på en 540 igår, tjejjen som svarade visste inte vad jag pratade om,, detta har hänt många ggr.. Måste ju finnas en anledning till att Tysken själv inte köper dessa "klipp" som defacto finns lite då o då på MObile utan istället väljer dyra exemplar i andra fora, eller ?? Kan det ha med fsg metoderna / formerna att göra kanske ??

Otto,

har mycket svårt att tro att hälften är fakeannonser på mobile.de. Jag själv har köpt bil genom den flera ggr, har hjälpt andra att göra det, visst finns det fakeannonser, men dem avslöjar man ganska enkelt direkt. Dessutom känner jag många som söker rätt på sin bil via mobile.de

mobile.de är inte gratis för bilfirmor att annonsera på. Jag rnigde för ca 1,5 månader på fler 530 DAT med navigator, multiratt och automat 00or från 145-160KSEK...inget konstigt i det, max 15000mil...fanns många att välja mellan då iallafall, dessutom fanns det bilar bakom när man ringde...:)

Vad gäller moms, står det oftast om det är ex eller ink moms. De bilar jag ringde på inkluderades moms i priserna jag anger ovan.

Vad är det för auktionssite du pratar om...varför skulle en observation därifrån vara vägledande? Vore ql att få länken därifrån!

/Simon
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Otto van Diesel:

Ta bort skygglapparna! =)

Är helt nöjd med 735:n jag hittade i Berlin. Det finns skojare överallt men det är ju inte mobile.de´s fel väl?

Naturligtvis ska man vara noggrann och köpa det bästa (finaste) exet man hittar, det gäller att titta på fler än en...

Även splitter nya bilar pajar så reparationer får man alltid räkna med!

Har du importerat nån gång?

Mvh
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Auktioner är väl det sämsta som finns, massa folk som slåss om att köpa samma bil, suck...
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Upphör aldrig att förvåna mig...varför "är det bara ett MÅSTE" att det är fel på en bil bara den säljs billigare..för det första är det inte lätt att bli av med en diesel i Sverige, för det andra kan ju säljaren ha akut penningbrist och bara måste sälja sin bil..samt en massa andra orsaker...Varför är det bara ett måste att utgå från att det är något fel, vad är det som är så speciellt med just en BMW så den är bättre bara för den säljs dyrt..????
SImonen : Jag spetsade lite, självklart är inte 50% fejk. Läste i en annan tråd här på forumet om 3 st jätte billiga bilar till vilka länkar inte fungerar längre .. kanske så att de är borttagna.. vem vet.. fejkade... Min poäng är att det på alla gratisfora annonseras mkt skräp. Många av de bilar som säljs på mobile är stöldgods till vilka det ofta medföljer tveksamma handlingar, bilar är backade o fuskade, som stöd för detta kan man ju enkelt ta sig själv , skulle du sälja en bil "enbart på export" eller handlare om det inte var ngt fuffens med den ?? (skyddslagstiftning)..Har fakatiskt själv köpt en replikerad bil i Södra Tyskland 98. Väl inne i Sverige vart det ju ionga problem, jag var ju skyddad av svensk llag men värre gick det för kompisen som blev av med sin i tullen. Tysken beslagtog bilen.

ROb 72 : Det har jag../ Det gört jag (tror du verkligen att folk "slåss" på inte auktioner" där man inte ser objektet ?? Tvärt om..

GTO 80 ; Det är inte så att billig per definition är dålig. Däremot är det så att billig bör väcka eftertanke: varför ?? Du skall veta en sak och det är att ingen ger bort något. Jag har många ggr blivit uppringd av "förståsigpåare" som sagt att det du får är markands pris / vad är ditt sista bud etc, detta är alltid lägre än den bil som är billigast på markanden per givet tillfälle. Alla bilar är individuella, en bra är dyrare än en dålig så är det , fast inte för köparen han ser det som att den billigaste är prisnormen. Han skall betala under det för den dyraste.. Det är ju bara att se till detta forum. alla prisbarometrar tenderar ju att gå mot de billigaste inte de bästa..
Otto,

är som du misstänksam mot bilar som endast går på export självklart. Ringer endast på dem som kan ge garanti och inte något kuckel. Man ser dessutom ganska fort på annonsen om den är seriös eller inte. Dessutom ser man ganska fort om det är ett bilföretag som säljer om den är seriös eller inte.

/Simon
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Nja, folk "fajtas" ju på auktioner genom att höja priset... =)

Mvh
Torda
kan bilen vara värd 90.000? Den är för övrigt precis nyservad (Inspection I) och skatten är nyligen betald (2300:-). Bilen känns för övrigt tight och fin i maskineriet, men frågan är om det är vid dessa miltal som problemen börjar dyka upp, eller om den är god för ytterligare ett antal tusen problemfria mil, innan det börjar bli bekymmersamt. Jag litar till fullo på att den gått 26000 mil, men om man tittar på övriga annonser finns det ju i princip inte en enda importbil som gått över 15-20.000 mil. Hur vanligt är det egentligen med mätarskruvning?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Den är alltså LB-reggad? 90.000 låter som ett bra pris.

Mvh
Skulle nog ta och satsa på en 520d/525d/530d i stället och få en modern bränslesnål direktinsprutad diesel istället för "gårdagens teknik" i ett modernt skal...

Så lägg helre slantarna på en kalas fin E34 525TDS -96A eller en E39 med direktinsprutning ( dvs INTE en TDS utan en D)

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Torda
den är inte LB-reggad. Det är kvartalsavgiften som är betald. Betingar den ett högre värde om den är lastbilsregistrerad? Enligt modellguiden så skiljer det 0,06l/mil i bränsleförbrukning på en 525TDS och en 530D, men då är det åtminståne en två år nyare bil som jag ska satsa på och då pratar vi helt andra inköpspriser. 530D har säkert underbar karaktär, men min budget har sagt 100.000 och inte mera. En 530D faller helt enkelt ur på grund av sitt inköpspris.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.