AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.603

Tappad effekt 320d-98- orsak?

320d-99 som har tappat effekten. Luftmassventilen är bytt och datorn är omprogrammerad. Bränslefilter är byt. Turbon är testad och börjar att dra men släpper. Är det turbon trasig eller börjar spridarna tappa trycket? Har någon drabbats av samma problem?
Vad göra?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Bränslepumpen?

Mvh
Sk
6
Skrubb
320d Touring -00
Min 320d låter mig ibland märka av en viss svacka i effekt vid 2000 rpm. Jag vet inte om detta är normalt eller om det kommers av något fel hos bilen. Möjligen skulle det då kunna vara ett liknande fel. Ren intuitivt känns det som om laddtrycket skulle kunna vara problemet. Finns det någon som vet?
Ma
36
Math
525D touring -06
318D touring -04
R1150GS -01
Hade en spridare som lossnade, med tappad kompresion som följd på min 320d.
Mvh
Pe
77
Perrab
520i E60 -03
Hm.. är det en commonrail motor ?
Det är ganksa vanligt på andra Commonrailare att EGR ventilen är trasig efter ca 6000mil. Då ryker även bilen väldigt mycket.
Har du mycket vacum slangar o sånt på din bil så är det ett tips att kolla dom.det kankse inte orkar hålla rätt vacum i systemet.
(gissar att turbon o EGR ventilen är vacum styrda)
Du säger att Turbon börjar att "dra men släper" Menar du att den börjar bygga tyck men tappar det ? Det kan oxå va en slag mellan turbon o insuget som är tasig eller en spricka i laddkylaren.

Lycka till
/Per

Ma
36
Math
525D touring -06
318D touring -04
R1150GS -01
Hörde nyss talas om en turbo där de ställbara vingarna hade fastnat, med konstig effektkurva som resultat. Kanske kan det vara så på din bil. men jag har som sagt bara hört talas om det och inte själv sett det.
Mvh
Visa användare
396
dieselmeken
330 diesel-06 powerchip edition
320d-99 100kw är utustad med radialkolvpump typ VP44, commonrail kom på 110kw utförandet.

Ta en diagnos i första läget, provtryck systemet för att se så du inte har läckage på insugssidan.
Vidare kolla så ingen vaccumslang är loss, tji vaccum = tji laddtrycksreglering mao dålig effekt.

MVH Göran dieselmeken Lindgren
Ka
129
Kalle123
BMW 320d -00
BMW 320i T -89
BMW 318 T -94
BMW 325 T -88 ej i register
Du är inte ensam om problemet, min 320d tappar effekt/gör paus en eller flera ggr. under acceleration. konstigt nog fungerar den utmärkt mellan ca 2700-4000 varv. Jag gjorde en felsökning hos englunds i luleå, men de kunde inte hitta något fel!
jag vet inte var jag ska börja, men om du kommer på vad det är för fel kan du skriva det här på forumet, det kommer nog att hjälpa många.

320d verkar vara ett riktigt problembarn för BMW!!!!!!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.