AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
3.286

Bra däck och vinyglans!

Ch
1.171
Christian L
325 turbo-88
Hallå alla putts-nissar!

Jag vill bara tipsa om ett superbra medel till däcksidor och utvändiga lister m.m.

Medlet kommer från Lahega och heter Blue Magic, lättflytande, perfekt att ha i en fönsterputs flaska eller liknande.

Håller skitbra, tvättat bilen flera ggr å det sitter förfarande kvar, ett annat plus är att det inte blänker om däcken tex, utan det blir bara en snygg svart yta som när däcken är nya.

Hoppas ni provar det!

MVH Christian
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Själv är jag helnöjd med Hagmans däckglans, sitter kvar bra och är inte kladdigt. Kan dock vara svårt att få tag på, har inte sett det på ett tag.

Kan inte låta bli..: I rubriken tipsar du om "Bra däck" och "vinylglans", men här pratar du om bara om däckglans och vinylglans. Det borde nog ha stått "Bra däck- och vinylglans", eller hur? Se mer på: Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Ch
1.171
Christian L
325 turbo-88
Okej, jag hade inte mer än godkänt i svenska:)

Lahega köper jag på autoexperten, dom kanske har Hagmans där också?

MVH Christian
PT
351
PTR
318i -03 (2:a bil)
Däckglans ger ofta pricken över i:et när det gäller bilvård...

Därför har jag under en period testat fyra däckglanspreparat på ett par bilar:
Turtle Wax Wet ’n’ Black – ”Ger glänsande Svarta Däck”
Turtle Wax Däckglans – ”Rengör och ger ny glans”
Armor All Protectant, Blank finish – ”Rengör, skyddar och fräschar upp”
Turtle Wax Extreme Black Tyre - “Ger blanka, svarta däck”

Artikeln ligger på Länk under Biltvätt, men här kommer det huvudsakliga:

"Det finns flera andra produkter på marknaden, tex CRC SO easy (bra omdömen i forum, liknar mest däckglans i detta test), men annars verkar just Turtle ha en stor del av produkterna för däckglans – därav dominansen även i detta test.

Tester avgjordes i tre ronder: applicering, glans och tålighet/livslängd. Hur smidigt medlet är att applicera är i detta fall ovanligt viktigt då däckglansen livslängd är klart begränsad så återkommande behandlingar är ett måste för att bibehålla svärtan. Glansen är en smakfråga, en del vill ha glansiga, en del mer matta (men svarta) däcksidor. Resultaten presenteras per medel:

Turtle Wax Wet ’n’ Black
1. Applicering
Definitivt enklast i testet. Anvisning: Skaka flaskan väl, spraya direkt på däcksidan, låt medlet torka in. Behöver ej efterpoleras (dock kan man få en något ojämn effekt pga rinningar etc om man låter de självtorka, men för flertalet är detta helt acceptabelt). Enkelt att täcka sidan lagom, även om jag personligen skulle föredra att applicera indirekt med en svamp.
2. Glans
Vinnare om raggarblänk eftersträvas – medlet ger en ”wet look”. Fräscht helt enkelt, även om vissa inte gillar den höga glansen. Det finns en fet film kvar också dagen efter – detta blir lätt resultatet eftersom efterpolering inte behöver göras.
3. Livslängd/tålighet
Tålig yta mot skav och repor.

Fördelar: Snabbast, smidigast och bäst glans.

Turtle Wax Däckglans
1. Applicering
Näst smidigast, skummet gör att produkten stannar på däcksidan under det att den ”verkar”. Anvisning: Tvätta bort ev smuts, skaka flaskan, spraya direkt å däcksidan, eftertorka lätt. En eftertorkning krävs för att få ett bra resultat och jag har lyckats bäst genom att ha en svamp och gnugga in medlet.
2. Glans
Sämst glans av de testade preparaten.
3. Livslängd/tålighet
Mest känslig för repning – den fina ytan försvinner vid liten mekanisk belastning (som kan simulera nuddande av en trottoarkant tex). Medlet har dock en vettig livslängd för övrigt.

Fördelar: Snabb, smidig och rengör bäst av preparaten.

Armor All Protectant, Blank finish
1. Applicering
Rinner alldeles för mycket för att vara smidig att applicera direkt. Anvisning: Spraya direkt på ytan eller i trasa, låt medlet verka, torka bort överflödigt medel.
Även här passar en svamp bra till porösa däcksidor (för lister är trasa och Arnmor all utmärkt).
2. Glans
Nja, bara däckglans är sämre i detta test.
3. Livslängd/tålighet
Tålig yta som verkar ha en bra livslängd.

Fördelar: Smidigt att ha en produkt som passar till lister, interiör OCH däck.

Turtle Wax Extreme Black Tyre
1. Applicering
Krångligast att applicera. Anvisning: Tvätta däcksidorna och låt dem torka (en del av preparaten ovan kan lika gärna applicera på våta däck), skaka flaskan, häll medlet på svamp/trasa och arbeta in medlet med cirkelrörelser, eftertorka med torr trasa.
2. Glans
Den enda produkten som man genom att eftertorka direkt efter applicering kan uppnå en matt yta med. Låter man medlet torka in ordentligt så blir ytan blankare – näst bäst efter Wet ’n’ Black. Trots efterpolering finns en tunn film kvar dagen efter.
4. Livslängd/tålighet
God tålighet mot mekanisk nötning utan att glansen försvinner.

Fördelar: God glans, dessutom kan valfri glanseffekt uppnås.

SLUTSATS: Jag låter läsaren själv avgöra vilket av dessa preparat som är bäst - det beror ju på just dina krav. Svårast att bedöma var livslängden, trots flera kontroller före/efter tvätt och efter olika tidpunkter. Ett ”något” bättre resultatet kan eventuellt noteras för Armor All (bäst) och Turtle Däckglans (näst bäst). Men gäller det tålighet mot mekanisk nötning vinner dessa medel inte.

Allmänt sett så rekommendera jag att man applicerar alla medel med tex en svamp och noga arbetar in det i däcket. Det blir ett snyggare, jämnare och mer hållbart resultat. Men jobbigare…

Dock är rena däcksidor avgörande för ett bra resultat – annars blir livslängden extremt dålig. Där för testade jag också ett par olika tips på Stacken gällande rengöring av dessa:

Turtle Wax Gummi- och plastcleaner
Biltema Interiörtvätt (gummi, vinyl, textil etc)
Bilschampo
Diskmedel

Trots flera försök med rengöring av gamla smutsiga däck så är det för mig omöjligt att klart och betydigt säga att något av medlen ovan ger ett bättre eller sämre resultat. Eventuellt var diskmedel och Gummi- och plastcleaner något smidigare, men det avgörande verkar istället vara en ordentlig mekanisk bearbetning – gärna med en gammal diskborste. Då får man en väl rengjord yta att behandla med glansmedel."

/PTR
mi
305
micro
316i touring -09
523i -99
Tänkte bara dela med mig av en mindre bra erfarenhet av däckglans.
Köpte i sommras en flaska Turtle Wax Extreme Black Tyre
och smetade in 17"arna med. Skitsnyggt! Däcken är 4år gamla men var inte så blekta, men ändå, svartare blev dom defenitivt. Så jag kunde ju inte låta bli morsans "nya" lilla polo när jag några dar senare tvättade den. Bara nån månad gamla däck, men samma sak där, svartare går allt att få, bara att kladda på och torka av.

Nu till grejen. Några veckor senare när glansen och svärtan försvunnit så såg däcken märkbart värre ut än innan behandlingen! Brun/svart färg istället för mer normala grå/svart, både på min och mammas bil. Bara att behandla igen så blir det snyggt. Men det kan ju vara bra att veta att bahandlar ni en gång så är det bara att fortsätta sen!

Nu provade jag visserligen inte om det gick att tvätta/gnugga tillbaka ursprungsfärgen. Det är ju möjligt att även det bruna hade försvunnit efter ett tag. De är nu bytta mot vinterdäck så det är svårt att säga vad som "hände sen".

Ingen annan som upptäckt samma fenomen?
mi
305
micro
316i touring -09
523i -99
Tänkte bara dela med mig av en mindre bra erfarenhet av däckglans.
Köpte i sommras en flaska Turtle Wax Extreme Black Tyre
och smetade in 17"arna med. Skitsnyggt! Däcken är 4år gamla men var inte så blekta, men ändå, svartare blev dom defenitivt. Så jag kunde ju inte låta bli morsans "nya" lilla polo när jag några dar senare tvättade den. Bara nån månad gamla däck, men samma sak där, svartare går allt att få, bara att kladda på och torka av.

Nu till grejen. Några veckor senare när glansen och svärtan försvunnit så såg däcken märkbart värre ut än innan behandlingen! Brun/svart färg istället för mer normala grå/svart, både på min och mammas bil. Bara att behandla igen så blir det snyggt. Men det kan ju vara bra att veta att bahandlar ni en gång så är det bara att fortsätta sen!

Nu provade jag visserligen inte om det gick att tvätta/gnugga tillbaka ursprungsfärgen. Det är ju möjligt att även det bruna hade försvunnit efter ett tag. De är nu bytta mot vinterdäck så det är svårt att säga vad som "hände sen".

Ingen annan som upptäckt samma fenomen?
Ch
1.171
Christian L
325 turbo-88
Nej faktiskt inte varit med om det... har bl.a provat Ok´s wet n black, det funkade väl sådär... räckte med typ en ordentlig avspolning så var det svarta borta?!

Dessutom är jag personligen intresserad av att få en yta som får däcket att se nytt ut, det ska inte blänka(som med wet n black).

Jag använder mig av Lahegas Blue magic, funkar också på andra gummi å plast ytor på bilen, mkt hållbart och drygt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.