|
|
|
|---|---|
|
Frågade detta i bilvårds froumet, men skulle egentligen posta här. Går dock inte flytta posts märker jag så jag skriver här istället. Detta var mitt ursprungliga meddelande (sorry på förhand) Eller rättare sagt... Hur? Saken är den att jag har en riktigt pytteliten rostfläck bak på bagageluckan. Förmodligen orsakad av ett stenskott eller så. Den syns iaf knappt. Funderade på att slita lite där (med sandpapper eller något, då jag inte äger fina snurrande saker) och sedan lägga zink-spray som grun och måla över med lack och sedan klarlack. Är det rätt sak att göra? Har aldrig gett mig in på detta tidigare. Sedan är det så att det finn en del rost under höger bakskärm. Man ser den inte, men känner den om man stocker in handen. Hur bör jag behandla det stället??? Sista, och förmodligen den knivigaste, är att jag har "rost bubblor" på höger framskärm. Hur angriper man dessa? Kan man sandpappra där med och köra samma sak... Eller vågar man inte ge sig på detta då rosten kanske går rakt igenom? Alla tips mottages med glädje... Skall köra polish och vax snart och tänkte fixa detta innan. Om jag bara kan komma på vad min lila metallic heter på BMW språk så jag kan köpa rätt lackstift ;) Tack på förhand... DAMiEN =============== Inquam Damno Tu | |
|
vill du vara säker på att det är borta så ska du blästra det, en en punktbläster eller liknande. finns på typ biltema eller liknande luft och slang brukar man få låna på ngn GDS hall. tar ca 3-4 sek på en fläck som är stor som en 1 krona och garanterat rostfri. //Peter |
|
|
Ok... Men innebär det att sandpapper iden är helt galen? Detta med att blästra känns för "kraftfullt" för framskärmen iaf då det är ganska rejäla bublor (dock syns ingen rost utanpå) och det sträcker sig ca två decimeter längs skärmkanten... DAMiEN =============== Inquam Damno Tu |
|
Suppe |
Så länge man inte kör fullt tryck i en 3bar's kompressor så är det nog lugnt. Sen kan man endå ställa in trycket själv i "punktblästern" har jag för mig. |
|
Om rosten i bakskärmen inte syns skulle jag lägga på först tunt och sedan tjockt rostskyddsmedel av hyffsad kvalitet. Det är det klart bästa rostskyddet!! Ingenting är omöjligt |
|
|
Vadå, så att man liksom packar in rosten eller vadå? Det är ju rost under skärmen... Man ser den om man tittar där, jag menar bar att man inte ser den om man står och tittar på bilen "vanligt" DAMiEN =============== Inquam Damno Tu |
|
|
Bubblor = rost Punktbläster är nog enklast om du inte har sandpapperfabrik + några timmar att slå ihjäl... =) Sen en "rostätare" + lite värme från hårfön! Få bort alla rester av medlet efteråt. Köp rätt färg från BMW! Finshen är jag inte bra på tyvärr... Mvh |
|
| Allt ovanstående gäller om det INTE är genomrostat... | |
|
Om jag nu skulle märka att det ÄR genomrostat (stor risk för det där fram)... Hur behandlar man bäst då? Alltså, hur hindrar man rosten från att sprida sig??? DAMiEN =============== Inquam Damno Tu |
|
|
Tja man kanske packar in rosten men det slutar i princip rosta om man lägger på tillräckligt med tunt medel så det kryper i i rosten. Det tunna medlet påminner rätt mycket om olja och asker och ting brukar inte rosta om det ligger i olja. Klart att du kan blästra bort rosten och lacka med ny färg osv. Ingenting är omöjligt |
|
|
Försök skrapa fram så mycket/lite att du inte gör hål, om du märker att det är rejält kexigt så pröva med hammarlack. Men det är svårt att lacka ytor där man använt hammarlack har jag hört... Mvh |
|
|
Mickes rostlagningskurs: Länk Hassos rostlagningskurs (m. svets): Länk |
|
|
Hmm, jag tror inte att det verkar som en bra ide att packa in rosten. Bubblorna kommer då förmodligen att snabbt komma tillbaka. Blästra helt rent måste vara det bästa, är det ingen som jobbar med sånt här som kan ge några bra tips. Jag fick bubblor på bakskärmarna på min 323iC E36 -98 redan innan rostgarantin hade gått ut. Lämnade in den på BMW, de gjorde inte ens ett försök blästra/laga utan de bytte ut hela skärmen. Det kanske är det ultimata, går kanske att hitta en fräsch skärm på skroten?!? |
|
|
packa in rosten är ju bara att skjuta upp problemet! på med blästern på en gång, om du känner att du inte vågar göra det själv så lämna in bilen till någon bilplåtslagare. |
|
|
rosten skall bort, inte packas in eller liknande! har lagat så mycket rost på e30'in så jag vet lite om det hela :) har dock ytrost på framskärmen på e36:an, vet att det är svårt att lägga metallicfärg själv med jag tänkte iaf göra ett försök...köpte lackstift och slipade väck rosten samt lade på ny färg, blev för jävligt :) skall lämna in den till en lackare och få det fixat riktigt när jag ställer på den och tar ut den från vinterförvaringen till våren.... BMW, Bayerische Motoren Werke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.