|
|
|
|---|---|
|
Modulen som styr min display i stereon/navigatorn har pajat och är ruskigt dyr att byta (sitter i navi-läsaren). Funderar nu på att stoppa i en annan stereo. Eftersom jag är rätt nöjd med befintliga högtalare vill jag inte byta dom. Nu undrar jag var delningsfilterna sitter? Ute vid elementen eller i anslutning till slutsteget eller rent av innan stegen? Tacksam för svar Krister 330i-01 | |
|
Krister I: Det finns en kunnig person som heter alias RS2 han har koll på detta var är du RS2??? I annat fall kan du ev hitta infon nedan jag har inte läst hela länken.... Länk Jag tror dock att den sitter i steget |
|
|
Hmm många standardmonterade ljudpaket brukar ha ett motstånd monterat på sladden till disskanten eller har även sett att E34 har motståndet direkt på disskanten. Var E46 har sina motstånd vet jag inte. Schnelle fart, Härliche fart. |
|
|
BMW brukar ju konsekvent använda högnivåutgångar på huvudenheten som delas upp till bas,mellan och diskant i en Boster som placeras i bakom vänster gångjärn till bakluckan. Så ser det ut bla på E-36. Mvh, Steaman |
|
|
Krister, Är det bildskärmen på bordmonitorn som har slocknat eller vad? Denna styrs både av navigatorn och videomodulen så varför vill du byta stereon? Annars har E46 Hi-Fi och Harmon/Kardon ljudsystemen aktiva delningsfilter integrerad i förstärkaren så man måste uppgradera både högtalare och förstärkare om man vill ha bättre ljud. /RS2 |
|
|
Tack RS2, Då vet jag vad som gäller. Bildskärmen har slocknat och BMW vill ha 17800:- för en ny navi-enhet. Verkar vara fel i spänningsförsörjningen. Jag ska göra några försök själv, väntar på kondingar från ELFA. Har du några bra tips? Om jag inte lyckas laga själv lägger jag hellre pengar på bra ljud än ny navi-enhet. Krister |
|
|
Krister I: När är bilen uttagen respektive hur långt har den gått? Det finns en liten chans att du kan få detta på goodwill. Goodwill är inget som BMW verkstan upplyser om utan då måste säga till dem att göra en goodwill-förfrågan eftersom du inte är tillfreds at en sådan komponent inte håller längre än 2-2.5-3 år. Ge så mycket information till BMW verkstan så de kan ge en fyllig beskrivning till BMWs goodwillavdelning (som sitter i Solna om jag inte har fel). Hade skärmen betett sig konstigt innan, typ kanske blivit svart och sedan kommit tillbaka efter 10-20 sekunder utan att du gjort något, detta är, enligt uppgift, ett typfel som vissa skärmar har i just den navi-enheten. |
|
|
Cool BlueM3: Jag har varit i kontakt med "Solna-kontoret". Dom var tyvärr helt avvisande. Bilen är nu nästan 3 år. Dispayen visade inga tecken på ohälsa innan den slocknade. Däremot var navigatorn ibland långsam när man letade adresser. |
|
|
Köp en ny/beganad Navienhet på Ebay eller här på börsen! Eller uppgradera till en MK4 och få den nya med DVD-baserade. Har du MK2 eller MK3? Mvh, Steaman |
|
|
George vart är du? Kan du hilfe ein bisschen? Mvh Asken |
|
| Att den är långsam vid adresökning är beroende på mjukvaran, jag tror det är från Ver 19 som de fixade det och då är det snabbare. Har själv Ver 20 i en -01:a och det är snabbt och snyggt. | |
|
Steaman, Jag vet inte om jag har MK2 eller MK3. Hur ser jag det? Obs, jag har inte stora navigatorn utan "radio-navigation". Enligt BMW är det samma läsare (?) Mvh Krister |
|
|
OK! kolla de olika Naviläsarna: Länk Mvh, Steaman |
|
|
Steaman, Tack för länken, jag har MK3. Ska leta begagnat! Mvh Krister |
|
|
Krister: Ja det är samma läsare om det är en MKIII:a. Det finns ett på skroten, kolla hos Harrys Bilskrot AB, lagernr 167293. Hur vet du att naviläsaren är defekt ? george |
|
|
Krister, Jag vet att det finns ett välkännt fel med stora naviagtorn (609) där monitorn är svart i upp till 45 min vid låga temperaturer. Detta avhjälps med att uppgradera programvaran med Nav SW V21.1 eller senare. Det är mycket möjligt att detta även gäller radio navigatorn (602) också och jag vet att det dessutom finns flera liknande fel som kan avhjälpas med en uppgradering. Be dem att leta lite till bland de tekniska service bulletinerna. Fungerade radio navigatorn innan det blev kallt? Vad händer om den står inne i varm garage en dag? Fungerar radion i övrigt? /RS2 |
|
|
Nu ska vi inte blanda ihop problemen. Det problem som RS2 nämner gäller 5,4'' monitorer som monterades i E38 och E39 fram till januari 1998. Det har inte med Kristers problem att göra. Mvh, Steaman |
|
|
Steaman och Krister, De problemen jag syftade på gäller MK3 i E46 tom augusti 2002. Denna service bulletinen är bara någon månad gammal men jag vet tyvärr inte om den gäller både den stora navigatorn (609) och radio navigatorn (602). Men jag vet att det även fanns andra service bulletiner som gällde radio navigatorn (602) i E46 men jag kommer tyvärr inte ihåg vad de gällde. Sen finns det många fler för både E38 och E39 sedan tidigare men det kan i alla fall vara värt att kolla upp innan man börjar byta radio och navigator enheten. /RS2 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.