AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.146

Intag och dragning för kupévärmare - E38?

Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Vilka är bästa grejerna för att montera strömintag på E38?

Var är bästa placeringen av intag - i synnerhet om man vill ha intaget bak?

Tips om hur skall man dra kablaget bäst skulle också uppskattas.

Har kollat på defa.com och de verkar inte intresserade av E38-ägare över huvudtaget och på calix.se som mest verkar trasig...

Här där jag bor finns inga som kan, än mindre som ser vitsen med att montera kupévärmare, trots att det behövs, så det är bara till att göra själv om det skall bli gjort.

Väl medveten från de andra inläggen här om att motorvärmare inte finns till M62, och det hade ju varit trevligt, men nöjer mig med bara kupévärmare. Har sladden in genom sidorutan nu och det är väl inte helt optimalt precis...

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Vart bor du? Vet att i allafall BMW Solna monterade i en E36 åt mig, de lade defas miniplugsystem, flyttade regplåten fram 1 cm till vänter och lade pluggen bredvid. Blev väldigt snyggt och diskret. Om du måste montera bak så lär det bli en hel del kabeldragning. Min erfarenhet av BMW är att i a f de större bilarna konstruerar dom och bygger bilen kring batteriet, dvs lite utrymme. Tips kolla din närmaste auktoriserade handlare de har väl färdiga paket tror jag från Generalagenten. Överkurs är att montera en bensinvärmare, dyrt men gött som sjutton, man slipper bekymra sig om elsladd...

Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-)
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Bor i södra England och här verkar dom tycka att lite kyla är väl inget ;-) och en mycket utbredd uppfattning är att stolsvärme och likande är genuint onödigt även i dyrare bilar. Detta trots att det kan bli nedåt -7C på nätterna!

Jo bensinvärmare vore nog allt gött men tycker det är för mycket pengar för bilen ifråga.

"Mini"-pluggsystem låter ju som det inte är så mycket grovsmide inblandat som det var förr. Skall titta på det - tack för tipset!

Och jag som trodde det var värmepaketet de byggde bilarna kring! ;-) Är faktiskt ganska gott om utrymme mest överallt in min E38 iaf, dock är allt så väldans väldesignat att det finns inte minsta lilla glipa någonstans att använda...

Fler tips mottages tacksamt!

Mvh Björn

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Kollade runt lite. Defa har nada inget för motorvärme E38. Calix hade tidigare en slangvärmare som man monterade i "V":et. Den var inte godkänd av BMW så man tillverkar inte den någe mer. Den enda lösningen för dig borde då vara Defaminipluggen och en grenkontakt in i kupen för ett kupeelement, dvs ingen motorvärmare...

Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.