AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
703

DSP

Froz-523
DSP=Digital Signal Processor, eller?

Någon som kan reda ut vad detta innebär? Ljudkvalite, antal högtalare etc.

Är alla E39 utrustade med DSP? Hur kollar man om bilen är utrustad med detta?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
finns mig veterligt 3 olika högtalarutförande. Har för mig att BMW använder Philips som leverantör av radio/ Navigator/ CD medans det är Nokia som bygegr högtalarelement med mera. Standard= standard 6-8 element?. HiFi-system= Slutsteg(känner inte till typ eller effekt), 10 element totalt: separata bas mellanvägs och diskantelement i framdörrarna mellanvägs och diskantelement i bakdörrarna. DSP(även kallad Top-HiFi)= 10 element lika Hifisystemet + subbaslåda i bagageutrymmet med två separata slutsteg och bashögtalare.( Ligger som en "bulle" under hatthyllan sett in i bagageutrymmet på en sedan.) Samt en grafisk equalizer där man kan ställa ljudbilden vid olika frekvenser. Minne för att lagra 3"ljudbilder" samt tre förprogrammerade exemplevis "Kyrka" mm. Jag är inte 100% säker på att jag fått med alla detaljer, hoppas det kan vara lite till hjälp. Om du har DSP så finns det en knapp bredvid MFD märkt DSP, alternativt om du har Navigation/ Färdmonitor finns en meny "DSP".

Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-)
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hifi respektive DSP( du har rätt översättning där) är alla fabriksmonterade tillbehör. för eftermontage om bilen är utrustad med modell "standard" av högtalare kan man hos BMWhandlarn köpa en Soundmodul med kraftigare högtalarelement samt förstärkare och kompletta kablage.

Förkortningen är riktig.
Kan innebära väldigt mycket, från automatisk equalizer som anpassar frekvensgången i t.ex en bilkupé efter antal passagerare, mjuk eller hård inredning osv till att fördröja ljudet någom ms från närmaste högtalaren för att man skall få rätt stereoperspektiv.
Används även i t.ex handsfree utrustning för att förbättra ljudet och förhindra eko osv.
Innefattar alltid analog till digitalomvandlare och omvänt i ljudanläggningen, mätmikrofon i kupén mm.
Är ett "modeord", inte alla tillverkare är fullt seriösa och en del fuskar lite. Analoga signaler (t.ex vanliga ljudsignaler) kan inte processas utan AD/DA-omvandling och tillhörande elektronik.

Inte direkt beroende av antal högtalare, BMW erbjuder detta system, men inte som standard (i E39) tyvärr.

FP
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Förtydligande: Det jag räknar upp ovan är av BMW erbjudna tillbehör vid fabriksbetsällning. finns även ett ytterligare högtalarsystem. Till M5 from 00/01 kan man från BMW Individual(BMW M-sport i Garching) få ett system med ett antal 10 tums baselement, skall vara mycket välljudande enligt mina informationer. :-)

Visa användare
605
göran
525ixt-94
synd bara att vissa kurvor verkar vara parallella:
ju häftigare ljudanläggning desto sämre musiksmak :-)

/göran,
gubbe/
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.