AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.391

Topplockspackning M30 3.5

In
28
IngoKga
535i -91
Jag har funderat på att sänka kompet genom att använda topplockspackningar á la sandwich. Dvs två org. packningar med en kopparpackning mellan. Nu undrar jag hur tvock kopparpackningen måste vara?
Jag har komp 9.0:1 (tror jag) och vill ha ned det så jag kan ladda 0,9 bar (en 350-400 hk). Hur räknar man ut det?

Ett annat alternativ är turbokolvar vilket skulle ge mig ett komp på 8.2:1 (ungefär). Detta skulle resultera i att jag måste byta kolvringar och vevlager (sitter på stakar).

Vad tror ni? Vilket är det bästa alternativet för 350-400 hk?
Nån som vet vart man kan kolla priser på vevlager och andra standartprylar?

En annan sak jag läst om här på forumet är trelagers stålpackningar. Är det ett alternativet till de vanliga topplockspackningarna med kopparpackning mellan? Hur mycket höjer de toppen? Nån som vet hur mycket sandwichmodellen höjer?

Ingo
Priser på standard prylar, ring till närmaste BMW ÅF, ett tips är att använda topplockspackningen från BMW 745 Turbo. Har dock inte en aning om vad detta kan ge i kompsänkning.
la
248
lappen
m536i 85
packningen från 745 är 1,9mm tjock vad standard till 3,5an är vet jag inte
Da
124
Dando
M535 -87
745IA -84
Om man bara kör med kopparpackning på en 745 motor ska man göra den 1.9 tjock lr mindre ???
Visa användare
181
Ronnie79
320 -77
E30 600hk -84
318 -85
Jag har monterat dubbla topppackningar och en rostfri packning mellan på min M30B28. Toppackningarna är 1.7mm tjocka när dom e ihopklämda på min motor om det hjälper dig något...
Sen finns det packningar att köpa som är 0.2 mm tjockare för planade toppar om man skulle vilja ha den tjockare.
Jag gjorde den rostfria packningen 1 mm tjock och nu har jag sänkt kompet från 9.3:1 till ca 7.5:1.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.