|
|
|
|---|---|
|
hej ! under vintern skall nya fälgar/däck inhandlas, kollar på 18" och undrar vad sbp. tycker om en sådan komb. min fråga till er.... vad besiktigar ni eran Z med för fälg/däck komb. (storlek fälgar+däck höjd,bredd,profil ). mitt et. skulle ändras från 42 till 35mm och rullomkrets ändras med ca. 6% fisherman | |
|
fisherman: nu för tiden så kollas bara hjulens omkrets. så om du har 16" och byter till 18 och behåller samma totala omkrets så har du gröntljus hos sbp. kolla Länk för att få rätt förhållanden till just dina hjul ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! /// Missa inte GoCart Kvällen 25 NOV. |
|
|
fisherman, Du får slänga på 21" om du vill ! Bara du håller dig till omkretsen så (+-5%). :) angående et-måttet så är det inga problem från 42 till 35, OM inte däcken skulle ta i någonstans. Då blir inte bes.gubben glad... |
|
|
hej igen ! de fälgar som jag fastnat för har stlk. 18x8.5" och dom skall skos med 225-40-18 , alltså samma fram och bak (ev. med spacer bak för att få ut fälgen en bit, om det behövs). anledningen till samma stlk. fram/bak är endast en kostnadsfråga samt att det blir lättare att skifta vid förslitning. i en tidigare tråd om fälgar står att läsa om problem med spårkänslighet, fälgar som går utanför skärmarna fram mm. erfarenheter om detta ??? enl. tabellen i länken ovan så funkar tilltänkta dim. bra i jämförelse med min nuvarande dim. 225-50-16 fisherman |
|
|
Frågan gällde en kontrollbesiktning antar jag? Där kontrolleras inte alls vilken dimension du har/ska ha. Det enda som inte får avvika är spårvidden (max 15mm ökning)... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jesperado, är det verkligen så att ni kollar spårviden? jag hade 2x20mm spacers på varje axel vid besiktning och fick ingen anmärkning? fisherman: det du ska tänka på när du ökar omkretsen är din Antispinn system. den tål inga differanser i förhållander fram/bak hjul. Så räkna noga innan du köper nya däcken till dem 18" fälgar du vill ha. Oxå när du sätter på spacers bara bak så har nu nästan ömöjligt att få en 4-hjulsinställning... ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
Ja, spårvidden mäts dock inte på alla bilar. Vid misstanke om för stor spårvidd ska man mäta, inte annars. Ser det bara vettigt ut kan man alltså klara sig genom med för stor spårvidd... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
jesperado: ja, frågan gäller kontrollbes. jag vill ha fälgar/däck på bilen som jag inte behöver ta av inför varje bes. ej heller problem med polisen. kollade org.fälgen och i den stod ET-46 och bredden var 7". fälgarna som jag vill ha är 8,5" breda och ET-35. detta skulle innebära att dom kommer mycket längre ut än org. om jag fattat saken rätt. mina nuvarande hjul hamnar 10mm. innanför skärmkanterna fram. ca. 15mm. bak. (däcket alltså) Z3c 4ever: jag hoppar nog över det där med spacers. funderar oxå på att nöja mig med 17x7,5...............eller ? fisherman |
|
|
Däcken får aldrig sticka utanför skärmkanten, och spårvidden får ökas max 15mm från originalspårvidden. Förutsatt att detta uppfylls blir det i alla fall inga problem vid besiktningen. Är bilen helfordonsgodkänd kan alternativa dimensioner som inte är godkända av tillverkaren ge problem med polisen, annars gäller samma regler vid en flygande besiktning... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Fisherman: vet inte opm just 1.8 96:a har ET på 46 men det ska vara ET42 på alla andra Z3 och E36/46 vad jag vet. I så fall får dina ET35 en mm till godo engligt Jesperados förklaring. annars är just 17"x/,5 den alternativa fälgen enligt BMW. | |
|
Black Z3: det står 46 på fälgens insida ( en sån där 5-ekrad 16" org.fälg). I dom fälgkataloger jag kollat i så står det att org.ET skall vara 42 , precis som du säger. Jag tror det får bli 17x7,5 iaf , då har jag marginalerna på min sida. Tack alla för all info :-) ( nu skall jag förbereda bilen för en hel-lack , allt som går att demontera skall skruvas bort. även vindrutan skall tryckas ur. Det kan dyka upp en massa dumma och o-dumma frågor här på forumet pga. detta ) fisherman |
|
| Fisherman: kollade på regbeviset. det finns både alternativa dimentioner på fälgar och alternartiva ET. allt från 46 till 41...skumt | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.