|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Min 325i e36 -92 har små bus för sig, den gillar att äta säkringar, eller en specifik - den som sköter innerbelysning, elhissar, eltaklucka (tror det var allt?). Skummade igenom tidigare trådar i säkrings-ämnet, men hittade inget matnyttigt.. så, är detta ett vanligt fel? Alla tips eller egna erfarenheter är välkomna, tänkte bara slänga in en tråd innan man får spel på bilen och kör iväg till verkstan.. :P | |
Good to know |
Det är ingen bra ide' att fortsätta att mata på med nya säkringar. Bättre att du först lokaliserar kortslutningen som du har...tror starkt på motorn till takluckan. (fukt) |
| Jag hade samma problem nyss..fönstren takluckan..den bara åt säkringar..men då såg jagatt jag hade 5 amp säkring. Sätt i en 7.5 eller 10 amp så går den nog bättre. En på 5 amp hänger inte med riktigt | |
|
Kolla upp vad det ska sitta för säkringar i säkringsboxen. Det är inte så lyckat att bara sätta i säkringar med högre amper-tal. Det kan sluta med en grillad bil, att den brinner upp alltså. Köp dig en multimeter, och mät lite strömmar. Kan ju vara intressant hur mycket ström generatorn ger, och hur mycket ström som kommer fram till säkringsboxen fram för allt. Mvh Har du råd att INTE köra Tyskt? |
|
|
Som Highspeed säger, sät för guds skulle inte i en 10A och låt kablarna brinna upp det blir kanske jobbigt att fixa det plus att har du tur är det mer än kablarna som går åt. I det senare fallet kan du räkna med nedsättning från försäkringsbolaget. Gör en felsöking istället. "Good to know" har en bra idé. |
|
| Jag var ner till bmw och frågade om säkringen till elfönster och eltak. Han sa att du kan sätta upp till 15 amp där!! hehe den "grillas" inte =) | |
|
Jag hade PRECIS samma fel... Kom fram till att säkringen ofta gick när jag hade haft bakluckan öppen och kom fram till att det förmodligen är ett kabelbrott i kabelhärvan till bakluckan. Dock ej orkat fixa det ännu, men säkringen har INTE gått sedan jag lät bli att öppna luckan... DAMiEN =============== Inquam Damno Tu |
|
|
Jackass, inte för att jag tror du är ute och cyklar helt, men det är lite för mycket som kan gå snett om det INTE funkar.. Var inne på att felsöka med multimeter redan från början, men jag skulle ångra mig bittert om detta var nåt enkelt nybörjarfel från min sida ;) DAMiEN - Ja nöden är uppfinningarnas moder, haha! Svetsa igen bakluckan så är dina problem lösta :D /J. - - - - - - - Stil & Klass. |
|
|
Det finns ju folk som drar en "Dyckert"-spik i säkringsdosan och kör med ett stort leende på läpparna. =DDDDD Har du råd att INTE köra Tyskt? |
|
|
Kolla om inte ett kabelbrott därbak är din bov också... 5A säkringen som sköter taklucka, elhissar och centrallås var den som gick för mig hela tiden också. Kan även vara kabelbrott i en dörr t ex... Gör såhär så slipper du mäta överallt. Köp en packe säkringa (inte så dyrt). Stoppa i en och ha allt stängt innan du gör det... Testa alla c-lås överallt och se om säkringen går. Gör den inte det, öppna och stäng dörrar och bagagelucka (en i taget) och se om säkringebn går. Om säkringen fortfarande är hel, sätt dig i bilen och kör rutorna upp och ner, och sist takluckan. Någonstans på denna resa så borde säkringen ha gått och du har minimerat området där du behöver felsöka rejält. Lycka till... DAMiEN =============== Inquam Damno Tu |
|
Good to know |
nadell: Kolla upp el-knappen till takluckan..prova med att ta bort den. Funkar allt annat nu utan att säkringen går..? Det brukar bli kortis i knapparna p.g.a oxidbilning. |
|
Hittade du felet Nadell? Min E36 -92 Coupe käkar också säkringar. Det gör det endast när jag startar motorn. Allt fungerar perfekt och om och om igen tills jag startar motorn. Då går säkringen direkt. Vad var det för fel på din bil? Kanske kan hjälpa mig i mitt felsökande. /mr B |
|
|
hmm... kan det inte vara generatorn som laddar för mycket ström då? efter som att säkringen bara går när du startar bilen? Damasken =) |
|
parolof |
om generatorn laddar för mycket så brinner går förbrukare sönder snabbare, glödlampor etc. inte säkringar |
|
jo de stämmer nog Damasken =) |
|
|
Hej! Jag vet inte om jag är ute och cyklar man jag hade en Audi TT förut och jag hade samma problem.....min bil kökade säkringar och jag kunde inte fatta vad det va för fel. Det va till elhissar innerbelysning och centrallås. Efter mycket mätande och funderande utan resultat så va jag tvungen att byta batteri....vips så försvann mina problem HELT!! Konstigt kanske....jag vet inte men så va det! |
|
|
Dagen började bra med att jag kunde starta och köra bilen tre gånger innan den första säkringen gick nu ikväll. Trodde jag hade hittat felet genom att stänga av innerbelysningen helt. Tji fick jag. Ikväll när jag skulle starta en fjärde gång gick säkringen och när jag kom hem och skulle sätta i en ny gick den direkt, trots att allt var avslaget. Provade även en 15 A (står 5A i beskrivningen) då BMW själva säger att det inte ska vara någon fara. Den brann också av direkt. Mätte volten precis nu och den ligger stadigt på 12-13 Volt tills man startar bilen och då går volten ner något innan generatorn börjar ladda och voltmetern ökar igen. Helt normalt i mina ögon. Ymerus: Det där med batteriet var en intressant iaktagelse. I bilen sitter det nu ett "normalsvenskt" batteri, men facket verkar vara byggt för nån längre modell (tyskmodell?? bilen är importerad). Vilket typ av batteri bytte du till på din TT? Samma modell som orginalet eller annan modell? /mr B |
|
| Hmmm hur verkar ditt batteri? Är dett fräscht eller tror du att det är dax att byta snart pga att det är lite till åren!? För så va det för mig, mitt började helt enkelt bli slut och när det tillslut blev så att jag en dag inte kunde starta pga dåligt batteri så bytte jag och efter detta så slutade det krångla. Jag bytte till ett lite kraftigare än orginal med lite mer ampere.....har väl egentligen inte nån mer effekt än att man kan göra lite fler startförsök om det skulle tjura till sig nån gång. Vet inte om ett dåligt batteri kan orsaka att det kanske blir något spänningssvaj i bilen när du startar och därför händer detta......notera att jag sitter och spånar högt nu! ;) | |
|
Kan ju helt klart vara värt att testa. Ska se om jag kan låna ett schysst batteri nånstans. Tänkte även kolla kontaktytan till kabelhärvan, förardörren. Läste på nån annan tråd att detta kunde vara en felkälla. Känns lite som att leta efter en nål i en höstack.... /mr B |
|
|
Nej det är inget roligt detta...elfel är nästan det värsta!! Så grymt irriterande och kan va så otroligt svårt att hitta felkäällan till känns det som! Berätta gärna vad som lösta problemet! |
|
|
Det ska jag göra, om jag hittar det... :) /mr B |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.