AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
924

Avgassytem - hemmabygge

Bmw ludde
Hade tänkt att bygga ett eget avgassytem till min 325 e36. Jag kommer att bygga utan katalysator och det kommer att bli enkelt 2.5" rör hela vägen och avslutar med en ljuddämpare samt ett 4" ändrör. Hade lite funderingar angående detta:

-I och med att jag plockar bort katalysatorn, riskerar jag att åka på ombesiktning / miljöböter, funderar på om man får tag i en gammal katalysator och rensar den samt drar ett rör igenom, eller någon annan som har nån bra idé ?

-Det blir väl inga problem om motorn tex behöver ett visst motstånd ? det har väl ingen betydelse för en 4- takt ?

mvh ludde
-BeeMWe-
Din kat måste fungera så glöm dessa planer utan kat om du inte har ett system med kat vid sidan av att skruva på inför bes.
Bmw ludde
Klart jag vet att jag måste ha en fungerande kat, kommer att byta vid besiktning
Rotti
Var för frågade du då??
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Stoppa dit en fullflödes-kat så slipper du oroa dig för farbror blå, miljöavgifter och svensk bilprovning.

Länk
Länk

Vi vill ju alla bidra till mindre miljöpåverkan eller hur?

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Det är faktiskt värt att bry sig om miljön även om det kostar lite, röstar också för en racekat: Länk

Mvh
Bmw ludde
Rotti, vad var det jag frågade ?

Har inte den ekonomin som stöder inköp av racekat, hur många är det inte som kör utan kat då ?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Om din gamla kat funkar så förlorar du knappast mer än 2 hästar...
Bmw ludde
rob_t_j72

Jag har hört att katalysatorn bormsar mer, uppåt 10hk. Tror det var bäckis som sa att han bromsat 219hk på en m50 (veven) utan kat, filter, chip,
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
I toppeffekt nära maxvarv borde du märka skillnaden mest utan kat, du kan ju prova att mäta med/utan kat efter att du byggt färdigt...

Mvh
In
28
IngoKga
535i -91
Nån som vet hur man gör med en 3.5 liters turbomatad spis?
Det ståd att fullflödeskatten inte klarade av så stora maskiner...
Bmw ludde
rob_t_j72:

Stämmer det du säger, motorn blir troligen mer varvvillig och effekten kommer högt upp. Ska kolla upp om det finns möjlighet att bromsa bilen i jkpg, kul och se om det gör något =)

IngoKga:

Går bilen igenom besiktningen med turbo, om inte så ka du väl lika väl skita i katen =) ?

mvh
In
28
IngoKga
535i -91
Jo, det hade jag tänkt till att börja med, men sen hörde jag om farbror blås fantastiska miljöavgifter om han gör en flygande kontroll.
Nån som råkat ut för det, eller är det så pass ovanligt att man kan leva med risken?
po
769
powerpak
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
rensa en kat,så ser det iallafall ut som att du har en. ;0)

sen när du besiktigar så bultar du bara dit din fungerande dito+tar bort snurran mm..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.