AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.561

Läs och gråt! (Med glimten i ögat ;-)

Tjo!

Tänkte bara dela med mig av en liten historia som jag råkade ut för ikväll...

Anledningen till att jag inte sköt upp problemet till dagsljus-tid är att jag skall blåsa iväg på en jobbintervju imorrn, runt halv nio, och jag är så jäkla duktig på att missa bussar.. Dessutom hade jag varit tvungen att gå helt otroligt makalösa 1 km (cirka)!

Nåväl... Bakgrunden till mitt lilla misstag var att jag har ett visst "glapp" i ratten. Trodde att det var dom beryktade splinesen till justeringen som glappade, men givetvis var den lilla plastbussningen som sitter i torpedväggen där rattstången går igenom. Glappet är egentligen inget glapp, utan det slår helt enkelt i bussningen, och det upplevs lite som ett glapp.. Nåväl, inget att göra åt det vid detta tillfälle, så istället tänkte jag passa på att städa lite i inredningen. Plockade bort plastbit på plastbit, damsög, putsade, damtorkade osv... Slet bort lite gamla kabelrester från en gammal Handsfreeinstallation, samt fixade lite allmänt pill med knappar å vred.. Detta tog ju sin lilla tid som vem som helst kan förstå, och i och med det så hade jag ju lyset i bilen tänt rätt länge sammanlagt..
Vad händer med batteriet då kan man ju fråga sig.. Jodå, det blir ju svagare och svagare och svagare.... Dock oroade jag mig inte så mycket för det, eftersom jag höll till i garaget hemma, och således hade mor och fars bil nära till hands om hjälp skulle behövas... och det gjorde det!

Irritationsfaktor 1000:
Kom hem kl 22.15 ikväll, skruvade ihop dom sista plastbitarna, så att jag skulle kunna köra hem bilen till min lägenhet, och således slippa stressa imorrn.. När jag vrider om nyckeln händer dock inte mycket.. Snacka om klassiska ljud: we-we-we-wjuw-wjuw-wjuuu-tick-tick-tick-tick-tick........

Testar igen.. denna gång skippar startmotorn alla "we" och "wjuw", och går direkt på "tick-tick-tick" istället.. jaja, inga problem tänker jag, kilar ut till bilen på gården och börjar rota efter startkablarna... nu kommer jag dock att tänka på det faktum att min kära mor hade en liten insident med familjens ordinarie bil härom veckan (vajerräcken och bilplåt matchar inte bra), varpå den bilen står på en verkstad i kramfors... Aj då. Frågar således far min om han flyttat över startkablarna tillsammans med resten.. Nix pix. Allt utom dom och bogserlinan! Självklart...

Sagt och gjort... Ner på statoil med A3'an och handla ett par dito.. 2.5 m.. Irriterande korta, när den ena bilen står i garaget, och uppfarten består av motlut och blankis! Inte lätt å smyga upp bilen till rätt avstånd där inte :)
Nåväl, förutom en lätt irriterad fars mumlande om rätt anslutning så går ju starthjälpen som en dans! Fattas bara!
Bort med A3'an lite snabbt och ut med 535'an på en liten sväng för att få lite ström i batten..

Kör ut från kvarteret, upp några hundrameter på gatan utanför, höger i första korsningen, in på en liten genväg där motorn helt plötsligt börjar hosta... Känner hur bilen tappar kraft, och beslutar mig för att svänga in på vår gata igen.. Tvärdör där, naturligtvis i ett lättare motlut, och självklart 0.5 meter från korsningen!

Eftersom jag haft detta problem en gång tidigare är det inte svårt att känna igen.. Soppatorsk! Snacka om irritations moment.. Nu när jag tänker efter hade jag glömt att tanka innan jag körde in bilen i garaget senaste gången.. Kliver ur bilen, lämnar parkeringsljuset på, eftersom bilen är rätt mörk, och promenerar hem för att hämta en reservdunk. Givetvis finns det bara ca 2 liter soppa kvar i den dunken, men jag pytsar i det ändå och försöker starta på det.. Förmodligen nådde inte soppan upp till pumpen, eftersom det som sagt är motlut där, så resultatet blir ju att bilen får nöta ett tag, utan att starta...

Ur bilen, slit fram dunken igen och promenera ner på statoil den här gången. Orkar inte gå tillbaka till huset igen och hämta Audin.. Hur som helst, efter en lagomt svettig med kort språngmarch i för varma kläder tur och retur skvätter jag i ca 5 liter soppa till.. Fullt tillräckligt för att starta i vilken jävla backe som helst.. Vrider om nyckeln.. Wjuw-wjuw-wjuw-tick-tick-tick-tick-tick.... Nu är min puls och adrenalin-nivå uppe i astronomiska siffror!! Givetvis tog ju det förra startförsöket knäcken på den lilla ström batteriet fått i sig..

Vad gör man? Tja, man kan ju inte gärna lämna bilen nästan mitt i en korsning, speciellt inte min fina BMW (även om jag var bra sugen!), så det blir till att släpa sig iväg och hämta A3'an liktförbannat... Koppla in skiten igen, och sedan försöka starta samtidigt som man ser till att huven inte slår igen, eftersom gaskolvarna som håller den uppe är slut.. Inte det lättaste på en man, men till slut går det i alla fall!

Ok, hem med A3'an och iväg med BMW ner på nordbanken för att plocka pengar till sedelautomaten.. Givetvis kan bankomaten bara pytsa ut 500-hundringar.. Såna tar ju inte macken emot.. Som tur var åtminstone sparbankens automat för en gångs skull i funktion, och därmed var väl kvällen till slut räddad..
Eller tja.. Som något sorts bissart tack för eländet hade ju de djupfrysta matvaror jag köpt på vägen hem hunnit påbörja upptiningsprocessen och liknade väl mera någon mjuk smörja, men men :) Det är ju bara mat!

Det enda goda jag får ut av detta är att jag mer eller mindre har lovat mig själv ett nytt batteri i julklapp nu! För jag tänker fanemig aldrig mer jäklas på detta vis! Fy fan!

Nåja, lite långt, men så blir det ibland :)

// Björn Eriksson
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Kan saker gå snett så gör det de.. och helst allting samtidigt! Men du får se det positivt att inte också låsen frös ;-)
Skönt att det löste sig i alla fall och lycka till på intervjun!

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Hoppas att du får jobbet :))

///MVH Hasso
Länk
Ja... det sådant man bara inte vill vara med om... det är så tråkigt....

Visa användare
837
MetallicaMats
E36, lagad med SAAB-lack.
Hehe.. Nu blev min dag lite muntrare:-) Väldigt komiskt faktiskt, kan riktigt se frustrationen spruta ur öronen. Lycka till på intervjun då!

Två bilar är fler än en..
måste bara undra: tar inte statoil macken 500-hundra sedlar? ska ma komma med lös växel för att betala soppa? med dagens besinpris så vilken fulltank som helst gå på över 500 så hur kan idoterna vägra ta emot 500 sedlar? Jag hade bojkottat den macken!

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!
/// Missa inte GoCart Kvällen 25 NOV.
:-D
Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Z3 C:

Menade nog att sedelautomaten inte tar emot 500 sedlar :-)
Precis! Klockan var givetvis typ 00.12 när jag äntligen kundre dra ner och tanka..

Jobbet fick jag iaf, men det är ju å andra sidan inget direkt högkvalificerande jobb.. Mer som en grej att killen ville träffa mig lite bara.. Bilen behövdes dock i vilket fall =)

Jaja, ska gå in till garaget en sväng imorrn igen och försonas med bilen, så det inte händer en gång till, haha!

// Björn Eriksson
hehe skoj det där fan vad less man skulel bli i slutet

BMW 3,0Si-Powerd by Hx50 turbo and bilstein suspention's......

-norrland race crew-
Skadeglädjen är den enda sanna glädjen och just nu ler jag brett :)

"the hardest cars to chase are german cars ..." - L.A. police department

//cruZZe
nicklas85: riktig nyfiken på din bil. har du den i galleriet?

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.