|
|
|
|---|---|
|
Hej! Ville höra med er på detta forum om ni vet vad det kan vara för fel på min koppling, jag har en 318i e46 1999 som gått 12000m. Felet är att den tar väldigt högt upp, behöver bara trycka ner den 5cm för att koppla. Kopplingen verkar inte vara sliten heller. Är ju inte så kul att köra bil när man har en sån koppling :( Någon som kan lämna något tips? Tack på förhand ! | |
|
Att den tar högt upp är väl inte något fel ? Min 328 e46 '98 tar också rätt högt upp, i och för sig har den definitivt något fel i kopplingen. Den gnisslar när man trycker ned pedalen (BMW servicen har konstaterat att det kommer inifrån kopplingspaketet och att det inte går att göra något åt utan att byta hela kopplingen) och det är i vissa positioner omöjligt att få i ettan (det här kan ju bero mer på växellådan i och för sig). Är problemet för dig att få kopplingen att ta jämnt eller känns det bara ovant att den tar högt upp ? Ifall det är det första kan jag trösta dig med att E46 kopplingar i största allmänhet har en tendens att hugga till, dvs man måste slira mer än normalt ifall man vill ha en mjuk växling. Den enda låda som växlar mjukt är automatlådan, men sådana vill man ju inte ha ;) Eventuellt blir det lite bättre av att byta hela skiten, har läst något om urtrampningslagret också men vet i själva verket inte ens vad ett sådant är :) |
|
|
På e46 tar kopplingen i regel from 50% på pedalen och upp. Att den hugger känner jag inte alls igen. De går att justera ner så pedalen tar längre ner, finns en guide på 330ci.com. Jag hade en e46 328 innan och den var lika mjuk o fin att krypa iväg med, utan hugg som 330n. Växellådan var också lika distinkt o fin, aldrig problem att få i 1an. BMWCS Syd #05392 Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. Länk |
|
|
Om man tycker E46 kopplingen är svår eller inte beror väl lite på vad man jämför med, men den allmänna åsikten i olika diskussionsgrupper tycks vara att den är lite krångligare än många andra bilar, åtminstone tills man vänjer sig. Kopplingen tar som sagt rätt högt upp (kring mitten), något som många stört sig på. Sök på "clutch stop" på något engelskspråkigt E46 forum så får du se :) Personligen tycker jag att detta i själva verket är bra, man behöver inte trampa ner pedalen så långt. Jag har inga problem med att växla smidigt med min bil, men jag slirar mer på kopplingen än med många andra bilar. Vid start på ettan ger jag gas till över 2000 varv för att komma mjukt iväg. Mindre än det och det blir lite ryckigt, någon gång har jag till och med lyckats få motorn att stanna. |
|
|
Perret: Här är en instruktion på hur man justerar ner kopplingen så att den tar närmare golvet: Länk BMWCS Syd #05392 Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. Länk |
|
| Jag har bytt min koppling vid ca 1700 mil för den högg nåt fruktansvärt vid start samt det välkända "ploppandet". Nu har det gått 2000 och nu hugger den igen så att kardanstången hoppar. Den skall in till verkstad igen och nu börjar jag tröttna. | |
| Det här är alltså en typisk clutch stop lösning, som i själva verket inte justerar ner kopplingen alls utan istället flyttar "golvet" uppåt :) Detta ger såklart illusionen av att kopplingen tar närmare golvet och löser problemet för många som är vana vid att trycka kopplingen i botten och få kontakt direkt när de lyfter den. Det ändrar dock inte på det faktum att kopplingen tar rätt hårt och på kort sträcka. | |
|
Oki, då har man blivit lite klokare kanske:) Tack för era svar! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.