AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
3.966

Resesällskap till Tyskland.?

Sida 2 av 2
ki
2
kingprawn
740i 6vxl -96
Har länge letat efter en 7:a, i tre månader nu, har haft pengar redo på banken ifall att. . . Så i torsdags eftermiddag, hittade jag den på mobile.de, en svart 740 6vxl, med 18' bbs, fullservad, en ägare, fullutrustad, vita blinkers 14800mil osv. . . ringde handlaren å sa att jag skulle ha bilen, han kunde inte ett ord engelska, så det blev till å be en polare förklara på tyska att jag skulle ha bilen, enl. annonsen skulle bilen vara "topzustand" båda inne å ute å "schekheftgepflegt" utan luckor. De skulle ha 9800euro men lyckades pruta till 9200 över telefon genom att säga "last price" det förstog han iallfall! Pengar var ett helv**e att få fram en torsdag kväll, eftersom större belopp måste aviseras en dag i förväg, så jag förde över pengar på resten i familjen så kunde vi ta ut maxbelopp på alla, max 30k per person och dag. Sen kan man använda svensk kassaservice för att få ut 25k oxå. Med pengar i fickan åkte jag från gbg till frankfurt med sas 1600kr på fredag morgon 06.50, väl framme i frankfurt tog jag tåget mot handlaren, han mötte upp mig på stationen, med bilen och jag fick provköra själv därifrån, lite nervöst å sätta sig med 100k på fickan själv i en bil med okända tyskar!! Bilen visade sig ha en liten buckla å en fälg var kass, MEN de hade roddat fram en ny fälg, och bilen var i övrigt mycket fint skick, nyservad på auktoriserad bmw verkstad sen en vecka tillbaka, bytt olja, nya däck!!, nya bromsar å stötdämpare vi åkte hem till honom (verkade vara en liten bilmånglare) och jag fick fahrzeugsbriefet och han fick pengarna, affären var klar, han skrev ett kvitto osv. Fick låna hans skyltar, (gula 5dgr, skickat tillbaka dem till honom) fick dock böter på dem i Danmark, gäller inte där, eftersom det var lördag så kunde de inte skriva ut någon tillfällig föräkring eller liknande, men jag klarade mig igenom DK tillslut *nervöst* hade vägpolisen tagit mig hade jag suttit fast i DK tom. måndag. Det hela gick i övrigt mycket smärtfritt. . . trots att vi knappt kunde prata med varandra. Bilen kommer att stå körfärdig i sverige för ca 90k inkl. besikting. Så hittar du bilen och allt verkar stämma, så åk ner!!!! Har du orken och tålamod så kommer du att hitta en mycket fin å välservad bil för en billig peng, hoppa alldrig på först bästa, stå emot köpsuget, det är lätta att "blunda" för det som inte verkar bra med bilen. . . mig tog det tre månader att hitta en som kändes "rätt"
Bara att gratulera "kingprawn"!!

/Simon
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Hallo!!
Jag ska ner till Tyskland så fort jag får sålt min E39. Har visserligen hämtat den nyss. Men p.g.a lite extra inkomst så ska jag leta upp en nyare.

Kommer bara att röra mig i Berlin då jag har kontakter där och en duktig psykiatriker som kan analysera alla ev. säljare =)
Han är duktig. På Zulassungstelle var vi klara efter 30 min och detta kl 13:00 =)

Så hör av dig eller adda mig på MSN eller ICQ så kan vi tjöta lite på internet innan.

abab_2000@hotmail.com
13651593

Henrik72: Gjorde precis som du beskrev, säljaren faxade t.o.m över Dekra testet. Men när jag kom ner tog det mig 5 min för att bestämma mig för att försöka hitta en annan bil.

Schnelle fart, Härliche fart.
Herr Gaspedal, Känner till fenomenet med att få det & gå snabbt på "Zulassungstelle", Faktiskt i Berlin med..

Handlaren vi hämtade en Volvo 964 3.0 hos då för några år sedan var en bra prick, han viftade till sig en anställd han troligast kände, plockade fram pengapungen, rasslade & prasslade lite med densamme, sedan var kön på ca 30-35 personer inte längre något hinder, inte heller att bilen var tvungen att besiktigas på samma plats pga en sprucken vindruta och vikt motorhuv, detta gick snabbt och smidigt, och bilen var fullt godkänd att köra med, Gulskyltar lämnades ut, sen var det tuta & köra..

Summan av kardemumman, Cash is king..
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Håller med dig Nachgeist. Cash is king.

Kan tillägga, Att om någon behöver någon med sig med diverse Tyskakunskaper och handförhavande om om Skyltar osv i Tyskland, så har jag trots min ålder på 19 byggt en viss erfarenhet som betryggat mig vid mina 3 egna Tysklandsköp, Bara under det senaste året..
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Fredrik W: Fattar bara handlaren att du har stålar så är det sällan ett problem. Dock är det enklare med proper klädsel än jeans och tshirt.
Njuren
Man kan väl välja Svenska på Mobile.de??Längst ner i högra?

BMW - i nöd och lust
Mobile.de, med svensk text Länk

Mvh
Lazze Länk
- som är sugen på att hämta upp en E38 (750) -
Jag funderar också på att åka ner någon gång under våren och hämta nåt kul. Som ett flertal andra här så kan jag inte ett enda ord tyska så ett sällskap gör ju inte saken sämre.=)

Ny bild 24 Dec-
Länk
Jag är oxå på, vore super ifall nån kunde fixa en mail-lista som alla intresserade kunde skriva upp sig på.
Så kan ju ett datum bestämmas för nedresa.

Mvh
Sudd-N
Har det blivit nåt av detta? Går också i importtankar...
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Inte för mig än...
Har inte haft hjärta att sälja E39:an än =)

Visa användare
250
LepriconXL
528i Touring 98
Mobile.de är ju dyra tack vare att de vet att många svenskar letar sin bil just där. räkna med några tusen lappar billigare bilar då du är på plats (räkan dock ej på att du kommer att få pruta så mycket) Tysken ger inte upp så lätt på priserna som redan står skrivna
Lycka till

Alla bmw ar importerade om de inte är köpta och ägda i tyskland :))
Zl
172
Zlaatan
320 Coupé -93
Är väldigt sugen på att åka ner och hämta en E36 cab i maj någon gång. Får jag bara sålt min coupé så... Är det nån som är på g att fara ner till tyskland eller har alla redan åkt?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.