AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
3.965

Resesällskap till Tyskland.?

Sida 1 av 2
Hej på er. Vill bara säga först att jag inte är gay eller en person att vara rädd för eller liknande.
Så här är det: Är ruskigt sugen på att åka ner och importera en e38 av 96-97 årsm. Har aldrig gjort detta tidigare och det känns hyfsat osäkert för en novis att bara dra iväg när man inte ens vet om man kommar att hitta till en BMW handlare.
Har genom annonser, forum m.m förstått att man lätt kan spara 20 kanske 30 tusen riksdaler på att åka ner och leta efter sin dröm kärra, men också att det är riktigt lätt att bli snuvad av alla handlare utom kanske just på auktoiserade BMW dealers.
Nu undrar jag om det finns någon som eventuellt är på gång att åka ner till mitt/syd tyskland i feb/mars nån gång?

Isåfall är jag mycket intresserad av att åka eller flyga med. Kanske någon som varit nere förr som vet hur det viktiga fungerar med papper, mätarställningar, försäkringar m.m. Kan ju även vara trevligt att ha lite sällskap kanske? Risk för rejs på betong plattor på hemvägen..?
Är iaf en 26 årig kille från Uddevalla som på ett eller annat sätt ska ha tag i en 7:a...
=)
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Count me in =)

Hittar du nått intressant objekt, och är sugen på lite sällskap samt en bra Co-driver, hör av dig..

//

Simon
Vad är det för "papper" du har frågor om? Risken att bli lurad att köpa en sjuserie på t ex en aukt volvofirma är inte större än på en aukt BMWfirma anser jag.

/Simon
Papper som "brief", fejkade service böcker och protokoll m.m. Sen tänkte jag väl att det är större risk att hitta en bra e38 hos en BMW handlare än hos någon annan kanske. Hade varit perfekt att komma till en stor firma där man har låt oss säga 10 st ståendes så att det finns lite att välja på utan att behöva köra runt allt för mycket. Fast det kanske är för mycket begärt..
Men man har ju sett bilder och hört talas om firmor som har hundratals olika typer ståendes.
Måste man enligt era meningar leta upp ett antal bilar redan innan man åker ner? Chansar man för hårt om man inte gör det?
10st e38 hos samma handlare hittar du nog endast hos BMW skulle jag tro. Dock brukar många bilhandlare ligga bredvid varandra så att man kan gå mellan och kolla.

Mitt tips är att kolla ut en bil i förväg och pruta på telefon. Orsak...det kostar både tid och pengar att vara i tyskland.

/Simon
Okej, då kommer ett par följd frågor om det är ok..?
1. Vet nån vart i tyskland man skall åka?
2. Har någon nåt tips på handlare som har gott om bra bil?
3. Kan man verkligen pruta per telefon med en tysk säljare om man bara kan Engelska?
1)

Finns inget generellt svar på den frågan tycker jag. Många hävdar att södra är bättre än norra. Den individuella bilen avgör anser jag.

2)

Kolla via se.mobile.de, www.autoscout24.de och BMW.de för att titta ut intressanta bilar och handlare. Är ingen expert på var man kan hitta e38or. Kanske "Scheckheft" vet mer.....?

3)

Du måste kolla om de pratar engelska först naturligtvis. Kan han engelska är det upp till dig vad du pratar om med honom eller hur?

Mycket av det jag svarat på finns i "importguiden"

/Simon
Okej, man tackar så mycket för svaren jag fått. Länken med se.mobile.de kommer till stor hjälp ftersom jag suttit och kollat på den sidan enbart på tyska. Kan inte ett ord tyska... =)
Mvh , jörgen
-Daniel-
Joggaj: hade faktiskt tänkt starta exakt samma tråd själv...har också sugen att fara ner till tyskland i sommar och leta reda på en e38 men såklart vill man gärna ha nån me som ids hjälpa till ha titta på bilen och vet var man ska leta fel och kan tipsa på saker runt omkring när man ska importera

åka ner till tyskland utan att kunna ett ord tyska och bara veta att man ska leta i södra tyskland som jag har hört känns lite osäkert

nån 7 serie guru som ska ner själv till tyskland i sommar?
Visa användare
654
Adrenalin
323i A -98 Touring
Det låter som ni gör lite väs stor grej ett enkelt bilköp, herregud ni ska ju inte ut på en expedition till månen. Risken att bli blåst av en icke-BMW-dealer i Tyskland e inte större än att bli blåst av en div-märkes-nasare här hemma. Vad har ni fått det ifrån att Svenskar skulle vara så himla hederilga ?? Själv så tog jag hem min bil utan ett ord Tyska. Jag had iof sett ut den hemifrån och mailväxlat med handlaren, tom prutat 1000 euro. Se ut ett gäng lämpliga objekt i samma område (på mobile kan du ju söka på postnr) maila säljarn lite bra frågor om skick, servicar be om fler bilder mm så märker du rätt snart vilka som är seriösa. Själv skrev jag mina mail på engelska i Word och klistrade sedan in dom här Länk för att sedan skicka både engelsk och tysk text.

Oj då det blev en hel del :-) det jag vill säga e Keep it simple !!

// CB.

Länk
-Daniel-
det är inte faktumet att bilen finns i tyskland som är problemet utan att jag är inte så hajj på 7 serien och allt man ska kolla efter innan man köper...hade gjärna haft lite hjälp om 7 serien jag skulle köpa fanns i sverige

skulle du själv bara åka till tyskland och bara köpa en 7 serie som såg snygg ut som kanske sedan kommer att kosta dig multum i fel när du väl kommer till sverige
Visa användare
654
Adrenalin
323i A -98 Touring
Nej det skulle jag inte ! Det är ju därför jag rekomenderar dej att kontakta några säljare, det finns faktiskt ärliga och mycket hjälpsamma sådana även i Tyskland :-). Sen ska du lusläsa importguiden här till vänster, utan den infon hade mitt bilköp aldrig blivit av.
Info om just 7-serien hittar du ju också i för serien avsett forum. Lycka till och tänk enkelt // CB.

Länk
Ett annat tips är att ge igenom importguiden här på Autopower, följer du den har du kommit en bra bit på vägen.

www.bimmer.nu
sidan för Bmwtokar!
Scheckheft
Hej
Leta fram två, tre bilar som ni är seriöst intresserade av. Ta kontakt med säljaren, be de att faxa över t ex Fahrzeugbrief för koll med tidigare ägare.
Att åka ner för att börja leta på plats avråder jag ifrån. Lätt hänt att man blir stressad... .
Mobile, BMW och Autoscout är redan nämnda. Titta också på 7er.com under "Markt - Biete"
Länk
Köpte min sista E38 av en annan E 38 entusiast där.
Som Simon skriver ska den individuella bilen avgöra varifrån i Tyskland man ska köpa. Braunroth.de och www.911erHaus.de brukar ha fina sjuserie bilar

Åk inte ner med förväntningar om att spara en massa pengar. Själv åker jag ner för att hitta en bil med rätt färg, utrustning, dokumentation osv.
Och visst lär det bli en resa ner till Tyskland till våren. Om det blir en E 38 så blir det en 99 eller 00.

Mvh
Scheckheft
___
Länk
Har samma fundering själv. Vill gärna "åka ner" och imoprtera en bil och har ett antal vänner med samma tanke. Däremot behöver vi någon mentor i ämnet, föredömligt någon som som ska importera själv och kan följa med?! Nån som ska ner under vintern och är villig att erbjuda sin expertis?

MVH Gustaf
Roligt att det finns så många som vill ha e38 tycker jag, det är ju en av de snyggaste sedanerna som någonsin tillverkats anser jag. Själv får jag ge mig till tåls tills jag inte är behov av en kombi längre....:)

/Simon
Vet inte om det blir E38 för mig.. däremot så kan man ju åka ner ett gäng amatörer och handla lite olika bilar. Vad som krävs är kunnighet i processen samt tysktalande personer.
rEnEsIs: Håller med dig precis på den punkten. Kan ju kännas som man är ute på djupt vatten när man är själv i en främmande stor stad där alla pratar ett språk som är till 99% obegripligt för en själv. Blir hellre av släppt i East Hollywood L.A än åker ensam ner till Tyskland.
Men men, man kanske är lite för nervös? Kanske finns det några snälla tyskar med. Skulle haft en bil med navigator, då hade det vart lättare...
Kul att se att det är fler som är seriöst intresserade av detta iaf.
Tackar för alla era tips m.m.
Jörgen
Det måste ju finnas nån vänlig själ där ute eller nån med kontakter inom importbranschen?! Det ända som krävs egentligen är ju att man sluter upp i nån sydlig stad, eller om vissa flyger ner. Alla tar fram några alternativ att titta på inom samma område. Sen åker man runt och gör affärer eller inte. Är inget objekt man hittat på internet intressant kan ju denna "guide" kanske tippsa på andra vägar..

Ev. kan man ju gå ihop å betala "guidens" resa...

Låter som jag håller på att planera en dagisutflykt men ni förstår vad jag menar =)=)
Kanske skulle man starta firma och slå mynt av sina kunskaper....:) Jag åkte med sk "bilförmedlare" till tyskland första gången jag köpte bil i tyskland...onödigt dyrt, typ 8000+ resan. Grejen för att få det hela effektivt är att leta hemifrån...där nere kan det ta lång tid att leta, vilket kostar pengar både i reskostnader och tid(hotellnätter+förlorad arbetsinkomst).

/Simon
Det finns tre saker jag kollade när jag åkte ner och impoterade osedd bil.

1) Be säljaren faxa briefet o serviceboken. Tycker säljaren att detta är besvärligt / jobbigt/ kommer inget fax - välj en annan bil.

2) Försök kolla bilder men var medveten om att bilder kan ljuga massor.

3) Skapa dig en magkänsla av säljaren. Är han lätta att nå, svara han på dina frågor, fixar han det du ber honom om, stämmer hans story osv osv.

När dessa saker känns ok, då tycker jag att man kan åka ner o köpa osedd bil.

Henrik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.