AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
6.798

Klonk när man duttar på bromsen?

qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Vad kan det vara för bussning som är slut när det klonkar till från hjulupphängningen när man duttar till lite snabbt på bromsen?

Bakvagnsbussningarna är bytta och det klonkar inte när man accelererar iväg.

Någon kunnig människa som har en aning, eller känner igen fenomenet?
du kanske skulle skriva vilken av dina bilar det gäller kanske det blir lättare?!

"Även en 316 kan man ha kul med vintertid"
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Ojdå... ja, det är Alpinan. Tänkte att det kunde vara ett generellt problem.
Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
quixotic2 , jag har exakt samma tendens på min , det uppkommer vid jätte låga farter typ när jag rullar i stort sett ,då klonkar det till när jag bromsar lätt , men jag tror inte att det är bussningarna som för jag fick mina bytta för inte så länge sen , skulle va intressant att se vad folk tror om detta
al
371
alfatok
850IA -91,735 IAL -92, 530 IA -03 (E60). 3.0 L -75
Kan tänka mig pendelstagen till kränghämmaren.
Eller t.o.m. glidbultarna som sitter i oket... men det
låter lite annorlunda, klickar mer...
FS
483
FSRacing
BMW 2002ti -69
BMW 2002ti (turbo) -70
BMW 1600-2 -71
BMW 1602 (turbo) -75
BMW 740iAL -01
BMW M5 3.8 -94
Det brukar 90% av gångerna vara det snett framåtgående bärarmsstaget. Det är en bussning i bakkant och en kulled i framkant vid fjäderbenet.
Detta stag är väldigt svårt att kolla glappet på och beiktningen hittar det nästan aldrig om dom inte vet hur man ska göra.
Du kan se det genom att du hissar upp bilen på domkraften, och sen när du släpper ner den sakta så ser du att kulan kan glappa lite. håll fingret mot samtidigt så kan du känna det.
Kan eventiulellt gå att klämma äver kulleden med en polygrip också för att framkalla glappet.
Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
jag kanske borde säga att det inte låter alltid utan det är periodvis känns det som , ibland låter det o ibland inte
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
FSRacing: Hmmm... det där låter intressant, skulle mycket väl kunna var det jag lider av, eftersom jag ibland har ett kluckande ljud när jag åker upp för infartskanter till parkeringar och sådant.

Någon som vet om det är svårt att åtgärda, och vad BMW ev. tar för att fixa det? Det är så slaskigt att hålla på själv i sin lilla holk såhär års... ;)
FS
483
FSRacing
BMW 2002ti -69
BMW 2002ti (turbo) -70
BMW 1600-2 -71
BMW 1602 (turbo) -75
BMW 740iAL -01
BMW M5 3.8 -94
Det låter som att du har det problemet quixotic. Jag har bytt på både E34a och på min E28. Båda hade samma problem. ett lnokande ljud när man kör sakta i gupp, och när man trampar på bromsen.

Inte så svårt att byta. Enda svårigheten är bara att få lös kulleden ifrån spindeln.
Hade likadant på min! klonkade i låga farter och om man körde sakta över snäva gupp. böt casterstaget och bussningen, då var att bra!
men använ'd sökfunkionen så hittar du nog nattläsning =)

Ride hard die free
Jo
174
Jockejocke
528i -86
518i -83
320ia Touring
För att kolla glapp i casterstag, så låt någon rulla sakta med bilen och bromsa tvärt. Om hjulet rör sig bakåt så är det glapp.

det är garanterat kasterstagen, styrstagen det som håller "paketet" fast i fram o bakled jag hade samma fenomen på min när man kör upp på en kant så åker hjulen bak KLONK låter det o när man bromsar KLONK, KLONK KLONK om man bromsar (slår på pedalen) två ggr kostar ca: 200kr för båda bussningen bak är kulleden kass så får man nog byta hela staget men det säljs utan bussning bak så det är inte ogort, köpet altså...

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Håller med om att det troligen är någon bussning som är glapp.
Men det kan även vara ett bromsbelägg som sitter lite glappt!

Så om du inte hittar dåliga bussningar, kan det vara läge att kolla upp bromsbeläggen.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.