|
|
|
|---|---|
|
Funderade lite på att importera en M5'a E34 från tyskland. Dom verkade vara betydligt billigare. Siktade på en från första halvan av 90 talet, frågan är vad man ska akta sig för. Antar att service kostnader är ganska ordentliga på en M5'a. Even alcohol can bend the room... | |
|
Leta efter en väldokumenterad bil i bra skick och med få ägare. UNDVIK bottenskrapet och vimpelhandlarna. Ett bra tips för att göra en trygg affär är att köpa bilen hos aukt. BMW, men det är å andra sidan inte lika billigt(men kanske mer ekonomiskt på sikt). En känd svaghet är väl att luftbälgen till insuget ofta spricker vilket leder till att bilen får för mycket soppa, och kan således förstöra motorn med lite otur. Annars är det framvagnsdetaljer som får ta mycket stryk om bilen körts hårt. Kan inte komma på mer nu på rak arm, men gör en sökning så hittar du säkert mer att se upp med. Lycka till! Mvh, Kalle _____ Länk |
|
|
Rättelse: Om luftbälgen spricker så kommer bilen få för mycket LUFT varvid den går för magert med överhettning som ev följd... Tänk oxå på att du hittar fina M5:or även i sverige!!!O glöm inte att lägga på ca 10-12" på inköpspriset i tyskland för en färdig bil i sverige(detta inkl resor,avgifter mm).Kontrollera kopplingen noga o räkna med att byta den,kolla att EDC(om sådan finnes funkar/ej läcker,kolla efter oljeläckage motor/låda/diff.M-motorerna "tickar" lite men det skall vara ett snällt tick mer som ett jämt o fint ljud inga elaka tick...Kolla så v-lådan ej låter på tomgång,detta göres efter en rejäl varmkörning genom att stå på tomgång o upprepade gånger trycka ner kopplingen o lyssna efter ändringar i ljud under bilen,mindre oljud vid nedtryckt koppling=slitna växellådslager.... O som alltid gå inte på miltalet utan skicket....många bilar har säkert rullat betydligt mer än vad som står i mätaren,både i tyskland o sverige.... "Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de" |
|
|
Har du tänkt köra mycket med den så se till att ha en rejäl hög pengar över till service och underhåll. Servicen kan man göra mycket själv om man skaffar sig kunskaper, men det är viktigt att det görs exakt som det står i boken (och kanske mer därtill), många hoppar över en del service för att de inte har pengar, tex ventiljustering och byte av kilremmar, de sakerna är jätteviktiga. Har man inte råd till dem ska man inte köpa en sån bil. Jag lämnar in bilen trots att jag nog kunde göra 85% av servicen själv, det känns bäst att låta den auktoriserade verkstaden få göra den och få en stämpel i boken. Däremot reparationer brukar jag göra själv med original BMW delar. För mig är bilen bara en sommarleksak som jag inte är beroende av på något sätt, det känns inte bra att åka en sån som bruksbil, dels pga slitaget och dels pga motorkaraktären, känns om en riktig sportmotor.. Ska man åka bruksbil så får man räkna med att det kostar, servicen är inte billigare nu än när bilen var ny och nu är det ännu viktigare att den verkligen görs ordentligt, sen tillkommer en del reparationer med ålder och miltal, rejäl summa som sagt! Det finns en hel del lik ute så se upp ordentligt, är du entusiast så försök få tag på en bil som är i originalskick, dessa brukar normalt vara i bättre tillstånd då originalutförandet inte riktigt tilltalar de värsta hårdkörarna och misskötarna. En halvt stylad och lätt trimmad bil med många ägare och ingen servicebok ska man se upp för om man inte vill börja renovera! Kloka synpunkter från Kalle Hansen för övrigt. Lägg ner mer pengar än du tänkt på inköpet, det tjänar du på i längden. Ring på massor av bilar, ställ frågor om detaljer här om det är något som är oklart, syna servicedokumentationen noggrant. Servicen går enligt principen Oljeservice följt av en Inspektion (varieras varannan mellan I och II), sedan ny oljeservice, Inspektion osv osv osv.. Oljeservicen kostar runt 1500 kr drygt, Inspektion I runt 5000 kr, Inspektion II osäker men är runt 8000 kr, eller? Auktoriserade handlare då, finns fler kompetenta firmor till något lägre priser. Oljetrågspackningen är en vanlig brist efter lite miltal, kan läcka rätt så rejält ur den.. bakvagnsbussningar som övriga E34-serien, klimatanläggningen otät och luftslangen är några andra brister som brukar uppkomma. Se också upp för dåligt utförda reparationer, tex vanlig E34 stötfångare fram (eller bak) istället för originalfronten, är inte ovanligt tyvärr och ser förfärligt ut. Framvagnslederna är i aluminium till M5:an, det kan vara bra att kolla så att ingen reparerat det med "vanliga" leder från tex 535i. För övrigt kan tilläggas att M5:an är speciell, inte byggd i direkt stora serier, de är alla färdigställda för hand (sista modellen) i M GmbH:s lokaler i Garching utanför München. Passa på att köpa ett stycke historia medans det finns några fina kvar. För mer info kolla avdelningen FAQ/E34M5 på www.bmwmregistry.com och www.bmwe34m5.com. Finns också en del fin info på www.m5board.com, välj messageboard och avdelningen E34 M5. //HD91 __ M5 E34 Limousine register |
|
|
tjena men hd91 så dyrt e de inte du behöver ju inte skrämma killen du har rätt att servicar e viktigt men inte de priserna gluffis du gör ett mycke bra köp om du köper en m5 e34 jag har själv en occh jag har haft 3 st innan mvh //m5 micke M5 THE REAL POWER |
|
|
m5 micke: då är min verkstad ovanligt dyr antar jag, vad är då normala priser hos auktoriserad BMW-verkstad för servicen ovan? Tror att man ska vara medveten om vad det är för slags bil innan man köper den, och att man lagt undan rejält med pengar till vård, annars blir det skrot på sikt. Finns många skrothögar av den här modellen, tyvärr. //HD91 __ M5 E34 Limousine register |
|
|
Är det egentligen någon större skillnad i pris mellan sverige och tyskland på tidiga M5 E34? Kostar ju en del att ta hem den oxå. /// Nicke |
|
Gemini__ |
Tycker "HD91:s" priser stämmer väl överens med de prisuppgifter jag har fått. Mycket kloka råd och tips i denna tråd förövrigt. Kan inte nog poängtera hur viktigt det är att köpa en bil i hyffsat originalskick. Samt med bra dokumentation. Inga sönderstylade och trimmade vagnar tack. Kanske fundera lite på, hur bilen har använts om toppfartsspärren är borttagen t.ex. Vet att du är sugen på att importera en från Tyskland. Men sök av Sverige först innan du beger dig till Tysklant, ett tips bara. Finns om bekant en mängd M5:or att välja bland i detta land. Lycka till! Mvh: Thomas Länk |
|
AHh, man tackar så mycket för upplysningen. Bilen är tänkt att vara sommarbruks bil, ingen vill väl köra i det svenska saltet med sin M5'a :) Tanken var väl att köpa en på Bmw i tyskland just för att man då kan vara relativt säker på att bilen är i det skick som utlovas. Even alcohol can bend the room... |
|
| Personligen skulle jag hellre importera en bil själv än att köpa en i Sverige som är importerad. För det är först när bilen befinner sig i ett annat land än ursprunget som det blir bökigt att konrollera att mätarställningen inte stämmer. Köper man av välrenomerade handlare i Tyskland är riskerna inte speciellt stora, men det finns folk som handlar AV dessa, har bilen ett tag i sverige, och sedan har tänkt att sälja med vinst. Och av ngn anledning så har det försvunnit massa mil från vägmätaren..... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.