AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.367

E39 som inte startar

Silversurfer
Jag har en 523iA-97 som är helt död. Batteriet är helt nytt och all el funkar perfekt men startmotorn gör inte ens ett försök till att gå runt. Detta har hänt då och då tidigare men nu är den som sagt död. Det hjälper inte med att försöka kabla igång och det är ju automat så jag har inte försökt putta igång den. Det finns ett larm på den men det verkar fungera som det skall.

Innan den dog helt var jag på verkstad och kollade att generatorn var frisk samt mätte batteriet. Då var batteriet kass så därför har jag precis bytt. Generatorn funkar fint. Jag trodde problemet var löst men redan nästa dag var den som sagt helt död.

Vad kan det vara? Kan det vara styrboxen som är paj eller är det någon säkring?

Mvh,
Gustav
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Glapp i jordningen till startmotorn? taskiga kol? Lossa startmotorn
och lägg 12v direkt till den...dumt att göra det utan att lossa den
först :-) Har dock inte kollat själv hur bökigt den är placerad.

/J
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Du kan också knacka(försiktigt) på startmotorn, då brukar kolen
hoppa tillrätta, om det är det som felar. Den lösningen brukar i så fall bara räcka till en start. Detta har hänt mig på ett par bilar.
Dock ingen BMW ännu.

/J
Silversurfer
Jomen det konstiga är att strömmen går inte ens fram till generatorn. Den klickar inte ens. Så det verkar snarare vara nåt elfel?!?

/G
Visa användare
641
Håkan02
BMW 523i Touring 1999
BMW 320i Touring M 2005
BMW 2002 1975
BMW 2002 tii 1973
BMW 2002 1973
BMWCS #652
Inget strul med tändningslåset ?

Håkan
tj
432
tjoa
320d Touring -14
Så länge som solinoiden inte drar när du vrider på nyckeln så hoppar inte start motorn igång. När solinoiden drar så skjuter den in startdrevet men det sitter även en kontakt i bakänden på den som sluter och släpper fram "krut" till startmotorn.

/ Johan
Silversurfer
Jag skall göra en ordentlig "felsökning" nu i eftermiddag så får vi se vad jag kommer fram till - var strömmen verkar försvinna

Jag återkommer!

tack för svaren så länge! :-)

/G
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Kolla anslutningarna på startmotorn, är den helt död så kan det vara kabeln från tändningslåset som ofta är ansuten med en kabelsko,den "aktiverar" spolen till solenoiden för att startmotorn ska hoppa igång. en kabel som brukar var 1½ kvadrat dvs klen.
Kabelskon kan ha lossnat/glappat eller ärgat/bränt sönder.
Det finns en annan ände på denna kabel också, som kan bli fel om tändningskontakten är vid tändningslåset sliten.

///MVH Hasso
Länk
Silversurfer
Jag har kollat på startmotorn så gott jag kan utan att montera bort något och alla sladdar, kopplingar, startmotor ALLT är i toppskick. Sedan gick jag igenom säkringarna för säkerhetsskull utan att hitta nåt. Tillslut satte jag mig bara och tokvred på tändlåset. Efter ca 15 ggr så startade fanskapet som om inget alls var fel.

Jag åkte med en gång till Lunds Bil i Varberg (bor i Varberg) och de hade ju inte en susning. Det enda de kunde tänka sig är att larmets imobilisator (stavas så?) krånglar. Det är det enda som inte är BMW original så det är klart att det är larmet... (Lunds personal). Larmet är ett Laser Line MOD 991 S

Kan det vara nåt annat då alla lampor tänds normalt, fläkten går igång osv när man vrider på tändnyckeln men startmotorn klickar inte ens?

Hassos fel är ju en variant men det är svårt att se nåt som helst slitage på sladdarna vid startmotorn. Var sitter kabelskon? Ser man den uppifrån?

/G
Visa användare
166
touringthomas
528ia Touring-98
imobiliser problem kanske "EWS" har haft det själv,därför gissar jag det.Lycka till!
Silversurfer
EWS?? Vad är det?
tH
5
tHe_M@sK
528 E39 -97
328 cab E36 -95
Tjena
är ganska säker på att det är din stratspärr som krånglar alltså larmet, säg inte att du oxså har laserline larm!!!!!
Visa användare
412
ppeellee
BMW M6 -86
Det har varit en del problem med EWS på E39 så jag tycker att du ska ta den till en Aukt BMW verkstad och felsöka den där.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
EWS ska inte blockera startmotorns funktion, men däremot tändningen/bränsle via motorstyrningen DME.

///MVH Hasso
Länk
Silversurfer
Tack för alla svar! Ni var nära men det var faktiskt tändlåset som glappade. Larmet och EWS funkar fint!

Mvh,
Gustav
Visa användare
166
touringthomas
528ia Touring-98
Hasso! är du säker på att EWS´n ej stoppar startmotorn?
Om det är så; så blev jag blåst på det kretskortet av BMW.
Förmodligen ej omöjligt.
(Jag som accepterat 3 v-besök ,3 fakturor)
Nu vaknade jag igen /Thomas
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Enligt den dokumentation som finns i ämnet som jag läst. så finns det en vanlig felbild på bla. e39 där startmotorn snurrar men bilen inte startar när den är varm, men kan starta efter upprepade försök så är det ett programvarufel i EWS enheten.
2. startmotorn snurrar men bilen startar ej.
Det finns en standardgrej som kan uppkomma om man är för snabb att vrida runt tändnyckeln, då gör DME en reset innan EWSen hunnit frikoppla startspärren vilket gör att tändning och bränslepumpen inte aktiveras. Då får man lungt och fint start om försiktigt helst ta ut nyckeln ur låset innan omstart.
Därför tolkar jag de som EWS spärrar tändning och bränslepump
det är ju viktigt att bägge dessa funktioner spärras, så inte bilen surar tex. tror den förklaringen räcker ??

///MVH Hasso
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.