AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.004

Bygga kompressor av stor turbo?

Tu
114
Turbotomte
325 coupé -94 Twinturbo
Nu kommer många idiotförklara mig men de ger ja f*n i. ;) Jag har en väldigt stor turbo.(för stor för en bilmotor) Jag funderar på om man kan bygga om den till en radialkompressor? Alltså sätta en remskiva iställett för avgasdelen. Jag har klurat lite på de å man måste nog fixa en lagring till på axeln annars slits den nog ut för fort. En annan sak ja tänkte på e varför inte köra med kedja å drev? Då kan man ha ett stort drev på vevaxeln å ett litet på turbon.. Man måste nog byggan nån ventil så att övertrycket kommer ut när man inte vill ha de.(när man varvar utan belastning)

Om detta är möjligt ska ja bygga i de i min 318 is e30. Har någon några tips å idéer???

Mvh Andreas. =)
Du lär nog ha en växellåda för att få upp tillräckligt höga varvtal. Kanske onödigt att idiotförklara dig, men det är en mkt dum ide iaf :-)
bu
88
bumse
1602 -75
635csi -85
540iat -94
Hej
Jag skulle tro att du behöver varva upp den ordentligt, med nån typ av växel. Kanske en planetväxel?
Men jag kan ha fel :-)
Mvh
Mikael
Du behöver nog upp i minst 50000rpm för att det skall ge något...
Klart att det funkar om man lyckas varva den såpass på något sätt, tor inte kedja/rem pallar dom varven på det lilla drevet/remhjulet.
En mekanisk växellåda med kugghjul är nog det enda som funkar i längden...

...och det fins ju sådana att köpa på marknaden typ Vortech, Powerdyne mfl.

Tänk på att om en sådan grunka skall ha någon effekt, typ ladda 0.5bar går det åt mer än ett par hk för att driva den...
En elmotor på ett par kw eller hk sitter det ju en ganska hyffsad rem monterad... och den runt ett hjul på 50k rpm = lurigt...
En gräsklippare har väl ca 4-5hk.

Försöker bara dra lite jämförelser för att få en uppfattning om hur mycket effekt det går åt.

Storebror Kilander
Ytterligare ett problem är att det höga varvtalet på turbon kommer generera ett stort tröghetsmoment. Tröghetsmomentet kommer förmodligen slita sönder remmar, kuggar eller vilken transmission som helst. En turbo snurrar upp emot 200 000 varv/min. Om det varvtalet skall nås vid motorns maxvarvtal så krävs ett utväxlingsförhållande kring 1:33. Det är saftigt.
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Vortech kompressorerna ser ut precis på det viset så det är upp till ditt kunnande och dina resurser om du fixar det.
I dem finns det en kuggväxel men vad de landar på för varvtal vet jag inte. Har för mig att ngn sa mellan 50"-80". Antar att du får kompensera lågt varvtal med ett större turbinhus om du vill bygga centrifugalkompressor.
Kör ditt eget race och testa!
Mvh. B.
PussyPOPPER
Inga direkta problem. Bara att beställa växellåda ifrån ProCharger, Powerdyne eller Vortex.Det som skiljer sig är att dessa använder sig av relativt stora kompressorer. Detta för att annars krävs det höga varvtal. Fördelen är att du slipper wastegaten o krångliga grenrör.
Nackdelen är att du måste göra jävkligt exakta fästen så att remmen linear till 100% mm. Känns bättre att driva med avgaser...
Tu
114
Turbotomte
325 coupé -94 Twinturbo
Tack för alla svar. =) Dom brukar ligga på 50 000rpm. Borde gå utan växellåda. Å varför skulle de inte funka med kedja? om man tänker sig en mc i 300km/h så snurrar de lilla drevet ganska fort. Det blir värre å hitta ett lager som pallar 50 000rpm. Ingen som har nån idé om hur det blir när man motorbromsar? Funkar de å köra med vanlig dump tro. Turbon e som sakt jättestor(12liters bussmotor) så ja kan nog få upp trycket. Ska bara ladda 0,5 för ja har inte kompsängt. Bilen har gått 33 000 mil oxå...;)
Ti
988
Tipsaren
545i E28
528iAM E39
Ok du behöver en utväxling ca 10:1, minsta drevet man kan använa till en kjed är väl ca 6-7cm alltså blir drevet på vevaxeln minst 60cm!
Och någon kjed som gillar 50000rpm på ett 60cm drev tror jag inte du hittar. Men ljudet från kjeden i 50000rpm skulle säkert vara en upplevelse om man skulle hinna höra det innan den flyger ut i omloppsbana runt jorden.

PS varvtal på en mc kjed med 60cm bakhjul i 300km/h = 2650rpm

mvh Kristian
Tror ju inte drevet på en mc snurrar med så värst mycket mer än 10000 varv...?
Skall du ha kedjan att gå öppet eller i oljebad..?
Ja, lagringen är problem, men det lär vara enklare än transmissionen...
Borde ju fungera att köra med en dumpventil.

Storebror Kilander
Tu
114
Turbotomte
325 coupé -94 Twinturbo
hmm...ok. då får de nog bli rem då. De hade ju vart lättare å hitta ett drev än en remskiva modell stor...
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

dessutom lär en Stoor kompressor leverera en massa luft redan vid 0,5 bar. Tänk på att dess inlopp är större än en vanlig gammal t03 tex och den suger i sig en massa mer luft än en sådan, så vid 0,5 bar är dumt att säga... det handlar så mycket om vad för slags och vilken storlek på kompressordel du tänker använda dig av. Lika dumt som att säga att jag ska bara ha 250hk, med 0,9 bar?????? Polarens volvo motor lämnade över 400hk vid 0,9 bar med ett garret gt42 och med hans gamla t03/04 hybrid så hade han just över 300 vid 1,5 bar...
Visa användare
472
w9816
D7 -??
En planetväxel plus remdrift vore väl rätt bra, om man hittar komponenter som håller. Vore åtminstone ett kul experiment.
På en tolvliters motor sitter det inte något enormt aggregat. Min turbo jag körde på förra motorn kom från en 14 liters diesel. En tolvliters diesel brukar ha aggregat som klarar ca 700 hk på en bensinare, och det får du snurr på med en 325 maskin.
Tu
114
Turbotomte
325 coupé -94 Twinturbo
ja tycker då att en Holset 4LGK är lite stor för en 1,8 liter motor när man ska ladda 0,5 bar....men ja kan ha helt fel. *s*

Planetväxel skulle funka. Men var hittar man en sånn? Ja tänker inte lägga massa pengar på dehär...mest sugen på å se om de funkar. =)

(ja gör inte detta för å bli snabbast på strippen utan för att de e en kul grej.)
K.
151
K.N.
525iA Touring -93
Finns dubbelradiga kullager för höga varvtal, måste nog till något såndant för att hålla emot driften, skulle bli mycket förvånad om turbons originallager skulle hålla särskilt länge.
Som princip lär det väl annars fungera utmärkt, var bara noga med utväxlingen. Om du inte tänker använda variabel utväxling (tex paxton använde ett system liknande daf:s remjohanutväxling) ska du nog överväga att hellre använda en så liten turbo du kan och försöka få upp farten på den istället eftersom krafterna då blir mindre vid snabba varvtalsförändringar. En bieffekt av det borde även bli ett bättre "svar" eftersom trycket då byggs snabbare.
Lycka till!

Vorsprang dürch Wirkungsgrad.
Mi
117
Micke325
325i -94 Limo
Låter ju rätt vågat detta =) Tänk på din säkerthet också, hur kul vore det om grejjorna lossnar pga att du använt budget matreal? Föresten, om man nu skulle få snurr på allt det där du snackar om, borde det inte bli en ganska trög sak att varva upp med den utväxlingen? Vad händer när du tex motorbromsar från 3000rpm till 5000rpm? Det låter inte som några små lätta drev eller?
Men helt klart en kul grejj att testa...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.