AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
613

Rem går inte alls?

Ma
2
Majkuz
Bmw 525 Tds -92
Har en 525 TDS -92. Som nu ej fungerar...körde med den som vanligt ett par dar sen, sen när jag stannade och lämnade bilen på tomgång så lät det ungefär som att nå lager skulle vara slut, levde om ganska rejält. tog upp den på billyft & lokaliserade ljudet till Generator/Vattenpump/servo området. Remmen gick runt då, men efter att jag stängt av bilen, och sen startat den så upphörde ljudet & remmen slutade snurra. Jag la märke till att själva rullen som remmen ligger på vid vevaxel inte snurrar, men "bakstycket" snurrar (=plattan bakom rullen som remmen ligger på) , och center bulten snurrar likaså. Den som antagligen sitter fast i vevaxeln? Är inte själv så insatt i detta, Vilket ni kanske märker på mina förklaringar. Men men...Därför jag vänder mig hit nu då..

NÅN som vet vad felet kan vara??

Mvh. Markus
alltså menar du att remskivan på vevaxeln inte snurrar eller?
Låter onekligen som remskivan lossnat på nåt vis från vevaxeltappen, förhoppningsvis... Kan stämma att det sitter en bult där in i axelcentrum, men det måste vara mera låsning mot axeln, splines, kil eller dylikt. Kanske tappar in i den där plattan som snurrar. Starta inte förrän det är fixat skulle jag nog säga, för att inte förvärra.

FP
93
96
931fredde
E46 320iT -04

Tror att svängningsdämparen (vevaxelremskivan) har rasat för dig!
Bara att byta...

mvh fredde
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.