|
|
|
|---|---|
|
Hej letar ju efter en 740 E-38 Tyckte jag hittat en bra Länk men ringer och kollar den och den har haft 13 ägare sen den kom hit 99...ska man ta det som en liten "varningssignal" eller kan det va så att många bilfirmor haft den för att den vart svårsåld? Och jag ringde på en annan bil och hans sa att alla nycklar va kollade?! undrar bara vad det är bra för? Tack på förhand! Mvh Daniel | |
|
det låter lite oroväckande. men om du M-testar bilen och kontrollerar ALLT skulle jag slagit till om priset var rätt. skriv en lång lista så du inte glömmer kontrollera något. FIAT Panda - Alla borde ha en , i grillen. :-) |
|
|
Många tidigare ägare tänder alltid "stora varningslampan"!!! Så här brukar det faktiskt se ut när man efterforskar lite. "Slobodans beg fynd" handlar upp objekt på auktion i tyskland. och säljer dem i här i sverige till fördelaktiga priser. okej mätarställning nytryckt sevicebok och lindrigt åtgärdade krockskador får man ju räkna med för det kalaspriset slobban ändå är villig att pruta ner bilen till. Blåögd spekulant med för tunn plånbok faller för den frestande prislappen. (Lite småfix klarar man ju säkert av själv). Den nye ägaren rullar hjälpligt ett tag tills han inser att bensin, skatt och försäkring blev i svettigaste laget för hans ekonomi, (ja dessutom började servicelampan lysa för länge sedan och besiktningen klagade på att bromsarna och däcken är slut). Han byter in den hos en ny skutthandlare som trixar bort de värsta visuella felen och så fortsätter karusellen. Som ny levererades 740-e38 med 2st huvudnycklar med fjärrsändare. 1st liten reservnyckel samt 1st nyckel (utan fjärr)endast för dörr och tändning. Samtliga nycklar har en passiv elektronik komponent som identifieras av tändningslåset. (startspärr). Med stor sannolikhet brukar några av dessa nycklar vara försvunna då man köper bilen begagnad. För att inte någon tidigare ägare ska komma och hämta tillbaka bilen en mörk natt med någon av de försvunna nycklarna så kan man hos BMW kolla upp hur många nycklar som ev. efterbeställts till bilen, samt koda om de nycklar man har, så övriga ev. nycklar inte längre kan starta bilen. |
|
|
Du kan ju alltid skriva till Vägverket och be om en lista på alla tidigare ägare (sedan registreringen i Sverige). P g a PUL så finns inte informationen tillgänglig på nätet och via fax bara de tre senaste, gäller också 0771 14 15 16-tjänsten. Du får svar med vändande post. Jag brukar ofta begära ut detta hos VV på objekt (offentlig allmän handling) och de tre senaste årens bilbes protokollen (om det finns så många) hos Bilprovning, Kundtjänst. Det går lika snabbt att få. Då har du fått en lite bättre bild. Pröva. Du kan maila din begäran. Parf |
|
|
Så har kollat upp bilen lite på bilprovning o VV. Verkar inte finnas nåt skummt med den.... Har vart besiktigad som den ska o.s.v. endast små fel som positionslykta vid ett tillfälle. Om den nu hade vart skruvad och gått mycket längre än vad mätaren anger skulle det inte då vart anm. på leder, bussningar o.s.v. bara en tankte...e ingen exp :-) Den ska in på besktning när jag köper den...fall jag gör det, försäljaren sa att han åtgärdar alla eventuella fel att vi skriver det i kontraktet. Tack för alla svar! Man vill ju helst hämta den imorgon :-) (Föresten vad tycker ni om priset 45 000 får jag för min 320 Ci -92 och ska lägga + att jag får lägga 65 000 alltså blir priset ung. 110 000kr) |
|
|
Hmm, E38 är ju på väg ner i pris nu. Visserligen är den fin men har du övervägt import? Länk Länk Mvh |
|
|
Så har kollat upp bilen lite på bilprovning o VV. Verkar inte finnas nåt skummt med den.... Har vart besiktigad som den ska o.s.v. endast små fel som positionslykta vid ett tillfälle. Om den nu hade vart skruvad och gått mycket längre än vad mätaren anger skulle det inte då vart anm. på leder, bussningar o.s.v. bara en tankte...e ingen exp :-) Den ska in på besktning när jag köper den...fall jag gör det, försäljaren sa att han åtgärdar alla eventuella fel att vi skriver det i kontraktet. Tack för alla svar! Man vill ju helst hämta den imorgon :-) (Föresten vad tycker ni om priset 45 000 får jag för min 320 Ci -92 och ska lägga + att jag får lägga 65 000 alltså blir priset ung. 110 000kr) |
|
|
DrScream, Uppfatta inte detta som att jag är överkritisk, men jag har varit med som "expertgranskare" i ett 15 tal tilltänkta E38/E39 köp, och det största problemet är alltid att köparen blir "kär" i bilen och inte vill ta reda på vilka "lik som finns i garderoben" före affär. Har också uppdagat ett och annat fall som gjort att säljaren till slut sänkt priset 20000:- Är det inte dit man vill komma när "förälskelsen" lagt sig. Att ha betala det som bilen är värd i sitt ärliga skick, och sedan ha prutmånen i renoveringsfond, istället för att handlaren tar hand om pengarna? Mina tre bästa bilgranskar tips är: 1:Kolla mittuppslaget i service boken. Är häftklammrarna det lilla minsta stukade så är det mätarfusk OCH DET ÄR ALLTID SANT!!!! (två tre sidor har ersatts av nya tomma blad). 2. Känn om dörrhandtagen går att rubba i sidled. (kolla också efter nötskador mellan dörrhandtag och dörr. Titta där efter om det ovala plastlocket i dörrens bakkant saknas eller har brytmärken. Är någon av dessa punkter inte 100 % så har du GARANTERAT en bil med bytt eller krockskadad dörr. (Inte sällan har tröskellådan fått bytas också) Det luriga är att bilen fortfarande kan se helt ny ut i övrigt. 3. Minsta lilla lackblåsa framförallt i bakre skärmkanter indikerar ALLTID! att bilen har en krockreparation bakom sig. |
|
|
Glömde din fråga om bussningar och leder. Normalt så är bilprovningen en mycket grovmaskig kontrollkälla. så lita inte på att "rena" besiktingspapper är någon form av mätarkontroll. (Gör en mätarkontroll hos BMW istället). En E38 är bland det bästa som finns kvalitetsmässigt och jag påstår att om du bara byter däck och bromsar så har bilprovningen inget att klaga på de första 30000 milen. Det som brukar komma först är casterstagens bussningar mellan 15-20000mil. (Å andra sidan blir dom ju sedan inte så mycket sämre vid 25000 eller 30000mil). |
|
|
Ok tack powertoy! Jag ska eventuellt åka och kolla på bilen imorgon igen....nu vet jag betydligt mer va jag ska kolla efter ska ta med min flickvänns far med som kan lite mer om bilar. Sant det du säger man blir "kär" i bilen och vill intala sig själv att den är bra :-) Ska ta mig en titt på service boken imorgon, för den hade dem glömt på verkstaden sist för dem hade haft inne bilen på service. Lite tråkigt när man åker en bit för att kolla på bilen. Mvh Daniel |
|
|
powahtoy : hur menar du med att kolla mittuppslaget.. altså att de har bytt ut sidorna mot tomma blad ? ett tomt blad indikerar väll att den inte servats alls ? eller menar du att de bytt ut bladen mot blad där de skrivit in servicar som ej blivit genomförda på riktigt ? är inte så hemma på det här med serviceboksfusk då jag endå bara köper gamla skrotbilar , aldrig haft nått nyare än 1995 årsm. faktiskt. FIAT Panda - Alla borde ha en , i grillen. :-) |
|
|
wadel, Du gissar rätt. Bilskojarna har ju vanligtvis två sätt att "justera" servicedokumentationen. Den sämsta metoden är ju att skaffa ett nytt tomt häfte som man fyller upp med nya fejkade stämplar och miltal. De flesta av dessa brukar helt enkelt vara för perfekta. Varje stämpel brykar ha exakt samma färg och se ut som en en vattenstämpel. och som sagt, vart enda litet bromsvätskebyte brukar vara ifyllt vid ett idealt intervall. Inte sällan är ju dock häftets tryckningsdatum inte överensstämmande med bilens årsmodell, så den absolut vanligaste metoden är ju att istället att "trimma" det äkta häftet istället. På det första bladet har ju bilen ofta kommit upp i 6-7000mil. mittuppslaget (4 sidor) brukar ju räcka för nästa 15000 mil. 90 % av alla objekt som firmor handlar med brukar ligga i spannet 5-15000 mil. Alltså ersätts mittbladet med ett tomt som kompletteras med några enstaka falska stämplar, eller också pusslar man ihop sidor från andra servicehäften. Vips så kan man sälja den där fina 99:an som en 10500 milare trots att den har rullat 19800mil. Ska också tillägga att även handlare ofta är ganska "blåögda" och faktiskt tror att dom har ärliga bilar. Det bästa är att före affär försöka avkräva handlaren på en opartisk mätarställningskontroll eller garanti för att den är korrekt. Det är i de här fallen man kan göra riktiga klipp. Köpa en kanonfin 99:a som handlaren i ren skam och ilska över att själv ha blivit lurad, prutar ner till vrakpris bara för att få ut den ur bilhallen. |
|
|
mjo inga seriösa handlare vill ju skylta med att de säljer skruvade lyxbilar ! FIAT Panda - Alla borde ha en , i grillen. :-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.