|
|
|
|---|---|
|
Har ett ganska underligt problem med min 540iA e34.. Ibland så vibrerar det utav bara fan där bak i hastigheter runt 80-110km/h. Men det konstiga är att ganska så ofta vibrerar det nästan ingenting alls.. en del dagar bra, andra helt kasst. Har varit iväg till gummiverkstan och balanserat hjulen utan att det blev någon större skillnad.. Någon som varit med om det här förut?, är det några särskilda bussningar som bör kollas eller behöver jag gå igenom hela bakvagnen? | |
|
Silentbussningarna kan kanske spöka. Har bilen i övrigt en stabil gång eller den vill vandra i sidled när du kör? Det är roligare med sex......hjul alltså ;-) |
|
|
Nu när jag tänker efter så kanske den har blivit lite vinglig.. har skyllt på dålig väg hittils, men det kanske är bilen det är fel på? Kan det uppstå konstiga vibrationer när silentbussningarna är dåliga? Trodde att man fick ett sånt där "klonkande" när man startar när dom är slut, men något sådant har jag då inte än iaf. Tycker som sagt att det är mycket skumt att det inte ruskar hela tiden utan bara ibland.. |
|
|
En tidigare tråd som behandlar vibrationer, kanske inte exakt samma problem som ditt men vissa likheter kanske. Länk Det är roligare med sex......hjul alltså ;-) |
|
|
En tidigare tråd som behandlar vibrationer, kanske inte exakt samma problem som ditt men vissa likheter kanske. Länk Det är roligare med sex......hjul alltså ;-) |
|
|
Om handbromsen ligger på en aning så kan du få kraftiga vibrationer i bakvagn,detta har hänt mig. Kanske din handbromswire kärvar.... |
|
| Laxen: Det kan ju vara värt att kolla upp, det skulle ju kunna förklara att det bara ruskar ibland! | |
Sixten |
Hade samma problem med min 525:a trodde oxå att det var däck eller bussningar, helt fel ( i mitt fall), det var en tätning till bakre knuten på kardanen som gått till de sälla jaktmarkerna och all fett satt i kardantunneln= utsliten knut. Ca: 6000:- för en ny på BMW. 525iA |
Sixten |
Glömde säga att knuten finns inte lös, fick köpa en hel kardan. 525iA |
|
Hejsan! Jag har också haft problem med vibrationer. Det började lite försiktigt med att vibrera ibland på landsväg i jämna 90-100 knyck.Obalans var det inget tvivel om.Irriterande,så jag fick bytt stödlager till kardanaxeln.Lite bökigt,ner med nästan hela ljud- dämparsystemet,sen kunde kardanpaketet monteras ner.Hej och plocka isär kardanen och bytte lager. Smack ihop med bilen,färden gick hemmåt och jag var såååå lycklig:-).......tills jag kom upp i lite hastighet.... Då var det inte tal på små vibrationer,utan rejält så jag höll på tappa plomberna i mina tänder!!! Jaha.....och nu då? Fick reda på att även om man har märkt upp kardanaxeln så är det inte säkert att man eliminerat risken för obalans. Så det var bara att riva ner kardanen och lämna till firma för balansering. Jag hittade en firma i Göteborg på Hisingen som tog sig an jobbet. STOOOR firma på 1700kvm!! gjorde jobb på lastbilar,både reparation och nytillverkning. Jag fick vänta till dagen efter med min axel,var tvungen att ta en semesterdag,ja....vad gör man inte för sin kärlek:-) Men det var det väl värt,blästrad lackad och balanserad för 1250:- Den såg ny ut och arbetet dom gjorde blev perfekt!! Firman heter kardanaxelsevice och har telefon: 031-744 21 35. Mvh.Micke BÄMMWÄÄ |
|
| Det borde vara handbromsen eller bromsoken bak som ligger an. Jag hade det problemet på min 525i -90 och det vibrerade kraftigt bak vid vissa tillfällen. När jag demonterade bromsen bak hade bromsbeläggen lossnat från fästet och handbromsbackarna låg lösa o skramlade i bromstrumman! Kan vara värt att kolla upp, det är ganska enkelt. | |
|
Då blir det nog att plocka isär bromsarna bak i helgen då, man kan ju börja med det som verkar enklast att riva.. är det inget fel där så blir det väl att kolla bussningar och kardan! Tackar för alla tips! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.