AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.610

luftfilter orsak till hög bränsleförbrukning ?

har fått rätt på allt med min gamla bmw nu, men en sak som fortfarande oroar mig, och irriterar mig till viss del, är att bränsleförbrukningen är ganska hög... det är en 1,8 liters motor, i och för sig en ganska tung bil, men den drar 1,2 liter / mil när jag kör så som jag brukar, dvs inte hårt men inte snällt..
när jag knappt rör gaspedalen drar den 0,9-1,0....
jag vet inte om den ska göra det men ni som har, eller har haft, kan väl slänga in ett ord ifall den ska eller inte ska dra så mycket..
har läst nånstans, att om luftfiltret är smutsigt (igentäppt kanske) kan bränsleförbrukningen öka.. har inte kollat filtret, men tror ni det kan vara min lösning??

/Michael Rystrand

// bakhjulsdrivet ska det vara!! =)
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ja,ett igentäppt luftfilter ger högre bensinförbrukning.

Har du kontrollerat i avgasröret?Är det rejält svart av sot där så går den för fett...
Kollat stiften?,brukar avslöja en hel del...

Att få en E28:a 518i att gå på 1,2l/mil är annars en "bedrift" av stora mått :)

Min f.d. 518i E28 med K-jetronic inspr gick aldrig över litern hur som helst.
Du har ju en 518i mwd L-jetronic som var/är en smula snålare än k-jet dessutom...

Normalförbrukning för min fd 518i var ca 0,85l/mil.

Mvh Janne.
japp jag har ett helt nytt avgassystem.. fick det i och för sig monterat igår men tvivlar lite att det var det som var orsaken.. det förra var schysst men hade 2 hål så jag bytte ut det istället för att laga..
ska kolla stiften (tändstiften antar jag) och luftfiltret i så fall! låter ju som att du kan dina grejer.
vad är K-&L-jetronic? har faktiskt aldrig hört talas om det förut.. är det olika sorters insprutning på E28 modellerna medan de tillverkades eller är det beroende på antalet hästkrafter?

/Michael Rystrand

Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
HEj hej,
Hade en likadan bil som du förrut. När jag köpt den gick den på full tank från Båstad till Karlstad. Det var enda gången den gick på lite soppa. Körde jag Halmstad - Sthlm fick jag tanka innan jag var framme. (som jämförelse kommer jag numera t/r Halmstad-sthlm på en tank)

Jag lyckades aldrig förstå vad som var felet. MEn under litern kom jag bara en enda gång och det var när jag krypkörde i 70 längs med Donau ett par timmar.

Bytte också luftfilter, tändstift mm mm men det blev aldrig bättre. HAr inge lösning tyvär ville kanske mest bara beskriva att du inte är ensam med att bilen drar soppa. Det är en stor tung bil en liten motor, men den borde inte dra så mycket iaf.

Lycka till

*BAWORAK*
jo jag är medveten om det.. min mekaniker har dock en del erfarenhet av gamla bmw:ar och han har aldrig varit med om det förut.. han tyckte det lät väldigt konstigt..
men sen är det ju så att gamla bilar har lite högre bränsleförbrukning, det får man ju leva med..
ska dock kolla stiften och filtret ändå, behövs alltid!

/Michael Rystrand

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hej igen!

Skrev nog lite tvetydigt kanske...Det där om avgasröret var menat att du skulle kontrollera s.a.s. längst bak i avgassystemet dvs i "utloppet" om där är svart av sot...dvs motorn har för fet blandning och drar onödigt med bensin pga av felinställd inspr. eller täppt luftfilter t.ex...

Angående de olika insprutningssystemen:
L-jetronicen(L står för "luftmängd" och med elektriskt styrda insprutare) är en modernare variant än k-jetronic(kontinuerligt insprut)utan att för den skull belysa skillnaderna vidare..

K-jetronicen i 518i e28 gav 102hk(årsm 82,83) och den du har ger som du vet 105hk pga det modernare insprutet(årsm 84-88).

Och med det menar jag att den också skall ha mindre bränsletörst "inbyggt " än det äldre k-jetronic sprutet.

Vet inte om detta blev en bättre förklaring men ett försök iaf :)

Mvh Janne.
a jo jag förstår nu!
kan dock bli svårt för mig att kolla slutröret på avgassystemet nu eftersom det är utbytt, men när det väl är inkört ska jag ta en titt på det!

/Michael Rystrand

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.