AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.154

Motorproblem 525 24v

kv
7
kvist
525 24v-90
540-93
Tjena har ett problem med min 525 24v.
skulle starta den en kväll o den gick först tungt
knappt ett varv o sen lät det som om den blev
kompressionslös???har lyft vent.kåpan o kollat
men kedjan e hel o allt snurrar som det ska.
vad är felet???
MVH/Bagarn

Bagarn
Griper startmotorn in som den ska eller spinner den friskt på som en elmotor? Om bendixdrevet i startmotorn är kasst så får man inget ingrep i motorn vid start.

Det är roligare med sex......hjul alltså ;-)
kv
7
kvist
525 24v-90
540-93
Du menar att om startmotorn e kass
så försvinner kompet??

Bagarn
Nä, så menade jag inte. Du menar att motorn går runt som vanligt men betydligt "lättare" än vanligt och att startmotorn går in som den ska. Rätt uppfattat av mig eller?

Det är roligare med sex......hjul alltså ;-)
kv
7
kvist
525 24v-90
540-93
Svårt att förklara.
Motorn låter precis som om tändstiften e
urtagna.

Bagarn
Låter som du inte har något komp(el. väldigt lågt)
Om kammen snurrar så är en möjlighet att kedjan kuggat över och fått ventilerna att knäckas mot kolvarna.
Låter annars som en Polo som jag hjälpte till med där remmen gått,fick byta alla avgasventiler,snurrade runt som om stiften var urplockade.
Ta ett kompprov,kan väl inte skada motorn mer nu ändå.

Henrik
Du behöver inte vara orolig!Det är bara att köra på starten tills den startar.Anledningen till att detta fel inträffar är jag inte säker
på.Men det inträffar rätt ofta när batteriet är svagt.Det verkar som den fått för mycket bränsle,men för lite ström,så att motorn
blir så sur att bensinen smiter förbi oljeringarna.Jag har råkat ut för detta minst 10 ggr på olika BMW-bilar.Koppla till ett x-tra batteri,så brukar det funka.
Bl
211
Blackrose
520iA Touring -93
????..hallå..var har du lärt dig om motorer?..
bensin förbi oljeringarna?..visst, men det sänker inte kompet nämnvärt, resulterar bara i massa bensin i oljan, inte bra!
För lite ström??..finns det ström nog för startmotorn att snurra så räcker det till bränslepumpar, tändn. e.t.c.!!
Skulle nog som tidigre sagt kolla kuggkrans/drev...se om motorn roterar...sen ett kompprov.
Jag menar inte att problemet uppstår när batteriet är "trött".Men alla dom gånger som jag råkat ut för detta,så måste man ta hjälp
av ett batteripack eller annat batteri.Vad det gäller mitt motorkunnande,så låter jag det vara,hm.,hm.,men kanske "kvist",återkommer när han fått igång motorn.Jag är övertygad att det inte är nåt "haveri"av ngt.slag.Efter att jobbat
med BMW-bilar dom senaste 24 åren,kan jag säga att dom enda motorerna som jag råkat ut för som beter sig som dom är plötsligt kompressionslösa är dom med hydraliska lyftare.Kanske
felet ligger där kanske.Senast jag hörde talas om detta var när en
polare till mig var i fjällen över ett nyår.Han körde bilen 50mil,ställde den utanför stugan,men på morgonen därpå,när han skulle starta den,var den helt kompressionslös.Helt omöjlig att få igång,även med x-tra batteri.Slutligen tog han en bärgare
till en verkstad i Mora,som endast placerade en kupevärmare riktad mot blocket,plockade ur stiften,tog ur säkringen för bränslepumpen,körde runt motorn ett tag,rengjorde stiften.Efter
detta har bilen(E-39,523-98)gått som en klocka.
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
har det varit minusgrader på natten och du försökte starta bilen på morgonen???

MvH Bmw 4-ever
kv
7
kvist
525 24v-90
540-93
Bilen e fixad.
Lyftarna hade hängt sig.
Det är visst ett vanlig fel.
Tack för alla råd.

MVH/Bagarn
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

"Hängt sig"?

Hur fixade du det?

Var du tvungen att byta dem eller?

Mvh Janne.

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Vanligt fel? Måste få höra vad som gjordes för att fixa det!

Mvh
Ja.... jag är också nyfiken på vad som gjordes ???

Billy B-10
Visa användare
86
GrevenTboda
528i 24v -99
520i 24v -95
Jag har en gammal länk om detta min gör så med...det är tryckarna som tappar oljetrycket vid uppstart,,,bara att "mala" på så kommer den...
Vanligt fel, byt tryckare....!

No
358
Noel
E65 BMW 745 -02
E39 BMW 530dAT individual -99
Har också varit med om det på en 525a. även på min gamla 320 24v. Så det är nog rätt vanligt.
m2
223
m20power
BMW 535i E28:a modifierad
BMW 530d E39:a Touring
Tja

har precis fått detta fel på min 528:a e39:a

den startade tog och är nu komp lös...

men får ej tyckarna att släppa...

någon som har ett tipps..??

MvH//Danne
Visa användare
86
GrevenTboda
528i 24v -99
520i 24v -95
-----> m20Power bara fortätta mala på min tar det 5-6 försök med fulla batterier ibland....nu vet jag inte exakt vilken motor du har så du inte har ngt annat fel på den.. lycka till!

wi
25
wissel
525 M-01
Har haft lika fenomen på min... låt stå en stund så ska du se att den smäller igång.. Trodde först kamremmen brustit för den tappar precis all komp...sjukt fel:)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.