AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.495

540 eller Supra? Hjälp mig!

Bu
173
Butcher
320 2.5 TIC -85
325 Touring -88
Jag står inför ett svårt val av bil. Ska jag ha en BMW 540 (92-94) eller en "Tåjåta" Supra (89-91). Båda är potenta bilar, bmw:n med V8:ans goa sång och Supran med sin trimvänliga turbosexa. Frågan till er: Vilken bil ska jag välja????
(Vill helst ni ska tycka att 540 är ett bra val så ja kan komma ur dehär satans japs-träsket!!!)
Tycker att du ska välja 540:n, mycket snyggare =)
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Butcher: det är helt olika typer av bilar.
Jag har svårt att se att man skulle välja antingen eller mellan dessa två.

Min 528i Touring
Länk
Bu
173
Butcher
320 2.5 TIC -85
325 Touring -88
"tsaros" problemet är just att ska ja välja komfort o STOR motor, eller lite mindre komfort o motor; men mer trimvänlig???? Båda har ju bakhjulsdrift o sköna linjer (tycker ja iaf).
Men om vi säger så här........övertyga mig!!! Varför skulle jag välja 540 framför Supra??
-Riskokare?
-Nej tack:)
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Butcher, Har du haft möjlighet att provköra biltyperna? Det brukar vara effektivt om man tvivlar. Det är som sagt två helt olika bilar.
I 540 kan du både ta mormor på en bekväm limosine-tur och rasta det mesta som dyker upp vid rödljuset.
Ja
760
JanF
530i-93
Valet är enkelt. Köp båda!

Jag har haft en mkIII men nu står en mkIV i garaget.

Sen har jag en 530-93, pga att jag inte hittade någon manuell 540 i min prisklass och med rätt skick så det fick bli 530 istället.

Bilarna har likheter och olikheter.

Utrymme- Behöver jag säga mer, du åker INTE bekvämt 4 personer i mkIII, 2 pers är lika bekvämt som i E34an.

Båda är förvånansvärt tysta och en dagstur på 150 mil funkar kanon i båda bilarna. Jag har kört non-stop Luleå-Karlskrona och Nice - Karlskrona utan att bli trött i någon av dem.

Man kör supran på mindre bensin i samma hastighet men har mindre utrymme.

På vägen känns det som 540an väger dubbelt så mycket som supran trots att det inte skiljer många kilo.

-Daniel-
Jan F: hur otroligt den än låter så har inte alla nog med pengar för att bara köpa båda varje gång man tvivlar eller så vill man lägga pengarna på något annan än att stå och betala 2 bilar ;)

Butcher: som det sagts ovan är det 2 rätt olika bilar fast båda är mycket att köra med, kanske 540 kostar lite mer att hålla igång men en mycket fin

väg också in hur mycket du vill styla upp bilen...vet inte hur mycket riskokar styeling det finns men jag själv har fösökt fixa upp min 525 med lite kjolpaket m.m och jag kan meddela att där finns det inte allt för mycket att välja på

men provkör båda och väg sedan in kostnaderna som finns för att hålla dom rullande och sen borde du kunna komma till ett vettigt beslut
Ja
760
JanF
530i-93
-Daniel-

Är mycket väl medveten om det, jag skojade mest när jag sade köp båda. Är själv inte gjord av pengar så man får snåla hårt på allt annat för att ha råd. Rullar förresten runt i en rostig corolla -86 hela vintern för att spara på både 530an och Supran.

Men mitt råd är, fundera på vilka behov du har, 540 är ju valet om du behöver skjutsa lite mera folk och last emellanåt. Är du ensam eller är ni två så går det ju bra med Supran också.

Har du behov av en vardagsbil med bra drag och kan överleva lite större besinräkningar, köp 540.

Är prestanda viktigare än utrymme och vardagsbil så kan du köpa supran, den går att göra snabbare än 540an med mindre summa pengar.
Haft många bilar genom åren, dock aldrig en bmw, tills för en månad sen.. fattar inte att jag inte skaffat en tidigare. så köp du en 540. Jag har inte ångrat en sekund.... den går som en dröm =)
Visa användare
1.072
tompas
328i GT M-sport -14
635 CSiA -86
320i Cabrio -92
Jag skulle valt 540 om det stod mellan dom två bilarna.
Lånade en Supra MkIII med automatlåda en helg och jag var inte riktigt nöjd... Det känns bara inte så väl ihopskruvat i supran, mer skrammel (kan ju varit det specifika exet bara) och sämre kvalitetskänsla rent allmänt.

Å andra sidan, vill du satsa på trim och rattlåsracing så bör du nog satsa på supran. Med tanke på turbon lär det inte vara svårt att skrämma upp den över 300 hästar :)

Men 540 E34 känns mycket modernare på de flesta punkter och skulle bli, och även blev, mitt val. V8-vridet är oslagbart!
//
169
///Majk
540iAT '96 Individual
"Diaper express"
Som ovanstående talare redan påtalat ... skiljer ju en hel del mellan dessa bilar och då främst i användningssyfte.
Men som jag ser det efter mitt köp av 540´n har jag inte ångrat en sekund av det ... en helt underbar bil att köra. Snabb när det behövs och diskret så inte ens mormor blir rädd när hon ser den. Ang. bensinförbrukningen är jag mycket skeptisk till att det skiljer nämvärt på dessa två bilar. Min 540 drar i snitt 1.1. Men är du mer sugen utan provkörning på Supran ska du inte åka och provköra en 540 för då kommer du bli såld.

Lycka till med köpet vad du än väljer ... o kolla in köpguiden på sidan innan du slår till på 540´n för den kan bli en trist kamrat om den inte skötts av tidigare ägare.

Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Du ställer frågan på ett BMW forum, inte Toyota, det visar att du
redan har hittat hem....

/J
vi har precis köpt en 540i e39 med m-chassie, 18" Alpina, 6vxl m.m.m.m....
VILKEN BIL!!
Har åkt t.ex. nya s40 t4, saab 9-5aero ( 250hk ), VILKEN SKILLNAD!!
Fast den har gått 15000mil ( företagsbil, tyskland ) känns den fräschare! Allt upplevs nytt! Helt sjukt!
Be
223
Benny 540
540i touring 6vxl
köp en 540 du ångrar dej om du köper en riskokare som bara kan gå sönder när man ska ha lite roligt
Ja
760
JanF
530i-93
Ops....

Jag råkar ha flera bilar i garaget, bla några riskokare, bla annat för att de just inte går sönder utan går jämt.

Välj gärna en 540 före en riskokare men gör det inte pga att den skulle gå sönder mindre, gör det av andra anledningar istället

Precis!

Riskokare har ryktet om sig att vara väldigt hållbara. Morsan hade en Yaris för ett par år sedan, och lägre underhållnadskostnad samt funkade felfritt i 1,5år, har vi då aldrig haft i familjen. Sedan är det en annan fråga att trivdes nån i Yarisen? -Svar Nej. Hon bytte till BMW:)

T.ex så har väl Toyota den bästa hållbarheten, dock har BMW de nöjdaste kunderna:)

Litet skillnad där....
Dr
403
Dr Stein
525 TD -95
En BMW rastas ofta hårdare än en Yaris, så på SBP papper så är Toyota den bästa bilen som finns, men ger det rättvisa?
Tjena
Svårt val men jag anser nog att om du skall köpa en Supra köp en som är mkt gott skick, gärna otrimmad annars låt bli. Jag sålde visserligen en i mkt gott skick o fulltrimmad för 90,000 för två år sedan.
Jag skulle gå på Supran om du hittar en som är fin.

FD
48
FD. M5
523i -97
540
Jag skulle nog köpt Supran om jag vore dej....men helst vill man ju bägge....

En 540 hinner du med ändå med åren.....

Nån hade provkört en Supra o klagade på sunkig kvalite....men det va MK3.....nu snackar vi väl MK4...stor skillnad där.

Nu är min extrem.....men för ganska vettiga pengar har du lätt 450 hk.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.