AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
4.632

Antal vaxlager!

Hej!

Efter ett noga genomläsande av forum frågor och bilvårdstipsen så har jag fortfarande frågor som jag undrar över!

Nu inför vintern med snö, slask å salt så undrar jag om det gör ngn skillnad ifall man lägger på 2 vaxlager vid samma tvätt?
Eller blir det fullgott skydd med endast 1 vaxlager?

Jag tänkte göra en ordentlig övergång och tänkte därför först köra med ev grundmedel så man får lacken fin å fräsch igen!

Nu till saken att min lack är 1 år gammal och jag undrar vad för medel jag ska använda för att få den ren innan jag lägger på ett nytt lager vax?

Är det sonax polish som gäller då?

Sedan har jag ytterligare 1 fråga och det är om det blir bra resultat om man först lägger vax(sonax pro serien) och sedan turtels top coat sealer?

Eller ska man endast använda sig av topcoat sealern som får agera skyddande vax lager??

Ursäkta att det blev så grötigt och man får tacka på förhand för ev svar :)

Zt
312
Ztephan
Z3 Roadster 2.0 -99
E90 325i Sedan -05
Vilket medel du ska använda beror på lackens skick och inte på åldern. Är den repig använder du rubbing annars räcker det med en snällare polish. Sonax polish låter som en bra idé.

Två vaxlager bör ju rimligtvis ge bättre skydd än ett lager. Men jag skulle nog rekomendera ett lager och sedan ett andra lager någon månad senare eftersom det första lagret då har hunnit mattas något.
ok!
hur blir de när man lägger på 1 lager vax efter man har lagt på top coat sealer? (det andra lagret då efter ngn månad som du sa ztephan)

bilen har lite tvättrepor å så men inge farligt!

antar att polish är ett polerande medel?
Zt
312
Ztephan
Z3 Roadster 2.0 -99
E90 325i Sedan -05
Det vet jag faktiskt inte. Har aldrig testat den produkten. Om den fungerar som nån form av försegling (skeptisk) så ska det inte behövas en andra vaxning.
Zt
312
Ztephan
Z3 Roadster 2.0 -99
E90 325i Sedan -05
Angående polermedel tycker jag att det ska räcka med polish på en ett år gammal lack. Polishen är polerande men inte allt för effektiv mot repor. Det är svårt att säga vad som ska användas när man inte sett lacken.

Kortfattat: finns det mycket tvättrepor använd rubbing, annars polish.
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej Immer!

Det går fint att lägga 2 lager vax, nästan oavsett vilket märke du använder.
Sonax är bra och lättarbetat, men skulle jag rekomendera något med tanke på vintern..dvs tålighet så blir det ett gammalt hederligt Karnuba vax. Lite jobbigare att lägga på..men som sagt tåligare.

Mvh
Skalman
skalman:

dom där karnuba vaxerna är de någe som är lätt att polera med?
jag har nämnligen ingen maskin så jag får göra allt arbete för hand! ;)

sedan vilke märke är de som gäller för karnuba vaxen?
är helt borta när de gäller de där natur vaxerna :)

Sedan 1 fråga till:

Vad är det för skillnad på Sonaxs Hårdvax och Sonax Pro Wax??
BM
216
BMW Lover
BMW 318 -99
JAg har sonax wax och sedan Turtels Top Coat sealer, och jag e faktiskt hel nöjd med resultatet. Väldigt lätt att hålla ren bilen nu.
bmw lover: körde exakt samma recept som du!Blev nöjd med hur det ser ut och hur bra turtle produkten är det får vi se när bilen blir skitig igen :)
Visa användare
150
Mikko Luiro
728i -84 (E23)
Att lägga på två lager vax är omöjligt eftersom du tar bort det undre lagret när du lägger på ett till. Alltså blir inte skyddet bättre av att vaxa bilen två gånger efter varandra. Att göra om proceduren efter ett par månader och 4-5 tvättar är en helt annan sak...
BM
216
BMW Lover
BMW 318 -99
immer: mitt har legat på ett par månader nu och fungerar fortfarande väldigt bra. Väldigt lätt att tvätta. Men jag tvättar oftast en gång i veckan så bilen hinner aldrig bli så himla skitig.
såg nu 1 dag efter att motorhuven och bakluckan blivit lite rester kvar av top coat sealern :/

får se hur de utvecklar sig efter några tvättar, ifall de inte blir bättre får man väl köra en ny omgång med polish etc
PT
351
PTR
318i -03 (2:a bil)
Hej,

Det går att lägga flera lager vax om man använder en typ utan starka lösningsmedel och rengörande effekt (då tas föregående lager bort). Det finns tex vaxer som är tänkta för bilutställningar etc och de fungerar utmärkt att lägga lager-på-lager.

Men som Mikko säger, kör man ett "vanligt" vaxpolish tex så är det ingen nytta alls att vaxa två gånger för vaxskyddets skull. Det enda man kan uppnå är en bättre polerande/rengörande effekt...

Skalman,

Alla tester och alla experters uttalande jag sett ger ett motsatt besked: Carnauba vax har sämre tålighet än ett bra flytande hårdvax. Däremot ger de en suverän och djup glans som det i princip inte går att konkurrera med, men det är en annan sak.

Speciellt inför vintern gäller tålighet mot salt och avfettning, och då har de flytande hårdvaxen vunnit överlägset i alla test jag har sett. Se tester mm samlade på Stackens Bilvård (Länk. En vanlig uppfattning är att de gamla vaxkakorna ger bättre tålighet pga att de är svårarbetade, men det visar samma tester att inte heller stämmer. Motsvarande vaxer i flytande form ger samma skydd.

Tacksam för kommentarer, men kan pga resa ej bemöta dem på ett tag...

MVH/PTR
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej

Det jag rekommenderar är ett Karnuba baserat vax, dvs en utveckling av den gammla hederliga karnuban.

När det gäller antal vaxlager så går det fint att lägga i princip hur många lager som helst, det beror helt och hållet på vilken produkt du använder. Ett ekonomi wax funkar kanske inte(biltema etc), det jag arbetar är dock proffsprodukter och där finns det en mängd möjligheter.

Mvh
Skalman
Hej Skalman,
kan du rekomendra något karnuba vax?
mvh
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Någom som vet ngt om SONAX nya vax? Dvs den runda burken som verkar innehålla hederligt gammal "oflytande" vax...

*BAWORAK*
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej ZyberZeke

Javisst..! Meguiars "High-Tech Super Yellow" är helt kanon som vinter wax (funkar naturligtvis bra andra årstider också)

Du hittar det hos Kem o Recondhuset i Stockholm, har tyvärr inte numret dit i skallen, men kika i telefonboka!

Mvh
Skalman
PT
351
PTR
318i -03 (2:a bil)
Immer, BMW-lover: Hur är era erfarenhet nu av Top Coat Sealers livslängd?

Jag planerer att testa det själv på en bil - annars är jag nöjd användare av ett 2-stegs lackskydd - Brightguard från Lahega.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.