AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.615

Har tänkt att köra med en öppen dumpventil på 325 turbo

Ch
1.171
Christian L
325 turbo-88
Tjena jag håller på att turbokonvertera en 325i-89

Jag har hittat en dumpventil från hks, som är av push-typ och är sekventsiell... Ska man hellre använda sig av en återcirkulerande dump? Vore ju schysst med en dump som kvittrar lite :)
DA
71
DALLO
525 -91 brukis
325 turbo -87
återcirkulerande bör du ha eftersom luftmasse/luftmängdsmäteren redan har mätt luften som kommer in annars blir det fel med luft/bränsleblandningen. jag har däremot in atmosfärisk på min 320 och det funkar fint men den laddar jag inte mer än 0.5 bar och har inte kollat lamda värdet på heller. bryr du dig om motorn så ska du ha återcirkulerande.

BMW bilen som bara ser bakljusen av!!
/DALLO
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Det enda som händer är ju att den går lite fett mellan växlarna.. Ingen större fara direkt.. Vet inte om katten tycker om det dock.

///Jesper
Ti
2.587
Ticco
420i -14
Som jag har skrivet så många gånger tidigare så spelar det ingen större roll.

DALLO:
"bryr du dig om motorn så ska du ha återcirkulerande"
Vad menar du med det?
Den lilla skilnaden av extrasoppa som din motor får med en öppen dump lär du ju inte se med någon lambdamätare.

//Ticco

www.ticco.com
Mi
117
Micke325
325i -94 Limo
Katten gillar väl inte höga temepratuerer, och vad jag har förståss så minskar väl tempen om det går fett? tror inte att temepn höjs nämnvärt om man kör med dump.

DA
71
DALLO
525 -91 brukis
325 turbo -87
Ticco jag menar att motorn går fett eftersom luften som går genom luftmasse/luftmängds mätaren är ju redan mätt och släpps ut efter den är mätt. det är ju inte motorn i sig som tar stryk av detta men hur blir det med lamdasonden och kat. är nyfiken för jag håller på turbokonventera en 325 -87. svaret med återcirkulerande dump har jag läst mig till att man ska ha på bilar med luftmasse/luftmängdsmätare.

BMW bilen som bara ser bakljusen av!!
/DALLO
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Inte fan ska man väl ha kat om man ska ygga turbo? Möjligen en metallisk race kat som tål det i 3"
Håller med Johan! Fimpa katten,går ju iaf inte igenom besiktningen med turbo...
Ch
1.171
Christian L
325 turbo-88
Tack för alla svar, beträffande "katten" så har jag inte haft någon tanke på att använda en, det snor ju effekt:) Däremot kan det kanske vara bra att "fejka" till en katt... då blir nog polisen inte lika tjurig vid en eventuell kontroll. Blir ju såklart höga avgasvärden, men lite problem får man väl räkna med vid turbokonvertering...
christian: du vet att du inte kan besiktiga med turbo va? och polisen bli nog lagomt arga ändå om dom ser en turbo med katt eller inte på bilen
Polisen har ingen anledning att bli arga, dom ger dig en reg besiktning and that´s it.
Visa användare
662
Nisse Järnet
E30 M50 turbo 764whp
E30ix M50 turbo 4wd 800hk
Om man inte kan öppna huven på en flygande då? =)

---
Kör också båge! www.sporthoj.com
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.