|
|
|
|---|---|
|
ganska exakt så sa min auktoriserade bmw-meck... detta är emot allt jag fått inlärt sen jag förstod vanligt talspråk. han sa att den enda anledningen han kunde se till att man skulle installera d va för att samtidigt dra in kupevärmaruttag."du sparar bara lite extra soppa vid kallstarter". "men vid -40 så e d väl inge bra å starta han utan värmare? "jodå den tar ingen skada"" har aldrig hört någon säga så! has my life been a lie frågar jag mig lite undrande :). | |
Good to know |
Klart det är bättre med en "uppvärmd motor" innan start.... |
|
Offtopic men tickar din M40 motor? -------------- Min E30: Länk |
|
|
han måste ha varit full när han sa så... :P en motor slits mycket mer vid kallstarter än när den är uppvärmd. |
|
|
Han kanske trodde diskussionen gällde om man tjänar ngt på värmaren. (minskad soppa förbr) det tar ju en stund att köra in installationskostnaden. Men det är bra mycket bekvämare med en lite förvärmd bil. |
|
svintoleffe |
Det skonar även Motorn enomrt när man har monterat en motorvärmare. Killen måste ha lämnat skallen kvar i sängen eller dyligt. MVH Leffe |
|
Det beror kanske på. De flesta bilar går ju aldrig längre än 30 000 mil. Å då kanske det kvittar om man använt motorvärmare eller inte fram tills dess. Kanske så han menade? Jag använder i alla fall motorvärmare! |
|
|
Bilar kan gå betydligt längre än 30 000 mil,bara dom sköts ordentligt,och m-värmare är ju en bra sak på listan... Kan påstå att dom flesta,99% av alla bilar går/gått över 30 000 mil innan den skrotas,man får såklart räkna bort dom som totalkrockat och måste skrotas... Om dom flesta bilar inte skulle gå över 30 000 mil kan man snart säga adjö till alla E30... |
|
|
Det är klart att det är positivt för motorn om du har en motorvärmare! Däremot är det inte någon större vits med att ha den ständigt inkopplad. Mer än tre timmars inkoppling är i det närmaste rent slöseri med energi (el) även om det är ordentligt kallt. Även om motoroljorna har blivit mer "köldanpassade" skonar du både motor och framförallt batteriet om du har motorvärmare vid sträng kyla! Dessutom får du upp kupétemperaturen snabbare (med kupévärmare kan du komma ut till en varm och go bil även om det är -25 grader!) Ca 90 % av motorslitaget sker vid kallstart, om du kan minimera det slitaget är det bra! Däremot går nog motorerna mycket långt även utan motorvärmare.... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Lazereye: Nja går man o kollar alla mätare på skroten som jag brukar roa mig med så är det inte så värst många som stannat på över 30 000 mil. | |
|
Om man nu inte anser att det spelar någon roll för motorn med motorvärmare kan man ju montera i en för sin egen skull! Tex fås på vintern följande övriga fördelar med motor- och kupevärmare: - snö och is smälter från rutorna i förväg - rumpan gillar ett säte som inte är iskallt - man slipper helt imma på rutornas in- och utsida när man kör iväg - värmen kommer fortare i kupen Oavsett motorvärmare eller ej är väl 30.000 mil ingenting! Vilken bil som helst som sköts ordentligt klarar mycket mer än det! Per L |
|
|
Hubbe325: nope han mena att motorn inte tar märkbar skada av att kallstartas hela sitt skandinaviska liv. detta pga att smörjmedel etc var så anpassat till kallt klimat nu för tiden att dom funka lika bra vid minusgrader. deejaywasp: nej, min motor är en brummande nallebjörn och har inga missljud alls. är fabriksrenoverad 2000 dessutom och har bara gått dryga 2k mil (bilen dryga 12k) *lycklig* är jävlit kär i min lille bimmer å ska sätta i motorvärmare så fort jag får tillräcklit me julklappspengar ;). ville bara va säker på att gubben snackar bajs så ja inte lägger ner massa pengar för en sak som egentligen inte behövs. En BMW går nästan aldrig sönder, den körs sönder. |
|
|
Stavros: Finns säkert en hel del skrotade bilar med mindre än 30 000 mil på mätaren,men hur många av dom är inte en typ gamml volvo lr opel som typ rostar bort innan dom nått 30 000 mil?? |
|
|
Lite OT men att använda kupevärmare för att bekämpa snö på rutorna??? Bor man i delar av landet där det snöar lite mer brukar det resultera i smältvaten som rinner ner efter lister och i dörrspringor innan det fryser till is igen och limmar igen hela bilen. Översnöad bil = bara motorvärmare och en mjuk borste.. Ska man vara petnoga och räkna vinst på att installera motorvärmare, då bör man räkna in vinsten av att man inte behöver en svindyr motorolja med extrema kallstartsegenskaper. eller vad säger ni oljeexperter? |
|
|
Då får du använda motorvärmaren året runt! =) Faktiskt så är ju alla starter under +40´C kallstarter, believe it or not... Men en helsyntet på Biltema eller Rusta är ju faktiskt billigare än mineral"märkes"oljor... Mvh |
|
|
Att kompromissa med sämre motorolja för att man har motorvärmare verkar helt enkelt obra! Och ärligt talat, hur många installerar motorvärmare enbart för att spara några deciliter bensin? |
|
|
Daniel Sjölund: Javisst resulterar smält snö i vatten som rinner av bilen! Jag kör sällan kupevärmaren mer än 1,5 timme men det räcker för att få rena rutor om det inte snöat för mycket. Och skulle det behövas så är det en barnlek att skrapa av rutorna när dom är "varma" Har kört med kupevärmare varje vinter och varje dag i 20 år (både i Sundsvall och Göteborg) och har då aldrig någonsin upplevt en "igenlimmad bil". Fast det är klart jag använder regelbundet "låsolja" i låsen och något annat "jox" på dörr- och huvlister. Och så tejpar jag alltid igen låsen när jag tvättar bilen vilket jag sällan gör på vintern och aldrig när det är minusgrader ute! Per L |
|
|
spelar d nån roll vilken plugg man drar för att sätta i doppvärmaren? har för mig att man "ska" dra nr 1 (längst fram till höger) men finns d nån speciell anledning till detta? En BMW går nästan aldrig sönder, den körs sönder. |
|
| Quibbles//Anledningen till detta är att avgassystemet sitter rakt ovanför den andra pluggen vilket gör att det blir rätt så hett vilket kanske inte är så nyttigt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.