AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
867

Försvinnande kyl vatten.

Ve
114
Veloce
320i -89 2,5
323i -82
Jag har en M20b25 som det försvinner kylvatten spårlöst från vad kan vara fel, jag har just haft toppen borta och monterat ihop efter alla konstens regler med nya packningar. Det blev lite bättre sen jag efterdrog toppen. Måste toppen planas kanske?

Eller är det något helt annat som vattenpumpen tex, det syns inget från den men vad vet jag?

MVH/Martin
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Kan det inte vara en spricka i toppen?

--------------
Min E30: Länk
Good to know
Var det svårt att plocka ner allt...tänker ev försöka mig på samma sak själv..men det är väl ej bara att plocka ned hur som helst motorn måste väl stå i ett visst läge innan toppen tas bort.
Tror det heter kompressionstakt någonting..? förresten är det inte standard att alltid plana toppen vid demontering ?
Kanske vattenpump ??

Ve
114
Veloce
320i -89 2,5
323i -82
Standard och standard, jag har satt ihop ett antal motorer förut utan att plana toppen och det har funkat prima. Men nu när det inte funkar likabra är det ju lätt att vara efterklok.
Det skulle ju mycket väl kunna vara en spricka i toppen...:(
Men går det att ta reda på vad det är för fel utan att demontera toppen, typ att provtrycka eller liknande?
Och vatten pumpar, när dom går sönder brukar dom läcka mycket eller kan dom läcka så lite att det inte syns?
vattenpumpen har ett sippringshål som det rinner vatten ifrån så man ser att den läcker och då är den på väg att gå, man kan även känna på remskivan bakom fläkten, om det glappar så glappar impelleraxeln på pumpen = byte....

vattnet som läcker från pumpen syns, det rinner ju rätt ner från pumpen, på fronten av motorn och sen ner på marken och på plastskyddet som sitter snett nedanför motorn...

BMW, Bayerische Motoren Werke
Ve
114
Veloce
320i -89 2,5
323i -82
Japp! Glapp var det i vattenpumpen, nu blir det byte av den snarast och sen är det bara hålla tummarna på att inget annat strular. Det kluriga med det hela var att glappet inte fanns när motorn var kall...

Tack för hjälpen!
Wm
489
WmBrejzer
Bmw 323i Coupé -98
Octavia kombi -13 Miljöbil
matrialet vidgar sig vid värme...så enkelt är det väl?

BmW - enjoy!
Ve
114
Veloce
320i -89 2,5
323i -82
Ja, det låter helt logiskt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.