|
|
|
|---|---|
| Hej jag har min gt till salu o det är nu uppe i 6 st bluffare som ringt på den o försöker lura till sig bilen!Alla kör samma mönster dom börjar med att berätta hur seriösa dom är oftast säger dom att dom har importerat bilar i 10-15 år sen börjar dom fråga massa grejer om bilen sen har alla en sak gemensam ingen försöker ens pruta dom säger att man ska få det man begär för bilen och att dom vill skriva ett "jätteseriöst" kontrakt på bilen som innebär att dom har en köpare på bilen men behöver 10 dagar på sig att sälja bilen o dom vill att man ska skriva över bilen på dom sedan få en futtig handpenning på typ 5000kr sen ska man få resten av pengarna inom 10dagar. Så rent teoretiskt så skriver man över bilen på dom sedan står man där med ett papper som är inget värt! att dom vill ha 10 dagar på sig måste vara för då är dom registrerad ägare för bilen o kan sälja den när dom fått reggpappret!om dom då säljer den fort till någon så har ju den som köper den köpt den i god tro alltså helt lagligt.I slutändan står man där med ett värdelöst papper o ingen bil o kan inte göra ett skit passa er för dom typerna! är det nån mer som råkat ut för detta! jag har naturligtvis inte sålt bilen! | |
-Daniel- |
köpa "i god tro" finns väl inte längre enligt lagen eller? men har dom reggbeviset i handen så skulle jag iaf inte ha någon anledning att tvivla på att han sopm har dit i handen är den rätta ägaren så du gör nog helt rätt som inte låter dig övertalas av sånna här människor det kan nog svida som s*tan om man låtit sig luras förstår mig inte riktigt på folk som går på sånt där dom måste väl föstå prescis som du säger att för 5000 så har du teoretiskt sålt bilen |
|
Även om man tagit bort "köpa i god tro" så börjar man med att göra ett par ägarbyten. Sedan blir det svårt att reda ut vem som egentligen har rätt till bilen... Det var ett inslag om detta på trafikmagasinet igår. |
|
|
Daniel, förstår mig inte riktigt heller på de som går på det. Dock blir man antagligen lite trött och försvagad i sitt omdöme efter det att kanske 100stycken har ringt på bilen och kanske 1-2 varit seriösa...det finns oräknerliga sätt att vara oseröis på verkligen...tror jag och kompisar till mig varit med om det mesta...tills det kommer ytterligare ett nytt sätt. De vanligaste sätten att vara oseriös på är enligt mig * De som ringer och försöker hota ned priset(ofta hobbyhandlare) tror inte att de är så sturska om man väl träffar dem, ser själv dessa personer som rena pajaser. * De som säger att de ska komma och aldrig dyker upp. * De som frågar in i all oändlighet om bilen för att avsluta med att "jag tänker inte köpa någon bil nu" alternativt "jag måste sälja min egen bil först" * Helt sjuka bytesförslag där deras bil värderas som i bilhandeln medans ens egen bil värderas för det pris man begär kontant. * Ovanstående förslag med handpenning och att skriva över bilen...är nog inte så jättevanligt iallafall tror jag. /Simon |
|
|
Det togs upp på Plus igår. Polisen i Sollentuna rotar tydligen i det. De visade bla ett exempel på ett par som "sålt" sin husbil för 600´. Tungt.... Har du kvar telnummer mm så kanske polisen är intresserade?? Jag har själv kommit i kontakt med det då jag letade bil. Killen som hade bilen jag var intresserad av hade blivit uppringd av en förmedlare i Stockholm och han var väldigt nära att gå på det. Han hade tom fått överbud på 10´ för att bilen var så fin..... |
|
|
Vad med om precis samma upplägg som "BMW m3GT" beskriver när jag skulle sälja min bil innan sommaren. Samt några som ville förmedla bilen. Jag sa till dem att jag inte var intresserad. Vilka typer, bara ute efter att luras! Så varning till er som har bilar till salu. Fick själv sålt bilen några veckor senare till en mkt seriös man. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Sånt här har varit uppe i faktaprogram tidigare på TV, bland annat en del i Ängelholm som blivit lurade där bilarna senare dök upp hos en ökänd bakgårdshandlare florén i Örebro som självklart hade köpt bilarna för halva priset i god tro så klart :)) ///MVH Hasso Länk |
|
Lite OT i tråden kanske. Det ringde upp en kille från Boooorlääänge och ville byta sin V70 2,4T vit! "fullutrustad" (vad det nu betyder, glömde fråga om TVn och navigatorn funkade). Han frågade lite och jag svarade, sen kom det fram att han ville göra ett "kastbyte". Bra affär, för honom iaf. |
|
|
Belåna bilen utav helvete, sen kan bilförmedlaren få den för en handpenning på 5000:- ;) /Erik |
|
|
Spela in samtalen och lägg ut som MP3. på internet ! Alltid kul om deras röster/taktik blir kända så att andra kan driva med dom. Det kostar faktiskt bara 79:- kr med en sk. "telebugg" man kopplar rakt in i ljudkortet. klart prisvärt och finns på tex. Teknikmagasinet mfl. Har själv köpt en och kommer garanterat använda den vid både köpes/säljes annonser , finns å otroligt mycket roligt som bara måste ut på internet. Ett gott skratt förlänger livet.! FIAT Panda - Alla borde ha en , i grillen. :-) |
|
-Daniel- |
simon_en: jo jag håller med, jag lider med alla som försöker få sålt en lite dyrare bil och får stå ut med säkert 99% oseriösa förslag och folk som bara försöker lura av en bilen wadel hade ju en bra idé att spela in och sätta upp en liten sida på nätet som man fyller med skojjare....men så skulle man väl ha polisen efter sig själv istället |
|
Daniel, man får väl se till att webhotellet ligger utomlands...:). Har för mig att det är lagligt att spela in sina egna samtal om man informerar den andre, dock är det mer tveksamt om det är lagligt att publicera dem förståss. Tror dock att det skulle vara ett mycket effektivt sätt att sätta iallafall delvis stopp för eländet. /Simon |
|
|
Att spela in ett samtal är lagligt om minst ena parten vet om det. (ren avlyssning när ingen av parterna vet om det, är inte lagligt) Att sprida informationen vidare lär falla under PUL, och är troligen inte lagligt. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hasso: Florén är det han precis norr om Örebro? En stor lada bredvid riksvägen? Passaret förbi många gånger och undrat vad det var för lirare. |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Nix han sitter nog inne fnv. :)) åtminstone tidigare olaga vapeninnehav mm enligt lokalpressen bla. Han vid rondellen vid Hovsta är en fd bilförsäljare som börjat med eget. Om inte minnet sviker så sålda han just "LADA" en gång i världen vid B&W.:)) ///MVH Hasso Länk |
|
hehe:) Hur pass seriös är han då? Ser ju inte helt förtroende ingivande ut. Men skenet kan ju bedra. |
|
Seriösa bilhandlare finns dom ??? Bara mer eller mindre, denna tillhör nog inte de längst ned på skalan. ///MVH Hasso Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.