AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.816

Kraftiga vibrationer.

TF
9
TFE 731
525i Touring-92

145:a 50års projekt
Hej BMW-tokar!

Jag har ett stort problem. Fick för ett tag sen vibrationer i min bil som kom och gick ibland bara.Mina hjul och skivor är helt ok så jag fick tips att byta stödlager av flera stycken,inkl BMW i Uddevalla. Ok,bytte det och trodde det skulle vara bra men det är om nåt ännu värre nu. Det kommer från 60 upp till 110-120 sen är det borta tills jag bromsar ner igen. och idag på väg till jobbet efter besiktning(blankt papper)så kom det igen och den här gången höll bilen på att hoppa av vägen för mig,det var så jag fick stanna bilen nästan på motorvägen,fick långa köer som tuta på mig. Vad kan det vara för fel?? Det är akut,måste fixas på stört grabbar!!

Mvh. Michael.
Vibrerar det i ratten eller vibrerar det i sätet??
TF
9
TFE 731
525i Touring-92

Inget i ratten,hela jävla bilen skakar.Jag blir galen:-)
Gjorde du något med bilen som kan ha skapat anledningen till vibrationerna? Typ bytat till vinterhjulen etc?

Det är roligare med sex......hjul alltså ;-)
Har du rätt fälgar....? Med rätt mått på centrumhålet.
Är hålet för stort så kan man få en enda stor massagestav av hela bilen. Dvs hjulen blir inte centrerade av bara bultarna...
det är nog det Jippa är ute efter tror jag
TF
9
TFE 731
525i Touring-92

Har varken skiftat till vinterhjul eller tappat nån centreringring ur mina fälgar. Kör med Borbet 16" och det finns till synes inga lösa ringar i dom. Men när jag bytte stödlager så märkte jag inte upp kardanstängerna när jag dela dom......Och andra sidan så hade jag samma problem innan så det ska inte ha nån betydelse,eller......??
Så har jag sett att det läcker olja ur bakaxelns bottenplugg?
Har det inte gjort förut.Kan det vara nåt knas där?
nida3
Vi hade samma problem, fast vid accelerationspådrag...

Byte av stödlager och hardyskiva löste det mesta,
dock måste jag nog byta stödlager igen - det var
bara "nästan" rätt. Not. Vi bytte först silentblock och det gjorde nog mest!

Nu är "skaket" borta och bara en viss vibration återstår.

Det visade sig att stödlagret nog var ok, och även hardyskivan -
den troliga orsaken är att det kommit "ur led" - dvs. incorrect alignment. Det justerades en hel del med det ena och det andra innan det blev så pass pra som det är nu.

Har också fått reda på att den bakre upphägningen på bakväxeln är kass så problemet verkar ha många felkällor - där det enda gemensamma är att det behöver justeras in ordentligt och skruvas fast så det inte kan flytta sig igen.

/Niklas
TF
9
TFE 731
525i Touring-92

Hej igen!

Va roligt att så många vill engagera sig i mitt problem,tusen tack för alla tips!
Nu har jag kollat med en gamal BMW-räv och han sa följande:
Har du delat kardanstången utan att märka upp den så är det 99.9% att det är felmonterat och därav vibrationerna.
Jag ska prova med att dela paketet igen och vrida ett halvt varv,
samt byta hardyskiva och centrerings-bussning.
Funkar inte det så är det ombalansering av kardanstängerna.
Det är "paketbalanserat"innan det monteras från fabrik,tydligen jättekänsligt om det monteras "bara lite" galet.
Fler tips tack:-)
Hade samma problem på min 525iA Touring -01. Kunde inte balansera bort problemet. Visade sig vara ovala däck (sic). Bytte till rundare däck, och problemet försvann.
Dragan525
ja fyfan nu läser man detta o tänker lite nu!!. själv hade jag vibrationer i hela bilen typ att sätena skakade när man titta på dem, E bmw så känsliga med chassit o hjulupphängning??..jag hade skakningar i ratten typ ...men efter 2 omgångar hjulbalansering, 2grr hjulinställning, 2st nya framdäck, och skivor o klossar fram så var det väck :)..min plånbok blev väck också!!

BMW 4 LIFE AND AFTER LIFE
ro
67
roddan
Äger en 523 iA Touring-98
samt 530i Touring 05
Jag har en 523 touring 98 med skakningar i 70 samt 100-110 området.
kollade allt , utom ovaliteten på hjulen
vid mätningar är ovaliteten större än 1mm, som enligt ett tidigare inlägg är gränsen (BMW.s)
skall så snart som möjligt konfronteras med min däck/fälg leverantör

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.